Styrservo
- Rasmus Nordström
- NA-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Styrservo
Tja, vet någon om det går att installera styrservo i de äldre 944:orna? Jag har en -83 och är mycket trött
på att tvingas slita med ratten, som dessutom sitter i kläm med mina knän/lår.

RN.
- boxsterpontus
- Raceputte
Javisst kan du göra det.
Det är "bara" att byta styrväxels och stoppa dit alla slangar och rör, pumpen och givetvis behållaren för olja.
Du behöver också en extra remskiva på vevaxeln och om du har otur på saknar du armen som håller själva servopumpen. Om du kan hitta en arm strax under oljefiltet och oljetrycksgivare så är saken biff. Annars måste du också byta den aluminiumdetaljen. Ena balansaxeln går genom den så det är lite bökigt, den finns med och utan arm.
Ganska jobbigt med andra ord...
Jag känner till det eftersom jag har gjort den omvända proceduren. Servo är för mesar
Det är "bara" att byta styrväxels och stoppa dit alla slangar och rör, pumpen och givetvis behållaren för olja.
Du behöver också en extra remskiva på vevaxeln och om du har otur på saknar du armen som håller själva servopumpen. Om du kan hitta en arm strax under oljefiltet och oljetrycksgivare så är saken biff. Annars måste du också byta den aluminiumdetaljen. Ena balansaxeln går genom den så det är lite bökigt, den finns med och utan arm.
Ganska jobbigt med andra ord...
Jag känner till det eftersom jag har gjort den omvända proceduren. Servo är för mesar

Pontus Borg
- patand
- Moderator & Raceputte
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- boxsterpontus
- Raceputte
- patand
- Moderator & Raceputte
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
Sorry... missade att du hade med det i din lista på vad som måste bytas... klart utväxlingen sitter i styrväxeln!boxsterpontus wrote:Utväxlingen sitter i styräxeln som man måste byta.patand wrote:Man ska kanske ta i beaktande också att en bil som inte har servo från början har en annan utväxling på styrningen än en med fabriksmonterad servo. Kanske inte något som stör så himla mycket iof.

-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej