8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo

Säljes och Bytes forum för delar och bilar, 9x4/9x8
Post Reply
Message
Author
User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo

#1 Post by gurra »

Har en kamaxel över från en en N/A -88 (155 9R). Lite vassare än den kamaxeln som sitter i de tidigare motorerna och 944 turbo. Kör själv med en sån kam i den 2.5l-motorn som suttit i jägarn sista 2 säsongerna. Drar fint till 7200 om man så vill!

Pris bud!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo

#2 Post by gurra »

Kom igen nu, en bra uppgradering för 951-åkare!
1500 kr eller bättre bud.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Jerre
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-04-07 14:50:36
Bilmodell: 951 -90
Årsmodell: 1990
Location: Vaxholm
Contact:

Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo

#3 Post by Jerre »

Är det bara att byta rakt av med befintliga Turbokammen? Behöver man något mer?

Bör man mappa om motorn för att stämma överens med nya kammen, eller är skillnaden marginell?
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo

#4 Post by gurra »

Jerre wrote:Är det bara att byta rakt av med befintliga Turbokammen? Behöver man något mer?

Bör man mappa om motorn för att stämma överens med nya kammen, eller är skillnaden marginell?
Man behöver inte byta något annat för att montera denna kam.
Dubehöver inte mappa om motorn heller, MAF är självkompenserande för luftflödet. Däremot kan man om man vill lägga ett lite högre varvstopp, men det är inget som "behövs".
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo

#5 Post by Dea »

Vad skiljer i duration och lyft?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
hårdrocka´n
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2005-07-23 22:14:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo

#6 Post by hårdrocka´n »

Tja Gurra!!

Undrar vad skillnaden är i hur bilen upplevs, vad är det för karaktär som framhävs??
Bättre botten eller vassare vid högre varv?? Blir det någon effekt förbättring?

Ska precis få ordning på en ordentlig service med bla kamrem, hade ju varit ett bra tillfälle att få ut lite extra ur motorn oxå!!

Om det gör kännbar skillnad så vill jag ha den, om den är fräsch såklart!
Hur gör jag för att ändra varvstopp till 7200???
PORSCHE + HÅRDROCK = GLÄDJE!!

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo

#7 Post by 951master »

Dea wrote:Vad skiljer i duration och lyft?

/Dea
Kammen heter "9R" och har totalt 7 grader längre duration än "5R" som sitter standard i alla n/a 82-85a, samt ALLA turbo , (3grader på insug, samt 4grader på avgas har jag för mej)

Avgasnocken är 1mm högre än den sedvanliga "5R" kammen, och lyfter ca.12mm istället för 11mm. Insugsnocken har samma lyft.

"9R" kammen satt i 2,5l n/a fr.o.m. 85b och senare, inte extrem på någe vis, men en enkel och vettig uppgradering till te.x en chippad turbo eller en äldre n/a. ingen övrig hårdvaremodifiering behövs.

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]