Page 1 of 1

Fjäderben 931 vs 951

Posted: 2004-06-21 23:03:46
by 931Melander
Har frågat någon på forumet förr och fått lite svävande svar ang. om fjäderben från 944 passar rakt på 924 Turbo.

Följande är konstaterat:
Bilen: 924 Turbo -79 som är breddad, med förmodligen orginalfjäderben.
Inköpt: 944 Turbo-89 fjäderben m. ställbara Gula Koni (höjd o retur) - M030 paket.

Det som måste göras är att nedre infästningen är lite bredare och närmare mellan bultarna på 931 än på 944. Mao. så måste det nedre hålet läggas igen och flyttas upp ca. 6mm och invändig bredd slipas upp något ca. 1mm.

Uppe passar fjäderbenslagringen direkt.


Gött - lite svets o borr så har du M030 på din 931... :lol:

Posted: 2004-06-22 06:51:54
by Racing
(Melander.
Det lär du få svar på mkt snart.
Skall ut å demontera en omgång av exakt samma ben du beskriver.(Bilstein)
Skall kolla de närmaste dagarna.)

NUUUUU såg jag närmare vad su skrivit.
Då e det jag som skall tacka å bocka för infon!

Posted: 2004-06-24 06:49:03
by Racing
Gjorde modifieringen igår.
Skillnaden i spindeln e 18 vs 20 mm.
Det senare e 24ans mått.
Vart lite jobb som sagt.
Skillnaden ligger dessutom i patronen,då denna e 56 vs 48 mm i diameter på benet.
Verkar funkar bra fö.

patronen?

Posted: 2004-06-27 20:12:05
by 931Melander
VADÅ PATRON?

Posted: 2004-06-27 22:16:48
by Racing
Inuti fjäderbenet sitter en stötdämpar patron.
Den är alltså grövre på 44an vs 24an

njae??

Posted: 2004-06-28 15:18:06
by 931Melander
"fjäderbenet" är ju stötdämpare + en aluminium hylsa med gänga och en fjäderskål ditgängad, fjäder övre skål i metall och fjäderbenslagring

På konis gula är det inte nån insatshylsa, där är fästena svetsade på dämparen, ska kolla hur det ser ut orginal