Porsche 944 S2 -89

Säljes och Bytes forum för delar och bilar, 9x4/9x8
Post Reply
Message
Author
Tuppen
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2006-07-19 23:23:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrland
Contact:

Porsche 944 S2 -89

#1 Post by Tuppen »

Efter moget övervägande har jag bestämt mig för att sälja Porschen. Dels har jag blivit av med mitt garage men huvudanledningen är för litet tid på grund av bland annat en husrenovering som aldrig tycks ta slut. Under den senaste tio åren har bilen rullat totalt 500 mil, vilket, om inte annat, indikerar att bilen förtjänar en ny ägare som faktiskt brukar den. Den har dock rullat varje år, om än främst som smycke på studentbal och liknande.

Som rubriken anger så är det en S2:a, röd med svart skinn. Svensksåld med få ägare, jag tror att det är fem stycken, inklusive handlare. Jag har ägt den i tolv år. Den har rullat ganska precis 17 000 mil. För ett par år sedan lackerades bilen om, inte på grund av någon plåtskada, utan bara för att den var matt i lacken och svår att få riktigt blank och fin. Dessutom råkar jag ha en kamrat som lackerar... Nu är den väldigt tjusig. I samband med omlackering byttes bägge dimljusen fram. Targaluckan fick ett nytt drev och är fungerande. Nya gasdämpare till motorhuven monterades förra veckan.

Motormässigt byttes kam- och balansrem i fredags, på firma. Kvitto finns förstås. Olja och filter bytte jag själv, även det under föregående vecka. Vattenpump, löp- och spännrullar byttes för åtskilliga år sedan, men har inte rullat ens tusen mil. Termostat och drivremmar byttes för några år sedan och de senare ser ut att vara som nya. Samtliga vätskor, inklusive växellådsoljan (RedLine), byttes för ett par år sedan.

Det finns grejer kvar att göra på bilen. Ett klonkande har bilen haft vid höger bakhjul sedan jag köpte den, bilprovningen har ingenting att anmärka. Jag tror att det är stötdämparinfästningen, det är iaf inte krängningshämmaren, vilket man skulle kunna tro med take på hur det låter. Ljudet irriterar litet, men är definitivt inte malignt.
C-lås fungerar via inre låsknapp men är kopplat till bilens gamla Cargard, vilket kanske går att skrämma liv i. Jag hittar ingen information om hur man re-kodar eländet, oklart om det bara är det som behövs. Bägge larmdosorna är i alla fall ur funktion. Min plan är, eller egentligen var, att byta till ett modernare larmsystem.
Avslutningsvis så går kupéfläkten från och med i år bara på högsta läget. Jag förutsatte att det var motståndet, bytte till ett begagnat från skroten i förra veckan utan att det blev någon skillnad. Därefter har ingen vidare felsökning utförts.


Prisidé 110 000, eller högstbjudande. Första kontakt via PM/mejl. Bilen står i Skellefteå.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users