patand wrote: ↑2025-05-25 20:11:04
Oj! Den här säljestråden spårade ju hur kan man säga.
Men stort tack för de fina orden! Kul att ha kunnat inspirera er under åren jag hängde här som mest.
Det har varit ett privilegium att vara del av den gemenskap vi haft här.
Bobo, jag har alltid uppskattat våra möten och självklart sett och ser dig som en vän! Som du skriver så kom livet emellan, men jag hoppas vi får tillfälle att ses igen!
Gemenskapen vi hade här inne förr går egentligen inte att säga nog gott om. Några av mina absolut bästa år tillbringades i sällskap av folket på det här forumet och tack vare all hjälp och stöttning jag fick så växte jag rejält under dom där 6(?) åren både som människa och som någon slags plåtslagare och mekaniker.
"Någon slags" gör merparten av det tunga lyftandet i den meningen.
Men ni som var med vet vad jag menar.
Jag hoppas också att det kommer tillfälle!
Men samtidigt tänker jag att vi kan skippa hoppet och skapa tillfället vid tillfälle om tillfälle skulle ges, antingen av ren tillfällighet eller bara för att det tillfälligt skulle finnas tillfälle.
Nu kom jag att tänka på citatet "anstiftaren, som om anstiftan föreligger, anstiftade branden".
Urspårat? Förstår inte vad du pra...
Ahaa. Just det...
Det var nog lite mitt fel.
Men, har inte vi träffats förut?
I vilket fall som helst. Jag heter Bobo och jag gillar att sväva iväg.
patand wrote: ↑2025-05-27 13:09:55
Men låt oss säga att jag hoppas att en diskussion gällande pris börjar på runt 100 000 sek. Garanterar dock inte att jag släpper den för det (se ovan), men visar någon ett genuint intresse i den häraden har vi iaf något att diskutera kring.
Tycker att du ligger bra i grundprissättningen.
Det var i det häradet jag värderade min också. Det tillverkas inte fler 931:or och med tanke på hur ovanliga dom är känns det minst sagt rimligt.
Båda våra bilar har ju dessutom originalmotor (eller motsvarande) och är inte modifierade på sätt som är oåterkalleliga. Inga LS-motorer, CGT-lyktor eller kapade karosser.
Några tankar angående värdet på våra bilar (och absolut ingenting annat) för att hålla topic och kanske förklara för den som inte var med när det begav sig och som tycker att 100k för en 931 verkar dyrt.
Det här lovar jag att hålla kort, sakligt och 100% på spåret.
Inflation, export, melodifestivalen började kallas för "mello", skatt på plastpåsar... Vänta... Vad pratade vi om?
Just det. Jag var påväg att säga något smart och tänkvärt. Och kort lovade jag visst också i ett svagt ögonblick inser jag nu. Mmm, säkert.
Ok. Stryk 2/4.
Börjar om.
Skatten på plastpåsar innebar givetvis att... Helfvete!
Börjar om igen.
Många av våra bilar gick som bekant på export när tyskarna började bli nostalgiska och med en fortsatt relativt billig krona är risken stor att även min 931:a och den som tråden gäller (innan jag kapade den och gjorde den till min blogg) skulle hamna i Tyskland om dom skulle annonseras ute i det offentliga.
Och jag har en känsla av att 100k inte nödvändigtvis skulle vara priset som stod i en Blocketannons och än mindre på Mobile.de isåfall.
100000kr får betraktas som ett kompispris och om jag inte hade krånglat och velat fram och tillbaka hade jag fått 100 för min när jag fortfarande (nästan) ville sälja den.
Och den som den här tråden gäller har ju lite bättre stamtavla än min.
Så släpp den för bövelen inte för mindre!
Bättre att isåfall behålla den 10 år till och kanske få 200 (som vid det laget antagligen kommer motsvara 100 i dagens pengavärde).
Det är inte gratis med garage (om man inte har gratis garage, förstås, för då är det gratis) och jag har personligen betalat betydligt mer än jag skulle gå plus på att sälja min för 100 på att ha den i garage.
Vill inte ens räkna på det.
F@n. Nu gjorde jag det ändå. Man ska ju inte tänka på tvångstankar men jag kan visst inte låta bli.
1200/månad...
1200x12=14400kr/år.
Ahhhh! Helfvete! Nu kom ångesten.
När parkerade jag min? Hösten 2016?
Så, 9x14400...
Andas. Andas. Andas. Det var kanske 2017. Då blir det ju inte alls så farligt.
Bara typ 115000 isåfall! Billigt! Då skulle jag ju till och med kunna gå +/-0 med hjälp av lite mental gymnastik. Nu känns det mycket bättre. Sen tillkommer ju inköpspriset, förstås, men det var ju inte jättemycket pengar. Plus delar och all tid jag lagt ner... Känns fortfarande mycket bättre, iallafall om jag bortser från mycket av det jag nyss skrev.
Nope. Hade fel. Det gjorde det hela bara marginellt bättre.
Helfvete, nu kryper det på mig igen. Inser hur mycket kul jag hade kunnat haft om jag kört den istället för att bara magasinera den. Åh så dumt det här var! Inser nu också att det verkligen var 2016. Så närmare 130k plus inköp... Andas!
Vems idé var det här? Visst f@n. Det var min. Allt är mitt fel. Ångesten travar. Och då ska vi inte ens nämna kortisolnivån. Kortisolnivån galloperar! Vi skulle ju inte nämna kortisolnivån! Gick vi inte igenom det här alldeles nyss? Jaja. Av barn och fyllon och allt det där. Jag är väl inte full? "Inte det"? -säger någon.
Jag är inget barn iallafall, så det finns kanske inte så mycket att välja på och jag sitter och skriver massa dumheter på internet kl 04 en onsdagsmorgon. Nej, men touché då påhittade ifrågasättare!
Lätt till måttlig fylla lindrar inte kortisolnivån, dock.
Nämen! Nu är vi ju där igen! Vad sa vi om det ämnet?
Note to self: Köp Becel ProActive. Nej, s@tan också! Det är ju för att sänka kolesterolet.
Ny idé: Jag borde givetvis sälja 931:an snabbt nu för att inte förlora ännu mer pengar!
Pengar som skulle kunna läggas på smör, ost och transfetter så den där Becel-burken jag råkade köpa i förra stycket inte köptes hem helt i onödan.
Nya frågor dyker upp med lite nytt perspektiv och en pågående panikångestattack.
Skulle jag sålt den redan 2016, kanske? Det ville jag ju inte...
Tanken var ju att börja köra den igen efter vintern.
Och då hade dom ju inte börjat rusa i pris än, så hur bra affär hade jag kunnat göra då?
Men jag hade ju sparat en massa pengar istället för att gå massor back som jag oundvikligen kommer göra om jag säljer den nu.
Kommer jag någonsin börja köra med den igen?
Om inte, har jag ens råd att sälja den? Dum fråga. Förlorar ju 1200kr/månad på att ha den kvar.
Men vänta lite här. Om jag behåller den i 10 år till så kommer den ju bara ha kostat mig drygt 273000kr i garagehyra plus dom typ 30 jag gav för den, plus allt jag kostat på den. Så, max typ 310-320k alltså.
Ameh! Det blev ju inte ett dugg bättre! Tvärtom! Mycket värre!
Känner pulsen slå i magen och mår plötsligt lite illa.
Kanske skulle prova att äta den där Becel-burken trots allt. Kan ju inte skada iallafall tänker jag. Om jag smälter skiten kanske jag kan grogga på det!
Shit så dumt det här var!
Varför var jag tvungen att ta upp det där med melodifestivalen?
Det var bättre på Bedrups tid. Vad hände med Kenta? Han dog bergis... Frid vare med honom. Hans tjej körde en 911 i "Ett anständigt liv". Har för mig att det kändes tragiskt att Stoffe dog. Han hade ju samma frisyr som Bruce Dickinson hade förr... Undrar om det blir mode för killar att ha pannlugg igen.
"Just idag är jag stark, just idag har jag räknat på hur mycket jag förlorat på att äga en bil som femdubblats i värde på 10 år och vill bara slita huvudet av mig, jag förs framåt av kraftiga vindar."
Visst var det så den gick?
Snacka om igenkänning!
Gefla klämmig bit det där. Förstår varför Bajen sjunger den. Bajen, bärs och fruktansvärt dåliga bilaffärer!
Nämen‽ Vart tog rälsen vägen?
Det här var minsann en konstig säljestråd!
Tur att jag lyckades hålla det kort iallafall.
Så fruktansvärt bra skrivet hör jag hur ni säger för er själva och till era fruar!
"Ulla! Kom och läs det här! Bobo är i farten igen med sitt knivskarpa intellekt och förmåga att hålla sig till ämnet!"
"Sakligt, fyndigt och bitvis snudd på poetiskt" säger någon.
"Inte ett öga torrt" säger någon annan.
"Och det där Becel-skämtet! Jag höll på att trilla av stolen så hårt slog jag mig för knäna" säger en tredje.
Tackar tackar!
Snällt sagt av er. Kul att det uppskattades.
Jag är här hela veckan. Kanske inte imorgon, i övermorgon och fredag, dock. Måste organisera kryddorna i kryddhyllan. Så inte här hela veckan alltså. Stor kryddhylla och fruktansvärt dålig organisation.
Edit:
Mina problem var större och mer omfattande än jag kunde föreställa mig!
Har visst varken kryddor eller kryddhylla visade det sig...
Konstigt. Vad var det jag skulle göra då som var så viktigt?
Edit2:
Att göra:
1. Köpa kryddor och kryddhylla.
2. Sortera kryddor.
3. Repetera
Ps. Sorry patand! Kunde inte låta bli. Du får radera om du vill.
Eller så skriver du ut det här, laminerar det och skickar med det när du säljer bilen.
Inser att jag har saknat att skriva sen forumet "tog semester" och min blogg och min biltidning lades ner...
Det var bättre förr. Men det var inte bra då heller, så...