Varierande prisbild

Säljes och Bytes forum för delar och bilar, 9x4/9x8
Post Reply
Message
Author
User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Varierande prisbild

#1 Post by matsen »

Hej på er. Som någon förstått kunde jag inte hålla mig utan har köpt två stycken 924or och en 944B.
Blev liksom en klumpaffär av allt ihopa. Allt kom sig att jag skulle köpa en turbokonverterad 924 som jag skulle ha som vinterbil här uppe i Åre nästa vinter. Men när allt kom omkring ville hon inte sälja den utan att jag köpte 3 till. Till slut sa jag ja men då ville hon inte sälja den ändå. Det blev alltså affär på alla andra bilar än den jag ville ha : ) : )
Men nu ska bilarna tas hem, bedömas, lagas, fixas till och faktiskt... säljas.
Men jag tycker det är farligt svårt att bedöma prisbilden. Den sticker upp och ner som en varvräknare på vintern. 944an är mer stadig. För övrigt kan man konstatera att den har hoppat upp både en och två steg i värdetrappan. Under våren har du inte hittat en 44B under 50.000 verkar det som.

Min är en 944B som är risigt solblekt röd och rost på ett ställe i ena tröskeln som måste lagas. Det roliga med den bilen är att det är en svart turbo/sport inredning i skinn som är nära 100% felfri. Med Turbo (eller sport) menar jag då de är de där stolarna med mera sidoskydd än originalet. Förarstolen är tex HELT osliten. Vad är oddsen på det...
När jag får hem den ska det bedömas om det är för mkt jobb med tröskeln eller vad det kan tänkas bli av den. Allt från reservdelar till finbil står på programmet till vi vet mer. Med tanke på värdet nu kanske det bästa är att göra iordning den.

Köpte också en tidig röd 924 i bruksskick. Vet inte än så mkt än att bromsarna är renoverade och att den är lite ful i lacken. Startar och går iallafall. Mer info när jag får hem den.

Vi köpte även en fräsch grönmetallic 924 från -78. Endast 4a brukare varav en och samma Gubbe i Stockohlm mellan 1981 och 2015. Den har G31 dogleg lådan i sig (alltså 5 växlad). Ganska ovanligt eftersom det bara fanns som tillval 2-3 år innan alla fick 5vxl audilådor (kan det varit -80?). Inget glapp och supertajta lägen i lådan. Inget skrammel i övrigt heller på denna bil. Inredningen är svart med nåt rutigt i mitten. Original som klarat sig väldigt bra med endast en sömn som spurckit. Instrumentbrädan har endast en liten, liten spricka. Verktyg o domkraft finns och bilen har en aura som bara bilar har som inte sett slirande tonåringar med pappas kapsåg. Allt är original. Sitter nåt rostfritt avgassystem på och några nya grejjer har blivit monterade. Just nu håller vi på att byta grenrörspackning då den läckte. Sen ska vi naturligtvis byta olja/filter och besöka besiktningen. Sen ska den säljas. Det som är otroligt synd och som gör att den inte kommer gå för den allra dyraste kursen är att bilen blev repad med nyckel någon gång på 90-talet och det underarbetet blev för dåligt gjort så att flytspacklet har nu gett sig och lacken har fått små, små bubblor lite här och där. Synd på en bil som annars hade kunnat gått som "mint" men samtidigt inte värre än att du kan köra med den som den är...

Visst ÄR det svårt med prisbilen på 924orna? Bara nu i vår har det funnits vanliga 924or på blocket från 15 upp till 65. Lagom fina känns som om dom brukar ligga mellan 35-45 och då är det ändå oftast audi-låda och ibland saker att göra. Lite mer begagnade runt 20-29. Eller? Har jag fel? Vad är er bild av prisläget?

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Varierande prisbild

#2 Post by gegge »

Den där gröna 924 låter som en läckerbit. Jag håller koll :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varierande prisbild

#3 Post by Cédric »

Har hållit lite koll, känns som att dom som är fina har sålts väldigt fort senaste året. Mycket Ombyggda och råttsoffor ligger såklart mycket längre å degar på blocket. Känns som det inte borde vara så himla svårsålt om den ser orginal ut och framför allt går och startar som den ska :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 639
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Varierande prisbild

#4 Post by gtBen »

En rimlig prisbild på 924:or på hösten tycker jag är:
5k för ett ök, upp till 10k om den går att köra upp på släp för egen maskin.
15k för en bruksskick, då bör den klara en besiktning om man kostar på den nån tusing och ett par helgers jobb.
30k för en fin bil och även lite till för en riktigt fin bil, men den lär ändå inte säljas samma helg som annonsen kommer ut.

944:or har jag inte samma koll på men säg max 70% av vad de annonseras för på blocket

Sorry to say: men tyvärr är säljares förväntningar alldeles för stora på 924-944-928, ök drar inte in några stora summor. Är de fortfarande i nyskick är det en annan sak, som många på mobile.de ...men taskiga och halvtaskiga bilar är fortfarande riktigt billiga.

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
henca
Turbo-Poster
Posts: 467
Joined: 2015-03-27 23:18:59
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977
Location: Linköping
Contact:

Re: Varierande prisbild

#5 Post by henca »

Ja, transaxel-porschar har länge varit ganska lågt värderade och det har inneburit att man kunnat göra fynd och köpa sig mycket mer Porsche för pengarna jämfört med t ex någonting luftkylt från samma era. Myntets baksida när bilarna varit lågt värderade är att då har det inte alltid varit ekonomiskt försvarbart att kosta på seriösa reparationer och underhåll.

Nu känns det som att detta har börjat vända lite och transaxelbilarna kanske börjar bli mer eftertraktade med en högre prisbild som följd. Därmed kan man kanske hoppas på att de börjar tas om hand och rustas upp/återställas med större ekonomiska ramar. Kanske kan man rentav börja hoppas på att reservdels-sortimentet utökas.

m v h Henrik

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users