Avancerad Förarkurs, 23 September Linköping (Sviestad)

Porsche 9x4/968/928 Relaterade träffar och banmöten. Diskutera Körteknik, hjulinställningar etc.
Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25327
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Avancerad Förarkurs, 23 September Linköping (Sviestad)

Inläggav patand » 2016-01-18 18:41:21

Nu är det dags igen! Finns ju från och med förra året förutom blänkare här och på rejsa även en hemsida att kika på http://avanceradforarkurs.se/ och enligt Åke börjar det redan trilla in anmälningar så se till att hänga på nu om ni vill med! Varmt välkomna! :#944burn: :#cheers:

Nedan följer Åkes presentation av kursen:

Efter att ha gått några förarkurser här hemma i Sverige och i England år 2000 så kom jag på att det saknades nån bra här i hemma i Sverige. Inriktningen skulle vara - Hur blir du snabbare och säkrare på bana med din egen bil. Racing licens får du på köpet i kursen.

Att investera i sig själv som förare ger faktiskt snabbare varvtider per satsad krona än vad du får ut av att trimma bilen. Vilket var en av de saker jag själv upptäckte efter att ha trimmat först….. och försökt lära mig köra fort sen… på banmötena med Club Alfa Romeo.

Tillsammans med Sven Frindelius från Scandinavian Formula School och STCC föraren Niklas Karlsson samt gamle F3 åkaren Anders Fredriccson satte vi upp riktlinjerna för hur kursen skulle vara utformad år 2001 då första kursen gick. Nu går vi in på 13 året med ett sammansvetsat erfaret gäng instruktörer och kursledare som utvecklat metodiken vidare.
Över 900 personer har gått kursen genom åren och vi har fått fina kursutvärderingar.

En av fördelarna med att börja just med Alfa Romeo är att det fanns både bakhjulsdrivna, framhjulsdrivna och 4 wd bilar och att de som är instruktörer har haft egna bilar som de åkt bana framgångsrikt med som drivit både bak, fram och på alla fyra hjulen och därför kan vi utbilda avancerat på alla bilmodeller, även gamla vassa Svansmotor Porsche har vi bra koll på hur man åker fort med numera efter att haft många deltagare de senaste 7 åren med alla 911 modeller upp till 911 GT3 RS.

Kursen är upplagd så att du åker med egen bil på banan. Du kan åka med
din standardbil eller banpreppade bil. Ryktet om vår kurs har spred sig med åren till andra klubbar och märken under åren så vi har haft många andra märken med på kurserna och Porsche klubbens medlemmar.

På de första kurserna med bara Alfor hade vi allt från standard 156:or till banpreppade Bertone Couper via 75:or med bur och till och med en 164:or. 164:ornas ägare brukar bli riktigt förvånade över hur snabba deras bilar visar sig vara när han lärde sig utnyttja den ordentligt. Flera ägare av 156 GTAoch 147 GTA:er har fått lära sig utforska sina bilars fulla potential och åkte hem snabbare och lyckligare.

En och annan hyrbil av andra märken började synas på kurserna då alla inte hade ordning på sin Alfa eller inte ägt nån Alfa vid kurstillfället. Mini Cooper, Golfar och Renault Clio började synas i depån.

Vi släppte sen in andra märken från andra klubbar på kursen också. Flera nöjda Porsche och BMW åkare syntes på kurserna. Kursen lär dig tekniken att klämma ur det som finns i den bilen du kör. När du väl behärskar de här teknikerna ordentligt har du verktygen och tekniken att i grunden åka fort med alla typer av bilar. Nu har vi haft Nissan GTR, Lotusar, Hondor och Ferraribilar och Historiska Racerbilar kort sagt det mesta av prestandabilar som folk åker bana med. Bilen skall vara registrerad och försäkrad och vi åker inte på slicks.

Är du primärt ute efter att bara få racinglicens finns det andra sätt som är billigare, detta är i första hand en riktigt bra förarkurs som lär dig att bli snabbare och stabilare som chaufför i din egen bil. Rena licenskurser har inte samma fokus på att få dig snabbare som förare utan är mer inriktade på teori och regler och flaggor.

Vi kommer att vara en instruktör på max 5 deltagare. Instruktörerna kommer att åka med i din bil och ge dig konkreta råd om vad du skall jobba på direkt på förmiddagen. Sen tränar du på de momenten själv, och vi åker med igen och ser vad vi skall gå vidare med. Det blir 3 - 4 instruktörs pass under dagen. Där emellan har du fri tillgång till banan under hela dagen. De flesta brukar hinna med 15 - 25 mil på banan så det blir verkligen åka av för din egen del. Det är väldigt lite bilar ute på banan samtidigt så du får mycket och många fria varv i eget högt eller lågt tempo, det väljer du själv.

All instruktion är individuell och ges personligt efter hur du kör, och hur du tar till dig de nya kunskaperna. Instruktörerna är erfarna banrävar och tävlingsåkare som är allt annat än åkrädda. De delar med sig av sina erfarenheter på ett sånt sätt att du blir en mycket snabbare och säkrare chaufför. Många av deltagarna på kurserna förbättrade sig med mellan 5 - 8 sekunder på varvet under dagen och generellt får kurserna en mycket bra utvärdering och har ett gott rennome.

Till de mer erfarna banåkarna som deltar jobbar vi hårdare med moment som är anpassade till deras status som förare för att kapa de där sista tiondelarna runt varvet.

De pengar och den tid du avsätter på en förarkurs är i regel bättre investerade pengar än de förbättringar och trimmningar du gör på din bil. Det finns ofta MYCKET mer fart och resurser att ta ut ur din bil om du bara får hjälpen att hitta det på ett säkert och bra sätt.

Hot Laps – i din egen bil, ett moment som vi kan erbjuda, om du vill är att någon av instruktörerna kör din bil med dig brevid för att visa vilken inneboende potential som finns i bilen. Vi brukar köra din bil tre - fyra varv ordentligt fort för att du själv skall tappa lite av respekten för din egen bil. Då får du själv uppleva hur mycket mer som finns kvar att ta fram ur den med rätt kunskaper. Det är ju kursens mål – att du skall bli snabbare och säkrare i din egen bil och just detta moment brukar många vilja ha. Att konkret få åka med och se hur nån erfaren snabb förare gör för att åka fort med just sin egen bil. Då har du lättare att förstå och kopiera det vi gör.

Om man tittar på banmöten så är det inte alltid killarna med de värsta och ballaste bilarna som är snabbast runt varvet, till råga på allt så sitter de och flinar bakom ratten och har roligt trots att deras bilar knappast är märkvärdiga ! Kursens målsättning är att sikta dit.

Du får en instruktionsvideo på CD som skickas ut veckan innan som du skall titta igenom hemma noga för att vi skall slippa traggla teori pass dagen vi har på banan. Många andra eventföretag har mycket teorisnack och kaffedrickande på schemat under sina bandagar. Vi fokuserar på att har mycket tid på banan.

Du får också fylla i papper om dina tidigare erfarenheter och vad du förväntar dig att få ut av kursen. Då kan vi kan placera dig med rätt instruktör samtidigt som vi vet vad du vill slipa extra på under din dag på banan.

Du får frukost när du kommer fram till banan på morgonen, lunch, massor av fika och läsk samt diplom och racinglicens.

Kursens pris är 3800 kronor och vi har ett maximerat antal deltagare och det brukar bli fullt snabbt. När du genomfört kursen får du också svensk racinglicens vilket gör att du kan tävla i t.ex Corse serien eller köra långlopp eller annan banracing.

Flera deltagare har fått kursen i present eller låter den snälla chefen på sitt företag få en utbildningsfaktura på 3800 plus moms.

Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 – 407 407

Vill du göra en intresseanmälan till kursen, skicka ett mail till

ake@nybergprojekt.se

då skickar jag ett mail i retur med instruktioner om betalning mm.

Rikard
Addict
 
Inlägg: 1705
Blev medlem: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 944 turbo, 996 turbo
Årsmodell: 1986

Re: Avancerad Förarkurs, 15 April Linköping - 12 Maj Kinneku

Inläggav Rikard » 2016-02-25 21:07:19

Jag får stå över Sviestad men dyker upp på Kinnekulle. Till Kinnekulle finns nu bara 5 platser kvar och det är många Porschar anmälda. Ska bli kul!


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
www.sanden.nu

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25327
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: Avancerad Förarkurs, 23 September Linköping (Sviestad)

Inläggav patand » 2016-08-28 15:42:18

Ytterligare ett tillfälle ges i år, datum uppdaterat i första inlägget. Finns några platser kvar fortfarande! :-)

Användarvisningsbild
maverick
Addict
 
Inlägg: 1950
Blev medlem: 2005-05-22 19:03:55
Ort: Stockholms län
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988

Re: Avancerad Förarkurs, 23 September Linköping (Sviestad)

Inläggav maverick » 2016-08-30 22:26:32

Jag och en kompis funderar starkt på att anmäla oss.

Är det någon annan härifrån som kommer till Sviestad?
Är det ok att komma med gatdäck eller rekommenderas klibbigare varor (ej slicks så vitt jag vet)?
Min bil är ju rätt original förutom bilstein CS-kitt, mini-lättad och krängare, inga problem på den fronten?
MVH//Per Ungestål

Speed, I am speed

Användarvisningsbild
krasse
S-Poster
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2006-07-02 21:39:42
Ort: Stockholm
Telefon: 0708177914
Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
Årsmodell: 1989

Re: Avancerad Förarkurs, 23 September Linköping (Sviestad)

Inläggav krasse » 2016-08-31 10:01:09

Jag och några arbetskamrater åker igen för 3:e gången!
Det är en toppenkurs med mycket tillfälle för att köra riktigt många varv på bana.
Det är också ett diciplinerat gäng utan några incidenter, vilket vi alla uppkattar.

Rekommenderas starkt!

Användarvisningsbild
makkanftw
Addict
 
Inlägg: 1453
Blev medlem: 2009-02-08 20:11:35
Ort: Ed
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980

Re: Avancerad Förarkurs, 23 September Linköping (Sviestad)

Inläggav makkanftw » 2016-09-02 13:05:34

Hur länge är licensen man får giltig?
- Marcus

Användarvisningsbild
krasse
S-Poster
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2006-07-02 21:39:42
Ort: Stockholm
Telefon: 0708177914
Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
Årsmodell: 1989

Re: Avancerad Förarkurs, 23 September Linköping (Sviestad)

Inläggav krasse » 2016-09-02 13:17:09

Kommer jag ihåg rätt måste man efter kursen bli medlem i en bilklubb inom ett år för att det ska resultera i en tävlingslicens. Vi struntade i det och nöjer oss med att öva utan att tävla. Blir lite billigare så och bilen mår också bra :D

Användarvisningsbild
makkanftw
Addict
 
Inlägg: 1453
Blev medlem: 2009-02-08 20:11:35
Ort: Ed
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980

Re: Avancerad Förarkurs, 23 September Linköping (Sviestad)

Inläggav makkanftw » 2016-09-02 13:18:29

Brukar bilklubbar vara dyra? Är det typ PCS vi pratar om?
Tänkte man kunde spara lite pengar genom att undvika dem där endagarslicenserna om det blir några trackdays framöver :)
- Marcus

Användarvisningsbild
krasse
S-Poster
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2006-07-02 21:39:42
Ort: Stockholm
Telefon: 0708177914
Bilmodell: 944 S2 Cabriolet
Årsmodell: 1989

Re: Avancerad Förarkurs, 23 September Linköping (Sviestad)

Inläggav krasse » 2016-09-02 13:19:54

Ingen aning om pris mm. Kolla med Kursledaren

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
 
Inlägg: 6517
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Ort: Älvängen
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

Re: Avancerad Förarkurs, 23 September Linköping (Sviestad)

Inläggav Karl Birgander » 2016-09-02 19:10:56

Licensen måste anmälas till klubben inom 3 månader. Däremot så kan dom göra så du kan ta den för nästa år.
Jag tog licensen på denna kurs förra året. Då anmälde jag det till min klubb (4-500 i årsavgift) inom tre månader, men på pappret man får från SBF-utbildaren på kursen så kan man då skriva att licensen ska gälla för nästa år. Jag tog med andra ord ut min licens, tagen 2015-09-10 i våras. Det är ju onödigt att ta ut licens såhär i slutet på året om man inte har ett specifikt syfte.
Ofta är det också så att om man går med i en klubb så här i slutet att avgiften även gäller för påföljande år.

Licensen måste sedan tas ut minst vart femte år, annars brinner den inne. Fråga mig hur jag vet... :roll: :oops:

Förra året kostade det inget extra att ta licensen. Enda var att man missade sista ca en timmes långa körpasset.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25327
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: Avancerad Förarkurs, 23 September Linköping (Sviestad)

Inläggav patand » 2016-09-06 12:48:19

maverick skrev:Är det någon annan härifrån som kommer till Sviestad?
Är det ok att komma med gatdäck eller rekommenderas klibbigare varor (ej slicks så vitt jag vet)?
Min bil är ju rätt original förutom bilstein CS-kitt, mini-lättad och krängare, inga problem på den fronten?


Jag kommer, som instruktör. :)

Gatdäck, R-däck eller slicks spelar ingen roll så vitt jag vet. Dubbelkolla gärna för säkerhets skull med Åke om ni tänkt komma med slicks dock.

Inga problem alls att komma med originalbil. Det har varit med allt från helt original äldre familjebilar(Audi, Volvo, SAAB osv) till rena rejsåk och givetvis även senaste (och äldre) modeller av Porsche, Ferrari osv. Det brukar vara knepigare att instruera i rena rejsbilar än originalbilar då det kan bli problem ibland att höra vad man säger till varandra inne i bilen...

Så länge bilen har väl fungerande bromsar (byt bromsvätska om du inte med säkerhet vet att den är fräsch!) och inga andra större problem kommer det fungera utmärkt. :) Frontmotorporschar presterar väldigt bra i originalskick och har man dessutom som du fixat lite bättre grejer än de som satt från fabrik så blir det oftast inte sämre. :#944burn:


Återgå till Träffar, Bankörning & Slalom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare