Ett komplett kit med ombyggt original stålsvänghjul, modifierat med Bosch 60-2 ring för tändning till eftermarknads-sprut. Den perfekta kopplingen till en vridstark 3-Liters Turbo
Ingår ny impulsgivare och en modifierad hållare . Svänghjul något lättat och balanserat.
Tryckplatta Sachs ( 996Turbo ) i aluminium ( lätt beg ), ny organisk 240mm lamell med solitt centrum.
Nytt urtrampningslager. Kit med centreringar och spacer och nya bult x 9st för montering av orginal startkrans.
Utprovad sats, har sålt ett flertal genom åren, bl.a Peter Buhre, Rickard Sjöholm och jag åker denna sats.
Klarar mycket vrid och är snäll mot växellåda och drivknutar.
Pris: 800, 2200, 2000, 2200,1400,650,550...Totalt 9800:- SÅLD!
Sandén Bilteknik AB 0706- 63 46 30
Svänghjul,koppling 944turbo/ 650Nm SÅLD
-
- S2-Poster
- Posts: 291
- Joined: 2007-04-18 00:26:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Svänghjul,koppling 944turbo/ 650Nm SÅLD
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by PeterS on 2017-03-24 08:14:56, edited 1 time in total.
-
- NA-Poster
- Posts: 6
- Joined: 2015-11-17 11:27:38
- Telefon: 0766372177
- Bilmodell: 944 T
- Årsmodell: 1991
- Location: Arboga
- Contact:
Re: Svänghjul,koppling.... 944turbo.. tål 650Nm
Hej Peter, du har PM
Mvh Bengt
Mvh Bengt
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Svänghjul,koppling 944turbo/ 650Nm SÅLD
Nu när den är såld så då kanske det inte gör så mycket att man ställer fåniga frågor. Hittar inte svaren på Pelican och Rennlist.
Hur mycket måste man försänka 996 tryckplattan jämför med original 951? Beror det på att lamellen inte är drygt 8mm som den fjädrande är original utan runt 6mm som som sintrade och racelameller?
Urtrampningslagret är samma som 968 vilket är duktigt mycket högre än original 951, vad är det för fel på det gamla? Beror det på att 996 tryckplattan är försänkt eller lägre jmf 951 tryckplattan? Eller bara något som följt med GT3 konverteringer från dubbelmasse till enkelmasse? Rätt stor skillnad i tjocklek onekligen.
Verkar som om "öronen" på 968 urtrampningslagret går av med 996 tryckplattan
Hur mycket måste man försänka 996 tryckplattan jämför med original 951? Beror det på att lamellen inte är drygt 8mm som den fjädrande är original utan runt 6mm som som sintrade och racelameller?
Urtrampningslagret är samma som 968 vilket är duktigt mycket högre än original 951, vad är det för fel på det gamla? Beror det på att 996 tryckplattan är försänkt eller lägre jmf 951 tryckplattan? Eller bara något som följt med GT3 konverteringer från dubbelmasse till enkelmasse? Rätt stor skillnad i tjocklek onekligen.
Verkar som om "öronen" på 968 urtrampningslagret går av med 996 tryckplattan
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Svänghjul,koppling 944turbo/ 650Nm SÅLD
Hej!
Byggde en egen koppling likt denna med Fidanza svänghjul, 6-pucks sinterlamell av märket KEP samt 997 gt3 tryckplatta.
Fick svarva av lite på tryckplattan då lamellen var tunnare, sen fick jag bygga om urtrampningslagret genom att ta delar från det gamla o svetsa ihop med det nya för att förlänga det..
Funkar fint för mig än så länge.. det svåra var o centrera startkransen.
Mvh Christer.
Byggde en egen koppling likt denna med Fidanza svänghjul, 6-pucks sinterlamell av märket KEP samt 997 gt3 tryckplatta.
Fick svarva av lite på tryckplattan då lamellen var tunnare, sen fick jag bygga om urtrampningslagret genom att ta delar från det gamla o svetsa ihop med det nya för att förlänga det..
Funkar fint för mig än så länge.. det svåra var o centrera startkransen.
Mvh Christer.
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Svänghjul,koppling 944turbo/ 650Nm SÅLD
Ingen som vet hur mycket man måste försänka tryckplattan? Samma mått som de flesta 964,993,996 då de har samma typ av tryckplatta. På bilden är alla diametrar med, med inte djupen... Kan dock mäta mig till 8mm och bilden är skalenlig.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Svänghjul,koppling 944turbo/ 650Nm SÅLD
Som framtida referens om någon vill modifiera sitt 951 svänghjul för att få på en 964, 993 eller GT3 tryckplatta. Startkransen är ca 5 mm vilket lämnar 4mm kvar. Jag har mått upp ett RS svänghjul med startkrans till 3,6mm i djup.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Who is online
Users browsing this forum: No registered users