Intercooler

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#76 Post by Puppan »

H.Magnusson wrote:
Tomas wrote: Jag tror nog att en märkbar del av tryckfallet finns i ändtankarna plus att deras utformning bidrar till hur väl alla kylkanaler utnyttjas. Ändtankarna bidrar ju även till att öka eller minska tryckfallet vid kylkanalernas inlopp vilket antagligen är en inte försumbar del av kanalernas motstånd.
Tryckfallet i själva kanalerna är ju en lite bättre typ av tryckfall än tryckfallet i ändtankarna och kanalernas inlopp. I kanalerna beror ju tryckfallet på friktion mot den kylande rörväggen och storleken på friktionen kan ses som ett mått på kyleffekten. Ju större area i kontakt med luften och ju högre hastighet ju större friktion och samtidigt ger båda dessa faktorer ökad kyleffekt. Detta tryckfall är ett pris man mer eller mindre måste betala för att få kylning. Tryckfall i tankar och rörinlopp däremot bidrar inte till kylningen utan bara till tryckfallet.

De flesta som trimmar seriöst portar toppen och kanske rent av testar den i flödesbänk. IC:n är en del av samma flödeskedja och tryckfall här är nästan lika viktigt som i toppen.

Vad gäller kanalernas utformning finns det olika modeller på marknaden som skiljer ganska mycket i effektivitet (och antagligen i pris). Jag vet inte om dessa är bra eller dåliga men tror inte att man kan dra slutsatsen att bara för att de är nya så är de bättre än original.
Bengt: Hur kan du skriva att Puppans IC ger 95% av vad som är möjligt?

Med den frontytan skulle det gå att bygga en med mer än det dubbla flödet och säkerligen bättre kylning också.

Som du skriver så är tankarnas uppgift är att fördela flödet, och med så lite motstånd som möjligt. Tror du att Puppans tank klarar detta, jag tror inte det. Med så här dålig anslutning blir det först ett stort onödigt tryckfall när flödet går rätt in i väggen och sedan ännu mera av att man inte styr luften rätt.

Tomas: Håller med dig i det du skrev men inte det om friktionen och högre hastighet, en lägre hastighet av luften i IC:n ger bättre kylning.
Som vi sagt tidigare så går det naturligtvis att bygga bättre men det gäller inte bara IC:n Det gäller i princip alla delar som jag nämt tidigare och det är klart att man kan säga " jo men det hade ju inte varit så mycket jobbigare att bla bla bla" Men jo det hade det varit, det hade blivit mycket jobbigare och tagit mycket längre tid för det hade inte endast gällt intercoolern. Det hade gällt flertalet andra grejer oxå.
Corleone som faktiskt inte sparat på kulorna någonstans som det känns har nog oxå kompromissat en hel del om man frågar vad han själv anser..

I vilket fall verkar det som jag kommer kunna plocka ut ca 575Hk vid hyffsat moderata laddtryck och då uppstår frågan, behöver man verkligen mer effekt? Hur många har överhuvudtaget kört en bil med så mycket effekt? Om jag kan ligga runt eller strax under 500Hk på bana och kan uttnyttja den effekten bakom ratten(Otroligt jag vet men ändå:-) jadå tror jag att har en hyffsat snabb bil ;-).. Hittills har IC:n visat sig hålla tempen utmärkt när vi gasat stenhårt på Sviestad men det är möjligt att vi får revidera den slutsatsen senare men eftersom det är ledigt och lätt att bygga en bättre IC kan vi antagligen göra det i depån mellan körningarna.. ;-)

/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#77 Post by Tomas »

Självklart måste vi alla göra kompromisser beroende på de förutsättningar vi har, vare sig begränsningen är pengar eller möjligheten att tillverka saker själv. Och eftersom vi har olika förutsättningar kommer vi att kompromissa på olika sätt.
Bättre att bygga något som inte är perfekt än att inte bygga alls.

Vad är hyffsat moderata laddtryck för dig?
De beräkningar jag gjort kräver mycket bra flöde i insug, topp och grenrör och väldigt mycket varv för att nå 600 hk med det jag kallar moderata laddtryck men vi har alla olika referensramar.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#78 Post by Björn »

Vad är moderata laddtryck för dig då Tomas?
Och är beräkningarna grundade på 16V/3 liter, 8V/3 liter eller 8V/2,5liter?
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#79 Post by Tomas »

Har inte framme siffrorna just nu så jag minns inte exakt laddtrycket men tror det var ungefär 1,2 bar.
16v/3L med bra grenrör, insug och kanaler. Maxeffekt vid 8000 rpm.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#80 Post by Puppan »

Tomas wrote:Har inte framme siffrorna just nu så jag minns inte exakt laddtrycket men tror det var ungefär 1,2 bar.
16v/3L med bra grenrör, insug och kanaler. Maxeffekt vid 8000 rpm.
Moderata laddtryck för mig är ca 1.3-1,4bar
På E85 antagligen lägre..

Vill dock poängtera att jag i dagsläget inte har den effekten utan allt är endast teori som såklart kan se annorlunda ut mot verkligheten.. Men vi har gjort överslag baserat på effekt och tider med g-mätare.. Sen ä r det endast teori blir det "bara" 550hk så grinar jag mig inte till sömns för det. blir 600hk så är väl det fantastiskt och bra men inte heller nåt jag hoppar jämfota över!

/pete

/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#81 Post by Bengt »

Bengt: Hur kan du skriva att Puppans IC ger 95% av vad som är möjligt?
Syftet är ju att kyla laddluften med hjälp av omgivningsluften. Med en så pass stor IC som Puppans tror jag att laddluften är ganska nära omgivningsluftens temperatur och kallare kan den inte bli.
Det blir exponentiellt svårare att kyla de sista graderna men också ganska verkningslöst. Sänker man från till exempel 90 grader till 30 grader med omgivningstemp på 25 grader så har man i stort gjort vad som går att göra. Vill man kyla de sista graderna så kommer det att bli på bekostnad av ökade flödesförluster och därmed ingen effektökning.
Med så här dålig anslutning blir det först ett stort onödigt tryckfall när flödet går rätt in i väggen och sedan ännu mera av att man inte styr luften rätt.
Tankarna är i detta fall väldigt stora. Luften kommer att bromsa in väldigt tvärt (vilket i och för sig inte är bra) och därmed blir det ungefär samma tryck i hela tanken (plenum) och ganska långsamma luftrörelser som inte är så känsliga för tankutformningen. Luften får starta om igen i en ny riktning. Om tankarna är små så bibehålls gashastigheten och man måste leda luften noga när riktningen skall ändras.

Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users