Tips: Audimotor

Säljes och Bytes forum för delar och bilar, 9x4/9x8
Henka_E
Addict
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Re: Tips: Audimotor

#16 Post by Henka_E »

Meeen.... KUL! Personligen så kan jag ju tycka att det hade varit ballt att först hinka i den som den är - 200hk sugis med 10v sång - det kan vara ganska läckert tror jag!!

Det är synd att Porsche aldrig satte EN ENDA VETTIG motor i dessa karosser. 924 är väl iofs den bästa motorn av dem alla - 2.5:an, 2.5-16v, S2 och 968 är ju riktiga mörker allihop med massa dåliga dyra lösningar - och helt och fullt befriade från effekt och potential. Tänk att den där gamla HÄCKEN till 5:a har mer hk än man kan drömma om ur en 2.5 8V och väger MINDRE trots gjutjärnsblock (för ser du det tror jag nog den gör serru... Svindlande!!

jag var också väldigt sugen på denna motor, men tyvärr så rimmar den illa med roadsport - man ska ha ur mer effekt ur den än den ger just nu för att det ska vara lönt. Hade dock velat ha den för jag tror som sagt att det är ett väldigt skönt ljud i den - 10V låter ju köttigare än 20V sugis gjorde, spec med lite kam!

Bra köp - hoppas den få leva som sugis först i din bil innan den blir en 20V mainstream-spis ;-)

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#17 Post by gegge »

Reality-check + sanity-check = Nej, det går inte :(

Jag är en dålig människa och fullföljde inte köpet trots kanonpris. Jag kommer inte att hinna med.

Planen var annars att köpa en risig 20vt motor på 220-230hk med kat ochförsöka besiktiga som ombyggt fordon. Borde gå då bromsar, växellåda och hjulupphängning är bytt på Otto kärra. Med rätt små medel borde 300hk och framför allt vrid och register vara möjligt. Dessa motorer är uppe och nosar på 1000hk så något gjorde Audi rätt.

Förresten läste jag just om en svenskbyggd T4 motor på 2,8 liter: 310 hästar vid 7000varv. Rätt bra av en folkamotor och hade varit skoj i en 912 :#drool: Men 105mm i borr får det plats med 52mm insugsventiler och då flödar toppen i klass med de bästa fyrventilarna :shock:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

jerker67
Addict
Bilmodell: 944N/A -84

#18 Post by jerker67 »

gegge wrote:Drömmar ska realiseras!

Så om en fem år sådär sitter det en liiite starkare Audimotor i bilen, gärna med "Powered by PORSCHE" insuget :mrgreen: Det var för svårt för att motstå, en fullpreppad bottendel som bara är att lyfta i på motorkuddarna. Dessutom passade jag på att köpa en 944 turbolåda med oljekyl.

Kommer att leta efter vettiga kolvar, stakar, 20v topp, grenrör, turbo, insug och motorstyrning den närmsta tiden.
Kolla med Cp Cervice i edsbyn det är han som levererat till Kyttet s motor eller rättare sagt 3 motorer..
bygger helt suveräna insug och grenrör med....Du blir inte besviken slå honom en signal om inte annat...
http://webshop.cp-service.se" onclick="window.open(this.href);return false;
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Chevalier
Carrera-Poster
Bilmodell: 968 -92

#19 Post by Chevalier »

Men åh.. Vad ska man sen säga när de kommer med såna där kommentarer som "Är det den med Audi-motor?" :D

Skämt åsido, verkar fett! Den som köper måste helt klart lägga upp en tråd om bygget!

Post Reply