En till 924:a som går kass...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

En till 924:a som går kass...

#1 Post by headline »

Tjena vänner, jag är ny på forumet!
Eftersom jag inte pallar med att skriva en lång roman så blir en lång historia kortkort:

Köpte sliten NA 924 -81 som hade kokat och toppen var helt kass.
Bytte topp, slipat in ventiler, sotningssats osv.
Spridarna kontrollerade på Bosch.
Lika mängd till spridare.
Lågt värde på returen till tanken (ca 4,5dl ska ge ca 7,5dl) Bytte pump (från skroten gav samma värde...)

Tändsystemet är felsökt, verkar ok.
Tändningen inställd.
Kammen sitter rätt.
Nytt bränslefilter, rotor, lock, stift, kablar.
Hade av bränslefördelaren och upptäkte att o-ringen var kass. ny o-ring och banjotätningar. inget bränsleläck.
Kompet är bra.
Bilen går igång bra men den går inte bra vid belastning, misständer och går ojämnt. Gasresponsen är kass. Varvar inte upp snabbt vid "torrgasning". Går den för snålt eller för fett kanske. Stiften ser ljusbruna ut (alla lika)

Vad kan det tänkas vara?
Är det pumpen kanske, känns dumt att byta igen...
Tack för mig så länge!!

/Gustav Hedelin
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#2 Post by Sydbom »

hmm kanske är min gamla 924 du köpt!?
vad är det för färg?
eller vad är det regnummer?

jag hade mycket strul med min i ca 2 år bytte mycket och fick det typ att funka bra och då....bom dog den helt, sedan sålde jag den i typ feb-mars i år men han som köpte den fixade den och sålde den vidare på en gång i stort sett så jag vet inte vart den är nu.

Mvh
Sydbom
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#3 Post by ninetofour »

Förslagsvis gå in på tråden "924 som inte startar" och läs inläggen där kan hända du får inspiration där, forumets hittills största tråd.
:roll:
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: En till 924:a som går kass...

#4 Post by notetoself »

Tjena Gustav, som jag skrev på porsche-forumet så fortsätter jag
svara här då jag personligen tycker att detta forum har ett betydligt
bekvämare användargränssnitt. Kanske en vanesak. Iallafall...
headline wrote: Köpte sliten NA 924 -81 som hade kokat och toppen var helt kass.
Bytte topp, slipat in ventiler, sotningssats osv.
Spridarna kontrollerade på Bosch.
Lika mängd till spridare.
Lågt värde på returen till tanken (ca 4,5dl ska ge ca 7,5dl) Bytte pump (från skroten gav samma värde...)

Tändsystemet är felsökt, verkar ok.
Tändningen inställd.
Kammen sitter rätt.
Nytt bränslefilter, rotor, lock, stift, kablar.
Hade av bränslefördelaren och upptäkte att o-ringen var kass. ny o-ring och banjotätningar. inget bränsleläck.
Kompet är bra.
Bilen går igång bra men den går inte bra vid belastning, misständer och går ojämnt. Gasresponsen är kass. Varvar inte upp snabbt vid "torrgasning". Går den för snålt eller för fett kanske. Stiften ser ljusbruna ut (alla lika)

Vad kan det tänkas vara?
Är det pumpen kanske, känns dumt att byta igen...
Tar för givet att du kollat att du har bra gnista på samtliga stift.

- Har du brytarlöst tändsystem?

- Har du kollat så du inte har något läckade från K-jetten till insuget?
Spruckna gummudetaljer, rör som inte sitter ihop riktigt eller så...
Vakumslangen till fördelaren osv... (om du har någon)

- Har du någon fundering på varför du får fel mängd i returen?

- Har du mätt mängden ur spridarna. Så att det verkligen är SAMMA.
Detta är helt avgörande för funktionen. Alla spridare skall ha
samma tryck.

- Har du provat att justera bränslemängden uppåt eller neråt?
Jag brukar justera neråt (moturs) tills den precis vill dö på tomgång
och sedan uppåt tills den går jämnt.
Observera att detta påverkar tomgången också, så du kan inte bara
justera på antingen bränslemängden eller tomgångsskruven. Det finns
ett förhållande mellan dem...

- Har du haynes? Där står det rätt utförligt om felsökning samt vilka
tryck du ska ha på vilken plats.

- Har du kollat controlvalve som sitter bak på motorn? Den styr
trycket uppe på "plungen" och sänker trycket på dess ovansida
när bilen är kall, så att den kommer lite högre upp och ger då
mer bränsle.

Har du vägarna förbi vbg vid tillfälle så skulle jag kanske kunna
ta några kopior åt dig på hur det ser ut så kanske du kan få lite
mer förståelse hur det hänger ihop...

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by headline »

Hallå!

Vad gäller gnista så har jag kollat upp det där fram och tillbaka, kablar har varit kassa och så vidare men jag får ta och rycka stiften och kolla igen! Japp, systemet är brytarlöst!

Eventuella luftläck utesluter jag inte riktigt än, har kollat med startgas tidigare utan resultat men jag har ett ljud som låter som ett sugljud i bakkant på motorn. TROR iofs att det är fördelaren som "väsnas". Någon får gärna springa ut och lyssna på sin fördelare och rapportera!
Ska kolla med startgas igen, man har ju plockat av grejorna några gånger så visst kan det läcka...

Det där med returen är jag lite osäker på. Har inte kollat om ledningen är klämd eller så. Kan iofs vara pumpen. (från nån gammal Saab 99. Kollade upp artikelnumret med nån Boschtekniker så den har i alla fall haft rätta tekniska värden) Får ta och byta igen om allt annat verkar ok. Bytte inte ninetofour pump nyss? Hur var dealen där?

Det där med spridarmängd...Riggade upp spridarna i fyra 0,5 l PET-flaskor. Det sprutade fint i alla och med samma tryck (visuellt) vid olika nivå på plunchen. Enligt Haynes var det ok mängd men jag ska nog ta och göra om det för jag har haft isär grejer efter testet...

Co-skruven har det pillats med. Har inte gjort som du säger men får ta och testa det med.

Det här med systemtryck och liknande har jag inte mätt upp men skulle vilja göra det. Misstänker sen tidigare att jag ev har för högt styrtryck (plattan lyfts inte tillräckligt=snål blandning) Någon som har grejer eller vill berätta hur man lätt går tillväga? Läste nåt om att man kan sätta en dubbelbanjo i mitten på fördelaren och mäta genom den, stämmer det?

Har mätt upp styrtrycksventilen (sitter på samma slinga som auxiliary air regulator om jag inte har fel) och det var inga problem där.

Bilen står i Vänersborg så det är här jag mekar och befinner mig nu. Kommer dock vara borta några dagar!

Tack på förhand!

/Gustav Hedelin

Turbo-Puh>> Både jag o syrran har spelat trumpet i Paradorkestern. Hur har du koppling där? Hoj!
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by headline »

Jo jag glömde... När jag ställde tillbaka bilen igår så testa jag att varva den lite men upptäkte att den inte ville gå längre än till ca 4000 rpm! När man kör den går den sämst vid fullgas. Den är körbar vid små trottelöpnningar. Ähh, vi säger såhär: Den går bara rent vid tomgång när den blivit lite varm!

Hej!
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#7 Post by notetoself »

Ninetofour har inte bytt bränslepump såvitt jag vet, dock har jag en helt
ny på min. Dock monterad av den tidigare ägaren.

Systemtryck. Det är ju inga problem att mäta det, bara man har rätt
anslutningar .. manometer kan du få låna en av mig då jag pysslar med
tryck hela dagarna :? Ligger nog ett par hundra nere i verkstaden.

- Har du kollat så att luftklaffen ligger rätt i sitt 0-läge? (se haynes)

- Kolla upp det där sugljudet! Det är inte så att du har nån anslutning
kring gasspjället där det ska sitta en vaccumslang eller så?

- Jag skulle nog satsa på att börja med att försöka få rätt mängd i
returen. Du måste ju ha tillgång till rätt flöde för att kunna felsöka
systemtryck etc.

Det finns alltid ett förhållande mellan trycket. Q = k x sqr(p)
Eller om man vill p = (Q/k)^2. Formeln isig är irrelevant just
här då k är okänt, men den visar ändå att det finns ett förhållande.
Det som är viktigt i formlen är att k är konstant.

För att kunna fixa p så måste du veta Q, och Q vet du ju. Du vet
oxå att det är fel. Så först Q, sen p.

Q = flödet, p = trycket, k = en massa saker. ("motståndet", en blandning
mellan motståndet i den minskade diametern, samt tryckfallet i slangarna)

Om du är i Vbg nån dag så kan du säga till så kan jag svänga bort
en stund. kanske inte är till så stor hjälp, men jag kan ju iaf få
se en skön bil! =)


Jag har spelat en massa år i paraden. Är jämnårig med Robban Andersson,
ett år yngre än Wilson, två yngre än Olsson och Jåtby.
Det gör inget att du inte vet vem jag är ändå. Bara kul att se
att världen är liten. Precis som när ninetofour bodde 50m från mig
typ... jaja.


/xx
[/i]
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#8 Post by ninetofour »

Ja världen är liten, kul med en 924:a i Vbg och du Turbo-Puh jag har inte bytt bränslepump...ännu...tror inte det behövs
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#9 Post by notetoself »

ninetofour wrote:...och du Turbo-Puh jag har inte bytt bränslepump...ännu...tror inte det behövs
Det var ju det jag skrev!? Jag tror inte heller det behövs.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by headline »

Det där sugljudet eller väsandet kommer nog från fördelaren för det lät som att ljudet var linjärt med varvtalet. Brytarsystemet bör ju slamra mer. Hade varit gött om nån med brytarlöst system ville lyssna runt lite vid fördelaren.

Vakumslangar har jag letat efter och allt verkar sitta meeeen man vet ju aldrig...

När du säger luftklaffen så menar du luftvågen (plattan i fördelaren) antar jag! (Kärt barn har många namn...) Jo, den sitter där den ska. Öhhh, antar att du menar centrerat i konan för den går väl inte att flytta upp och ner?

Får ta och flödestesta pumpen och se om den levererar. Köpe du din pump på Bosch? Dyyyrt vill jag minnas när jag frågade? Vet att de äldre mercorna med k-jet och lite större cylindervolym har gassiga pumpar, vad händer om man sätter på en fetare än orginal?

Tillbaka i Vbg efter helgen.

Träffade Robban för några veckor sen på stationen och han har ju blivit lille kompositören... Sotarjåtby träffade jag för nåt halvår sen eller så och han hade blivit väldigt vuxen tycker jag..."kör försiktigt med hojen"...osv. Jag är jämngammal med hans lillebror by the way. Bor två hus ifrån sotarna för övrigt...parentes!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#11 Post by notetoself »

Du ska ju ha 0.1mm runt om...

Som jag skrev så var det inte jag som bytte den så jag vet inte.

Vad komponerar han då?

/Xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Sydbom
Turbo-Poster
Posts: 646
Joined: 2004-04-07 14:51:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm, Österskär
Contact:

#12 Post by Sydbom »

men du den är inte antracitgråmetallic?
Har ägt:
Porsche 924 -81
Porsche 944 turbo -86
Läs mitt Boxster reportage: http://www.sportbilen.se/index.php?page=reportage.php?id=176

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by headline »

Bilen är röd, eller snarare rosa efter några års blekning i solen.....den är importerad som flyttgods från tyskland -86 har jag för mig! Köpte den av en läkare vars morsa ägde bilen men inte brukat den på många år eftersom den var jobbig att kliva i och ur!

Han jobbar åt Tommy vadheterhannudå (kompositör)....kommer inte på det nu men skäggig e han och lite småtjock Vänersborgare...


/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by headline »

Är det ingen som kan tänka sig att lyssna efter lite väsljud kring sin fördelare?......snälla! :#pray:

Nu är jag tillbaka och imorrn ska flödet på bensinpumpen mätas, kolla spridarna att de ger rätt mängd och stian ska skuras och ska locket läggas på brunnen...

Ha det!

Har för övrigt tagit fram data på ett extraktorgrenrör(4-2-1) till våra fina NA 24:or. Problemet är väl hur det lämpligen ska snickras ihop!

Men först ska skitet iofs rulla.... och med räsergrenrör blir det:
:#944burn:

Wooha!
/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Racing
S-Poster
Posts: 113
Joined: 2004-03-30 00:45:13
Contact:

#15 Post by Racing »

Gustav.
Tror knappast det sitter i pumpen då de till k-jet e de sk 5 bars pumparna som e ena riktiga as å används än idag till trimning av kreti å pleti.
Misständningar under belastning är i 9 fall av 10 brist på bränsle(medans om maskin e trött alt spikar i 9 av 10 ett tändproblem)
En mkt enkel grej att göra med k-jet i det läget för att felsöka/kvittera e att öka CO mängden så de e löjligt å provköra för att se om det ger ngn beteende förändring.
Fixa fram en lååååång 3mm insex.
Stick ner den i hålet mellan bränslefördelaren å klappan.
"känn" att den fäster i CO skruven.
skruva IN den 3/4 varv å prova bilen.
Skit i att tomgång mm förändras-det e ett senare problem.
Om den går bättre e chansen 95% att din WUR(styrtrycksventil) e sopor.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users