Trött på CIS och vill bara ha en enkel bränslesystem som funkar!
924 Förgasarekit
-
knekt
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2025-05-06 11:29:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1980
- Contact:
924 Förgasarekit
Ingen här som sitter på en förgasarekit för att konverta 924? Tänker något i stilen med DanST kittet.
Trött på CIS och vill bara ha en enkel bränslesystem som funkar!
Trött på CIS och vill bara ha en enkel bränslesystem som funkar!
DP/Zirkelbach breddad 924
- safe
- Addict
- Posts: 1550
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
https://the924.com/?page3
Så får du något som fungerar varje dag.
Så får du något som fungerar varje dag.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
knekt
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2025-05-06 11:29:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1980
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Yes har snackat med Morghen innan, men priset (som är rimligt med tanke på kvaliteten och små-skaliga produktionen) är lite för hög för att det ska riktigt vara värt det för mig, iom att min system är komplett och jag kan bygga om den för ~3000kr.
Förgasare hade vart lite coolare att ha känner jag, och även nya carb-kits landar på typ hälften av vad EFIn kostar.
DP/Zirkelbach breddad 924
- safe
- Addict
- Posts: 1550
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Ja, jag kan förstå att kostnaden är "hög", man kan ju hitta en hel 924 för samma pengar, typ.
Men jag tror man ofta underskattar utmaningarna med förgasare. Ta hjälp av någon som gjort en konvertering (som fungerar bra) och använd samma grejer.
Men jag tror man ofta underskattar utmaningarna med förgasare. Ta hjälp av någon som gjort en konvertering (som fungerar bra) och använd samma grejer.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Jarlingar
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Om du är händig så kostar ett Speeduino 1,500:-
Släng in några beggade spridare å givare så har du ett sprut för 3,000:-
Släng in några beggade spridare å givare så har du ett sprut för 3,000:-
- Cédric
- Addict
- Posts: 4752
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Lite besvärligare på en 924 med kjet, behövs fuel rail+regulator, triggerkrans och bracket för triggergivare tps, slang kablage, sensoradaptrar osv osv. Så det drar iväg om man inte kan göra allt själv, plus kalibrering av sprut förstås.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Jarlingar
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Sant.
Men som sagt om man är händig så löser man det för 3,000:-
Trigger går ju plocka från kammen tex
Men som sagt om man är händig så löser man det för 3,000:-
Trigger går ju plocka från kammen tex
- Cédric
- Addict
- Posts: 4752
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Det är ju en del som förgasakonverterar, men det verkar vara rätt få som har bilar som faktiskt går bra i alla lägen. Så om du ska gå den vägen så håller jag med Magnus, försök kopiera någons väl fungerande lösning inklusive bestyckning för att inte byta från ett problem till ett annat.knekt wrote: ↑2025-09-09 09:29:10Yes har snackat med Morghen innan, men priset (som är rimligt med tanke på kvaliteten och små-skaliga produktionen) är lite för hög för att det ska riktigt vara värt det för mig, iom att min system är komplett och jag kan bygga om den för ~3000kr.
Förgasare hade vart lite coolare att ha känner jag, och även nya carb-kits landar på typ hälften av vad EFIn kostar.![]()
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
knekt
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2025-05-06 11:29:12
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: 1980
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Tror 3000 är lite lågt, har räknat lite nu, och tror inte man kan hamna på under 6000kr. Och även det tror jag är nog en underskattning. Men klart så blir man sugen!
DP/Zirkelbach breddad 924
- Cédric
- Addict
- Posts: 4752
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
3 är orealistiskt, beror ju förstås på hur mycket maskinpark och materialämnen du har hemma, svarv och fräs underlättar, för tex injektoradaptrar osv. Går ju köpa triggerkit och fuel rail kit löst från Danst tex, om man inte har maskiner hemma, men även med billigast tänkbara ecu drar det iväg snabbt över 10k. Kan man inte mappa den själv så tillkommer förstås några tusen för det. Har tyvärr sett rätt många avstannande efi konverteringar genom åren, det är lite pyssligare än många tror, eftersom den krävs mer att gå från kjet än ett redan befintligt gammalt sprut.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1550
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Allting blir dubbelt så dyrt som man räknat med.
Men min ITB EFI jag byggde till min 911 för 15-20 år sedan blev relativt billigt.
Gjorde fuel-rails av hydraulik rör med hålsåg, pelarborr, vinkelslip och svets. Alla anslutningar med slang och slangklämmor.
adaptrar mellan insugsportar och spjällhus av utskurna flänsar, avgasrör som jag fick slitsa upp och svetsa igen för att få rätt diametrar.
Diverse stag och fästen av platt och vinkeljärn jag svetsade ihop.
Plastade egna luftfilterhus.
Låga materialkostnader, men förutsatte "enklare" verktyg. Men alla småpengar man lägger även på detta blir till slut en hygglig summa.
Jag gissade optimistiskt att jag gjorde det för ca 30.000.
Jag kommer ihåg att sprutet var 9000, vilket var ett bra pris då för ett sprut. Det är väl ca vad ett Maxx Mini kostar idag, med tanke på inflationen så är det ruskigt prisvärt.
Mins spjällhus kostade 3000, dyno-mappningen 8000 har jag för mig. Mappningen kostar nog inte så mecket mer idag. Timpriser har varit i det närmaste oförändrade senast 10 åren på det mesta.
Men min ITB EFI jag byggde till min 911 för 15-20 år sedan blev relativt billigt.
Gjorde fuel-rails av hydraulik rör med hålsåg, pelarborr, vinkelslip och svets. Alla anslutningar med slang och slangklämmor.
adaptrar mellan insugsportar och spjällhus av utskurna flänsar, avgasrör som jag fick slitsa upp och svetsa igen för att få rätt diametrar.
Diverse stag och fästen av platt och vinkeljärn jag svetsade ihop.
Plastade egna luftfilterhus.
Låga materialkostnader, men förutsatte "enklare" verktyg. Men alla småpengar man lägger även på detta blir till slut en hygglig summa.
Jag gissade optimistiskt att jag gjorde det för ca 30.000.
Jag kommer ihåg att sprutet var 9000, vilket var ett bra pris då för ett sprut. Det är väl ca vad ett Maxx Mini kostar idag, med tanke på inflationen så är det ruskigt prisvärt.
Mins spjällhus kostade 3000, dyno-mappningen 8000 har jag för mig. Mappningen kostar nog inte så mecket mer idag. Timpriser har varit i det närmaste oförändrade senast 10 åren på det mesta.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Jarlingar
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Det går att göra för 3,000:- (materialkostnad) om man kan göra det själv.
Ett Speeduino kostar bara 1500:-
Ett Speeduino kostar bara 1500:-
- johan944
- Addict
- Posts: 3388
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Det är fortfarande en 924 som vi pratar om. Den har INGA delar som enkelt fungerar med insprutning på ett enkelt sätt.
Speca gärna hur du räknar
Och jag som håller på med en förgasarkonvertering säger lite som cedric. Antingen så kopiera någon som har en fungerande setup eller så köper du ett färdigt kit från exempelvis Danst. Hoppa i så fall över deras delux kit.
- Jarlingar
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2017-07-10 11:54:37
- Bilmodell: Röd 944 N/A
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Speeduino = 1500:-
Skrotbil - gratis mot bortforsling = 100:- soppa och du får spridare och de givare du behöver.
Fuel rail i 15mm koppar 200:- om du inte har rör redan eller kan tigga till dig en snutt gratis av en röris.
Resten är mer än tillräckligt för att få ihop ett komplett sprut.
Skrotbil - gratis mot bortforsling = 100:- soppa och du får spridare och de givare du behöver.
Fuel rail i 15mm koppar 200:- om du inte har rör redan eller kan tigga till dig en snutt gratis av en röris.
Resten är mer än tillräckligt för att få ihop ett komplett sprut.
- johan944
- Addict
- Posts: 3388
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 Förgasarekit
Och hur passar det konceptet ihop med något "enkelt som bara fungerar"?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users