MAF kit för Porsche 944 turbo
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
MAF kit för Porsche 944 turbo
MAF kit för Porsche 944 turbo
Bosch HFM5 MAF sensor.
DME chip fullständigt anpassat för HFM5.
Rostfritt J-rör.
K&N luftfilter.
HFM5 är den modernaste generationen av Bosch luftmassemätare och sitter orginalmoterad i t.ex. Porsche 996 & 997 och BMW M3.
Mätaren är av typen "Hot Film air Mass meter" till skillnad från de äldre modellerna som var "Hot wire".
HFM har flera fördelar, t.ex är de inte lika känsliga för smuts och behöver därför ingen renbränning som de äldre modellerna krävde.
De har även "reverse flow detection" vilket gör dem mindre känsliga för omvänt flöde när recirkulationsventilen öppnar.
Chippet är ett "riktigt" MAF chip med många unika funktioner.
Helt omskriven luftflödes och lastberäkning anpassad för HFM5.
Lufttemperaturkorrektion ändrad för MAF och med bibehållna startegenskaper.
Specialskriven programfunktion för att hantera störningar från recirkulationsventilen.
Optimerad kallstart.
Filtrering av flödessignalen anpassad för MAF.
Möjlighet att växla mellan chippets två omgångar datamappar samt mellan open loop och closed loop lambdakontroll oberoende av varandra.
Tvådimensionella bränsle fullgasmappar för snabbaste spool up oberoende av turbomodell.
J-röret är designat så att luftfiltret sticker ut i innerskärmen för obehindrat flöde av kall luft. En sidoeffekt av detta är att man får ett väl hörbart vinande från turbon samt även det hett eftertraktade "psssccchhh" ljudet trots att man har recirkulationsventil och inte öppen dump
För att montera MAF kittet krävs förutom det som ingår:
Lämpliga spridare och bränsletrycksregulator beroende på effektuttag.
Manuell eller elektronisk laddtrycksreglering.
28 pinnars DME, dvs från -88 och framåt (det är relativt enkelt att bygga om äldre DME för 28 pinnars chip).
Wide band lambdasensor.
Större bränslepump vid körning på E85.
Eventuellt kan jag hjälpa med anskaffning av dessa saker.
Montaget är relativt enkelt.
Hålet i innerskärmen måste förstoras för att passa luftfiltret.
Det lilla fästet nedanför expansionskärlet avlägsnas.
Plasten bakom lyset trimmas för att ge kontakten frigång.
Ett fäste monteras under expansionskärlet.
Eventuellt kan stoppen för lyktan behöva modifieras men på min bil går det precis fritt.
Elektrisk inkoppling är mycket enkel, fem kablar som ansluts (löds) mot befintliga kablar i motorrummet.
Pris 10400:- med enbart mappar för bensin.
Pris 12700:- med mappar för bensin och E85.
Självklart ingår rådgivning och support.
Bilder finns i garaget.
Bosch HFM5 MAF sensor.
DME chip fullständigt anpassat för HFM5.
Rostfritt J-rör.
K&N luftfilter.
HFM5 är den modernaste generationen av Bosch luftmassemätare och sitter orginalmoterad i t.ex. Porsche 996 & 997 och BMW M3.
Mätaren är av typen "Hot Film air Mass meter" till skillnad från de äldre modellerna som var "Hot wire".
HFM har flera fördelar, t.ex är de inte lika känsliga för smuts och behöver därför ingen renbränning som de äldre modellerna krävde.
De har även "reverse flow detection" vilket gör dem mindre känsliga för omvänt flöde när recirkulationsventilen öppnar.
Chippet är ett "riktigt" MAF chip med många unika funktioner.
Helt omskriven luftflödes och lastberäkning anpassad för HFM5.
Lufttemperaturkorrektion ändrad för MAF och med bibehållna startegenskaper.
Specialskriven programfunktion för att hantera störningar från recirkulationsventilen.
Optimerad kallstart.
Filtrering av flödessignalen anpassad för MAF.
Möjlighet att växla mellan chippets två omgångar datamappar samt mellan open loop och closed loop lambdakontroll oberoende av varandra.
Tvådimensionella bränsle fullgasmappar för snabbaste spool up oberoende av turbomodell.
J-röret är designat så att luftfiltret sticker ut i innerskärmen för obehindrat flöde av kall luft. En sidoeffekt av detta är att man får ett väl hörbart vinande från turbon samt även det hett eftertraktade "psssccchhh" ljudet trots att man har recirkulationsventil och inte öppen dump
För att montera MAF kittet krävs förutom det som ingår:
Lämpliga spridare och bränsletrycksregulator beroende på effektuttag.
Manuell eller elektronisk laddtrycksreglering.
28 pinnars DME, dvs från -88 och framåt (det är relativt enkelt att bygga om äldre DME för 28 pinnars chip).
Wide band lambdasensor.
Större bränslepump vid körning på E85.
Eventuellt kan jag hjälpa med anskaffning av dessa saker.
Montaget är relativt enkelt.
Hålet i innerskärmen måste förstoras för att passa luftfiltret.
Det lilla fästet nedanför expansionskärlet avlägsnas.
Plasten bakom lyset trimmas för att ge kontakten frigång.
Ett fäste monteras under expansionskärlet.
Eventuellt kan stoppen för lyktan behöva modifieras men på min bil går det precis fritt.
Elektrisk inkoppling är mycket enkel, fem kablar som ansluts (löds) mot befintliga kablar i motorrummet.
Pris 10400:- med enbart mappar för bensin.
Pris 12700:- med mappar för bensin och E85.
Självklart ingår rådgivning och support.
Bilder finns i garaget.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: MAF kit för Porsche 944 turbo
Tomas wrote:Bilder finns i garaget.
Tyvärr är garaget avstängt sedan länge, så det vore bättre om du la upp en
bild eller 2 här i salutråden.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
En bild på vad som ingår.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Hittar inte igen någon bra egen bild på det färdiga montaget just nu.
Provar länka till en bild i DLS biltråd.
Provar länka till en bild i DLS biltråd.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Om intresse finns kan jag titta på det.Dea wrote:Det finns inga planer på att göra en variant där man använder original luftbox?
/Dea
Jag har inte ägt en original luftburk tidigare så jag har inte studerat det. Tror dock att jag gör det nu.... Låter lagom förvirrat eller hur!
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Jag trodde jag uppnåt sån ryktbarhet att folk snart betalade för att förknippas med mina produkter....DLS wrote:aha nån använder min bild, får man courtage avgift eller rabatt då
Det måste ju vara drömmen att nå den nivån, vissa företag inom denna bransch säljer nog mer klistermärken än trimprylar....
Hmm, har nog en bit kvar dit....
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-03-26 19:31:27
- Contact:
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1763
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Hej azer,azer89 wrote:Hej, funderat på att skaffa en 944 som första bil, hade ju vatt rätt grymt o köra om kring i tyvär är jag rätt oärfaren va de gäller trimmnings o så, vad är det som behövs för att vara exakt.
Välkommen till forumet!
För att vara exakt, så behöver du en 944 turbo och ett par tusenlappar.
Helförsäkring är också ett bra tips.
Fredrik Åberg
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Kan ju vara én idé att vänta med trimmet tills du blivit varm i kläderna som bilförare.FredrikÅ wrote:Hej azer,azer89 wrote:Hej, funderat på att skaffa en 944 som första bil, hade ju vatt rätt grymt o köra om kring i tyvär är jag rätt oärfaren va de gäller trimmnings o så, vad är det som behövs för att vara exakt.
Välkommen till forumet!
För att vara exakt, så behöver du en 944 turbo och ett par tusenlappar.
Helförsäkring är också ett bra tips.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Eftersom det mesta redan är diskuterat i gamla trådar så har jag sökt fram några länkar. Sök gärna lite själv kring de ämnen du undrar över.azer89 wrote:Hej, funderat på att skaffa en 944 som första bil, hade ju vatt rätt grymt o köra om kring i tyvär är jag rätt oärfaren va de gäller trimmnings o så, vad är det som behövs för att vara exakt.
När du läst på lite så kan du precisera frågorna mer och då får du mycket bättre svar. Ställ gärna frågorna i en befintlig tråd som anknyter till din frågeställning eller starta en helt ny tråd under Teknik&Trim. Frågor relaterade till mitt MAF kit svarar jag gärna på i denna tråd.
forum/viewtopic.php?t=4472
forum/viewtopic.php?t=5360
forum/viewtopic.php?t=12377
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- NA-Poster
- Posts: 10
- Joined: 2009-03-26 19:31:27
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users