Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadbanan

Porsche 9x4/968/928 Relaterade träffar och banmöten. Diskutera Körteknik, hjulinställningar etc.
Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25339
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadbanan

Inläggav patand » 2015-05-26 14:11:45

Äntligen är det klart att Åke, jag och övriga instruktörer kör vidare även i år. Nedan följer Åkes presentation av kursen. Välkomna! :#944burn: :#cheers:

Nu är det dags för 15:e säsongen att hålla denna kurs och som vanligt ingår racinglicens!

Bakgrund:
Efter att ha gått några förarkurser här hemma i Sverige och i England år 2000 så kom jag på att det saknades nån bra här i hemma i Sverige. Inriktningen skulle vara - Hur blir du snabbare och säkrare på bana med din egen bil. Racing licens får du på köpet i kursen.

Att investera i sig själv som förare ger faktiskt snabbare varvtider per satsad krona än vad du får ut av att trimma bilen. Vilket var en av de saker jag själv upptäckte tidigt efter att ha trimmat först... och försökt lära mig köra fort sen, på banmötena med Club Alfa Romeo.

Tillsammans med Sven Frindelius som drev Scandinavian Formula School och STCC föraren Niklas Karlsson satte vi upp riktlinjerna för hur kursen skulle vara utformad år 2001 då första kursen gick. Nu går vi in på 15e året med ett sammansvetsat erfaret gäng instruktörer och kursledare som utvecklat metodiken vidare under åren. Du får tillgång till några av Sveriges bästa racinginstruktörer.

Över 800 personer har gått kursen genom åren och vi har fått fina kursutvärderingar och många av våra deltagare syns bland de snabbare profilerna inom klubbracingvärlden. Ca 25 % av deltagarna går kursen flera gånger för att fortsätta sin utveckling och det tar vi som ett gott betyg.

Vi startade inom Club Alfa Romeo. En av fördelarna med just Alfa Romeo är att det fanns både bakhjulsdrivna, framhjulsdrivna och 4 wd bilar och att de som är instruktörer har haft egna bilar som de åkt bana framgångsrikt med som drivit både bak, fram och på alla fyra hjulen och därför kunde vi utbilda avancerat på alla bilmodeller.

Även vassa Svansmotor Porsche har vi bra koll på hur man åker fort med numera efter att haft deltagare de senaste 8 åren med alla 911 modeller upp till 911 GT3 RS.

Kursen är upplagd så att du åker med egen bil på banan. Du kan åka med din standardbil eller banpreppade bil. Den måste vara registrerad och försäkrad. Det är tillåtet att åka med R-däck.

En och annan hyrbil av andra märken började synas på kurserna efter några år då alla inte hade ordning på sin bil och hyrbilar som Mini Cooper, Golfar och Renault Clio började synas i depån.

Vi släppte sen in andra märken från andra klubbar på kursen också. Flera nöjda Porsche och BMW åkare syntes på kurserna de följande åren liksom Lotusar och andra högpresterande bilar av alla de sorter.
Kursen lär dig tekniken att klämma ur det som finns i bilen du kör. När du väl behärskar det ordentligt har du verktygen och tekniken att i grunden åka fort med alla typer av bilar på bana.

Är du primärt ute efter att bara få racinglicens finns det andra sätt som är billigare, detta är i första hand en riktigt bra förarkurs som lär dig att bli snabbare och stabilare som chaufför i din egen bil. Rena licenskurser har inte samma fokus på att få dig snabbare som förare utan är mer inriktade på teori och regler och flaggor.

Vi kommer att vara en instruktör på 3-5 deltagare. Instruktörerna kommer att åka med i din bil och ge dig konkreta råd om vad du skall jobba på direkt på förmiddagen. Sen tränar du på de momenten själv, och vi åker med igen och ser vad vi skall gå vidare med efter lunchen för att utvecklas ytterligare. Det blir 3 - 4 instruktörs pass under dagen.
Du har du fri tillgång till banan under hela dagen. De flesta brukar hinna med 15 - 25 mil på banan så det blir verkligen åka av för din egen del. Det är väldigt lite bilar ute på banan samtidigt så du får mycket och många fria varv i eget högt eller lågt tempo, det väljer du själv. Det är mao betydligt mer körning på vår kurs än på en vanlig trackday eller klubbträff och du tränar i eget tempo och i huvudsak fria varv utan hindrande trafik.

All instruktion är individuell och ges personligt efter hur du kör, och i takt med hur du tar till dig de nya kunskaperna. Instruktörerna är erfarna banrävar och tävlingsåkare som är allt annat än åkrädda. De delar med sig av sina erfarenheter på ett pedagogiskt sätt att du blir en mycket snabbare och säkrare chaufför. Många av deltagarna på kurserna förbättrade sig med mellan 5 - 8 sekunder på varvet under dagen och generellt får kurserna en mycket bra utvärdering och har ett gott rennome.
Till de mer erfarna banåkarna som deltar jobbar vi hårdare med moment som är anpassade till deras status som förare för att kapa de där sista tiondelarna runt varvet. Helt på individuell basis.

De pengar och den tid du avsätter på en förarkurs är i regel bättre investerade pengar än de förbättringar och trimningar du gör på din bil. Det finns ofta MYCKET mer fart och resurser att ta ut ur din bil om du bara får hjälpen att hitta det på ett säkert och bra sätt.

Hot Laps - i din egen bil, ett moment som vi kan erbjuda.
Om du vill, kör vi din bil med dig brevid för att visa vilken inneboende potential som finns i bilen. Vi brukar köra din bil ett par tre varv ordentligt fort för att du själv skall tappa lite av respekten för din egen bil. Då får du själv uppleva hur mycket mer som finns kvar att ta fram ur den med rätt kunskaper. Det är ju kursens mål - att du skall bli snabbare och säkrare i din egen bil och just detta moment brukar många vilja ha. Att konkret få åka med och se hur nån erfaren snabb förare gör för att åka fort med just sin egen bil brukar ge väldigt mycket. Det är sen lättare för dig att härma det du sett någon annan göra när du satt brevid och därigenom bli snabbare.

Om man tittar på våra banmöten i klubben så är det inte alltid killarna med de värsta och ballaste bilarna som är snabbast runt varvet, till råga på allt så sitter de och flinar bakom ratten och har roligt trots att deras bilar knappast är märkvärdiga ! Kursens målsättning är att sikta dit.

Du får en instruktionsvideo som skickas ut veckan innan som du skall titta igenom hemma noga för att vi skall slippa traggla teori pass dagen vi har på banan. Många andra "eventföretag" har mycket teorisnack och kaffedrickande på schemat under sina bandagar. Vi fokuserar på att har mycket tid på banan och konkret instruktion som gör dig snabbare och bättre som förare i din egen bil.

Till årets kurs får ni också en artikel om racingpsykolgi och vad som händer i hjärnan och kroppen under adrenalinutsöndring som ger dig en värdefull bakgrund till att första vad som händer.

Du får också fylla i papper om dina tidigare erfarenheter och vad du förväntar dig att få ut av kursen. Då kan vi kan placera dig med rätt instruktör samtidigt som vi vet vad du vill slipa extra på under din dag på banan.

Du får frukost när du kommer fram till banan på morgonen, lunch, massor av fika och läsk samt diplom och racinglicens.

Vi rekommenderar att du sover på vandrarhem eller hotell i närheten av banan för att din hjärna skall orka vara pigg och kunna lära sig saker den senare delen av kursdagen. En trött hjärna gör att du presterar sämre än du förtjänar på din förarkurs. Speciellt på eftermiddagen blir många som åkt långt trötta och orkar inte köra de sista passen med fullt fokus.

Kursens pris är 3800 kronor och vi har ett maximerat antal deltagare och det brukar
att bli fullt snabbt. När du genomfört kursen får du också svensk racinglicens vilket gör att du lättare kan delta i klubbars banmöten köra långlopp eller annan banracing.

Flera deltagare har fått kursen i present eller låter den snälla chefen på sitt företag få en utbildningsfaktura på beloppet.

Vill du veta mer ringer du Åke Nyberg på 0708 - 407 407

Vill du göra en anmälan till kursen, skicka ett mail till:
ake@nybergprojekt.se

då skickar jag ett mail i retur med instruktioner om betalning mm.

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
 
Inlägg: 6547
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Ort: Älvängen
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav Karl Birgander » 2015-07-08 08:49:59

Bokat o klart!

Ska bli kul att lära sig köra fortare!
Bra att licens ingår, den gamla har brunnit inne nu...

Antar att slicks inte är ok?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
 
Inlägg: 3793
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Ort: Linköping
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav [Bobo] » 2015-07-08 09:11:40

Karl Birgander skrev:Antar att slicks inte är ok?

Kan inte påminna mig att någon ställt några frågor om vilka däck jag haft på bilen när jag varit med... :wink:

Bobo

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
 
Inlägg: 6547
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Ort: Älvängen
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav Karl Birgander » 2015-07-08 09:20:28

Slicks är rätt så tydligt dock...
Sen står det uttryckligen att r-däck är ok, vilket brukar betyda att slicks inte är det...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25339
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav patand » 2015-07-08 10:12:15

Kolla det där med slicks med Åke. Vi har ju haft b.la Spånets 996 CUP med på kursen så det ska väl inte vara helt omöjligt att det går att åka med slicks om man så vill.

Om det är viktigt för dig vilken licens som ingår så bör du kolla det också med Åke, jag är inte säker på vilken som ingår (SBF eller SMA) i år nämligen.

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
 
Inlägg: 6547
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Ort: Älvängen
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav Karl Birgander » 2015-07-08 10:15:18

Ok, kollar båda grejorna med Åke.

Vet du vilket hotell/vandrarhem andra brukar bo på?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Användarvisningsbild
patand
Moderator & Raceputte
 
Inlägg: 25339
Blev medlem: 2004-05-03 14:00:48
Ort: Tystberga

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav patand » 2015-07-08 10:22:09

Karl Birgander skrev:Vet du vilket hotell/vandrarhem andra brukar bo på?


Vi instruktörer har tidigare år bott på Kullagården (http://www.kullagarden.se/) när kursen varit på Sviestad. Vet dock inte hur mycket platser det finns där och kan inte minnas att någon deltagare bott där utöver oss.

Frimurarhotellet inne i Linköping har jag bott på vid ett tillfälle i samband med långlopp på Sviestad och det var också trevligt.

Bobo eller andra Linköpingsbor kan säkert komma med fler tips. :)

Användarvisningsbild
[Bobo]
Addict
 
Inlägg: 3793
Blev medlem: 2010-09-04 19:38:44
Ort: Linköping
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav [Bobo] » 2015-07-08 10:31:55

Rekommenderar Hotel du Nord i Linköping.
Billigt och trevligt.

Bobo

chrix
S2-Poster
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 2013-06-03 12:41:03
Ort: Alingsås
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav chrix » 2015-07-08 10:32:33

Då blir vi minst 3st 944:or med S2 maskin :)

Vi har funderingar på att bo på Camping http://glyttinge.nordiccamping.se/
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: VW Cross UP! 2016
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Nytillskottet: Porsche 944 3,0 16v 1982

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
 
Inlägg: 6547
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Ort: Älvängen
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav Karl Birgander » 2015-07-08 10:36:54

Ah! Kul!

Alingsås, då kanske vi kan samåka?
Åker du med någon mer härifrån?
Camping är inte dumt heller.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

chrix
S2-Poster
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 2013-06-03 12:41:03
Ort: Alingsås
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav chrix » 2015-07-08 11:47:34

Ja vi är 3st bilar från Alingsås.
Jag har inte bestämt om jag skall köra min på Kärra eller ej än.
Vi har inte bokat Campingen än heller.
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: VW Cross UP! 2016
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Nytillskottet: Porsche 944 3,0 16v 1982

Jacko
S2-Poster
 
Inlägg: 277
Blev medlem: 2007-06-15 04:07:32
Ort: Stockholm
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav Jacko » 2015-07-11 20:21:51

Bokad :D


chrix
S2-Poster
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 2013-06-03 12:41:03
Ort: Alingsås
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982

Re: Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadba

Inläggav chrix » 2015-07-13 16:58:44

Ja det skall verkligen bli kul att se så många gamla porsche på bana.
Alingsåsare.
Familjefraktare: VW CrossTouran 2011
Pendlarkälke: VW Cross UP! 2016
FD Bansmiskare: VW Golf Gti 2,0 16v 1988
Nytillskottet: Porsche 944 3,0 16v 1982

Användarvisningsbild
Jettobbe
NA-Poster
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-07-21 23:53:16
Telefon: 0703180525
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982

Avancerad Förarkurs, 11 September Linköping - Sviestadbanan

Inläggav Jettobbe » 2015-08-13 21:33:07

Finns det platser kvar?

Nästa

Återgå till Träffar, Bankörning & Slalom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare