Nybörjare på banan

Porsche 9x4/968/928 Relaterade träffar och banmöten. Diskutera Körteknik, hjulinställningar etc.
johannisson
S-Poster

Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej

Nybörjare på banan

Inläggav johannisson » 2017-07-03 19:07:36

Hej!

Inom en snar framtid så kommer det att stå en 944 160hk på min garageuppfart.
Jag vill börja köra på bana istället för att åka runt o sladda med en herrejössesturbo, som jag gör nu.

Det finns säkert redan en tråd om regler på bankörning, men skulle vilja ha regler som är uppdaterade och gäller idag.

Någon som har stenkoll på hur bilen måste vara, samt vad som krävs av föraren?

Vilka evenemang passar nybörjare?

Behöver bilen jag köper ha någon speciell egenskap? Tex när man köper mazda miata så borde man köpa sportmodellen för de har en diff som är perfekt för bana.

Tack på förhand.

Mvh

Christian

Användarvisningsbild
Cédric
Addict

Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: Nybörjare på banan

Inläggav Cédric » 2017-07-03 20:32:23

En bra början kan vara porsche club sverige, dom har många banmöten som passar nybörjare väldigt bra, tempot är generellt rätt lågt på banan och väldigt få dumheter sker på banan, oftast mycket städat. Nackdelen är att det är rätt lite körtid på banan, men i början kan det nog kännas lagom. Rätt prisvärt dessutom.

Satsa på en fräsch bil och välfungerande bil så du inte behöver lägga så mycket jobb på att få i ordning den, vissa moddar kan ju vara trevliga att ha, tex uppgraderade fjädrar/dämpare som kan vara rätt dyrt.

Lägg undan lite pengar för att få ordning på bromsar (bra vätska, bra belägg för bana, och helst renovering av oken), samt kanske en uppsättning rätt bra däck och en rejält service, då är du redo för att kunna köra ordentligt.

Reglerna för tex PCS bankörning är ju inte så avancerade, typ besiktad och fungerande ljus, heltäckande klädsel av bomull och hjälm.

Det bästa är att börja basic och uppgradera dig fram senare när du börjar få lite känsla för körningen, då vet du lite bättre vad du vill åt, samt kanske har fått en hyffsad känsla av vad det är man ska uppnå för att försöka ta bilen till gränsen på banan.

Återgå till Träffar, Bankörning & Slalom