Har en kamaxel över från en en N/A -88 (155 9R). Lite vassare än den kamaxeln som sitter i de tidigare motorerna och 944 turbo. Kör själv med en sån kam i den 2.5l-motorn som suttit i jägarn sista 2 säsongerna. Drar fint till 7200 om man så vill!
Pris bud!
8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo
Kom igen nu, en bra uppgradering för 951-åkare!
1500 kr eller bättre bud.
1500 kr eller bättre bud.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 77
- Joined: 2004-04-07 14:50:36
- Bilmodell: 951 -90
- Årsmodell: 1990
- Location: Vaxholm
- Contact:
Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo
Är det bara att byta rakt av med befintliga Turbokammen? Behöver man något mer?
Bör man mappa om motorn för att stämma överens med nya kammen, eller är skillnaden marginell?
Bör man mappa om motorn för att stämma överens med nya kammen, eller är skillnaden marginell?
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo
Man behöver inte byta något annat för att montera denna kam.Jerre wrote:Är det bara att byta rakt av med befintliga Turbokammen? Behöver man något mer?
Bör man mappa om motorn för att stämma överens med nya kammen, eller är skillnaden marginell?
Dubehöver inte mappa om motorn heller, MAF är självkompenserande för luftflödet. Däremot kan man om man vill lägga ett lite högre varvstopp, men det är inget som "behövs".
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo
Vad skiljer i duration och lyft?
/Dea
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- hårdrocka´n
- S2-Poster
- Posts: 278
- Joined: 2005-07-23 22:14:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo
Tja Gurra!!
Undrar vad skillnaden är i hur bilen upplevs, vad är det för karaktär som framhävs??
Bättre botten eller vassare vid högre varv?? Blir det någon effekt förbättring?
Ska precis få ordning på en ordentlig service med bla kamrem, hade ju varit ett bra tillfälle att få ut lite extra ur motorn oxå!!
Om det gör kännbar skillnad så vill jag ha den, om den är fräsch såklart!
Hur gör jag för att ändra varvstopp till 7200???
Undrar vad skillnaden är i hur bilen upplevs, vad är det för karaktär som framhävs??
Bättre botten eller vassare vid högre varv?? Blir det någon effekt förbättring?
Ska precis få ordning på en ordentlig service med bla kamrem, hade ju varit ett bra tillfälle att få ut lite extra ur motorn oxå!!
Om det gör kännbar skillnad så vill jag ha den, om den är fräsch såklart!
Hur gör jag för att ändra varvstopp till 7200???
PORSCHE + HÅRDROCK = GLÄDJE!!
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Re: 8v sugmotorkam, lämplig uppgradering för 944 turbo
Kammen heter "9R" och har totalt 7 grader längre duration än "5R" som sitter standard i alla n/a 82-85a, samt ALLA turbo , (3grader på insug, samt 4grader på avgas har jag för mej)Dea wrote:Vad skiljer i duration och lyft?
/Dea
Avgasnocken är 1mm högre än den sedvanliga "5R" kammen, och lyfter ca.12mm istället för 11mm. Insugsnocken har samma lyft.
"9R" kammen satt i 2,5l n/a fr.o.m. 85b och senare, inte extrem på någe vis, men en enkel och vettig uppgradering till te.x en chippad turbo eller en äldre n/a. ingen övrig hårdvaremodifiering behövs.
Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]