Reparerade min turbovattenpump

Här sparas bra information och värdefulla tips om våra bilar!
Användarvisningsbild
Nahpets
Addict
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2008-01-28 01:34:48
Ort: Sollentuna

Reparerade min turbovattenpump

Inläggav Nahpets » 2008-12-21 02:05:31

Hej,

min vattenpump till turbon har inte fungerat sedan en så där 200 mil så när jag stod inför ett köp av en ny pump så tänkte jag att det var lika bra att försöka laga den befintliga i ett försök att spara ca 2000 kr.
Jag har inte hittat ngn beskrivning så jag tänkte jag skulle förklara mitt problem och lösning.

Problem: Pump död!

Lösning:
(Första bilden visar förfarandet höger till vänster),
- Lossa först 4 st krysskruv som håller det övre skovelhuset på plats.
- Med två långsmala bladverktyg (knivblad el likn) drag bort skovelhjulet. Detta är presspassat på axeln.
- Därefter tag bort de två packningarna.
- Tag bort 2 st krysskruv som håller det undre skovelhuset på plats.
- Tag bort gummibrickan.
- Nu gäller det att ta bort motorhuset (det med trycket på). Jag valde brute force: tog skruvmejslar av lämplig storlek och bände ut det.
På bilden med detta borta kan man se de tre "hullingarna som håller huset på plats. Dessa kunde man ha försökt att bända ut lite ... men tänkte inte jag på :) .
Nu är lindningarna blottade.

Jag började mäta resistansen på olika delar. Först mätte jag mellan kontaktdonets terminaler och där var resistansen oändligt stor = avbrott. Denna resistans ska vara under 30 Ohm. Alltså vajsning någonstans...

Mätning mellan resp terminal i kontaktdon och lödpunkt på motorn visade att dessa banor var intakta.
När jag mätte mellan respektive lödpunkt på motorn och kontaktpunkterna för den flätade kabeln och lindningen visade det sig att den ena var det glappkontakt i!

Jag valde att löda båda två.
Rengör först med kontaktspray och se till att orderntligt med värme påförs inför lödningen för att minimera kallödningar. Efter återmontering av motorhuset med permanentmagneterna så kopplade jag på 12 Volt och pumpen snurrade!
Montering i baklängesordning mha silvertejp!
Glöm inte passa på att smörja axeln med fett.

OBS: notera att koppartråden i DCmotorn är isolerad av genomskinligt plastlim så det är lätt att luras att tro att ngt är fel om man "bara" mäter över lindningarna. Sikta på "öppna" kontaktpunkter.

Mvh
Stephan
Bilagor
IMG_1581mod.JPG
Silvertejp för att få allt att sitta på plats igen!
IMG_1581mod.JPG (78.7 KiB) Visad 1452 gånger
IMG_1577mod.JPG
Lödda kontaktpunkter
IMG_1577mod.JPG (70.16 KiB) Visad 1452 gånger
Kontaktpunkt.JPG
Kontaktpunkt.JPG (51.78 KiB) Visad 1452 gånger
IMG_1394mod.JPG
IMG_1394mod.JPG (95.75 KiB) Visad 1452 gånger
Itu.JPG
Itu.JPG (44.52 KiB) Visad 1452 gånger
Delar.JPG
Delar.JPG (93.27 KiB) Visad 1452 gånger

Användarvisningsbild
emm
Addict
 
Inlägg: 3901
Blev medlem: 2005-06-27 21:25:51
Ort: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

Inläggav emm » 2008-12-22 10:37:10

Toppen!
Jag hade vajsing på min för två år sedan och letade efter beskrivningar på just det du gör, men hittade inget...
:d=: :d=: :d=:


Min lagade sig för övrigt helt själv... :shock:

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25321
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Inläggav patand » 2008-12-22 10:57:07

Den här tråden förtjänar en plats i biblioteket! :D Bra jobbat!

Användarvisningsbild
Nahpets
Addict
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2008-01-28 01:34:48
Ort: Sollentuna

Inläggav Nahpets » 2008-12-22 13:18:48

Alltid gott att kunna hjälpa Porschefamiljen! :)

Mvh
Stephan

fälgen
Addict
 
Inlägg: 1282
Blev medlem: 2010-08-19 11:12:24
Ort: Linköping
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986

Re: Reparerade min turbovattenpump

Inläggav fälgen » 2011-10-04 20:05:44

Såhär några år senare..funkar det fortfarande? Är det värt att testa?

O.Björk
NA-Poster
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2010-01-16 23:44:34
Ort: Östersund
Bilmodell: 944 -86

Re: Reparerade min turbovattenpump

Inläggav O.Björk » 2012-03-06 09:52:22

Kan nämna att det kan vara värt att åka en sväng på skroten också. Exakt samma pump sitter på en hel del olika bilar, jag tog min från en MB c180 95 eller 96 där den sitter som cirkulationspump till värmepaketet om jag inte minns fel. Betalade inte mer än 100kr för den och den funkar finfint nu fortfarande, ett år senare.

Användarvisningsbild
Nahpets
Addict
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2008-01-28 01:34:48
Ort: Sollentuna

Re: Reparerade min turbovattenpump

Inläggav Nahpets » 2012-03-19 12:19:41

Nu i efterhand så skulle jag bytt på en gång till en ny / bättre begagnad.
(Jag köpte till slut en ny...)

Ett "bra" alternativ är eBay!

fälgen
Addict
 
Inlägg: 1282
Blev medlem: 2010-08-19 11:12:24
Ort: Linköping
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986

Reparerade min turbovattenpump

Inläggav fälgen » 2016-12-14 23:30:56

Ikväll plockade jag äntligen isär min pump och möttes av en väldigt skitig elmotor. I mitt fall var problemet att kolen kärvade och att kollektorn var helt svart och hade oxid, det blev alltså ingen kontakt mellan kolen och kollektorn.

Slipade och motionerade upp så allt rörde på sig och sen funkade motorn igen. Min gissning är att kolen är slitna så att det inte blir så mycket fjäderkraft på dem längre. Oxiden kan ha kommit under alla år som motorn inte fungerat.

Nästa gång den lägger av kan det vara värt att se om det finns nya kol att få tag på, de är ca 4x4mm och förmodligen ca 10mm långa nya.

Som naphets fick jag inte motorhuset att sitta fast igen, så det får limmas med lämpligt lim.

Slipat på kollektorn
Bild

Dålig bild, men här sitter kolen.
Bild


Återgå till Bibliotek

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare