För hög tomgång.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

För hög tomgång.

#1 Post by claves »

Så hade man lite för mycket tid över i helgen.

Jag gav mig på att byta Air-flow sensorn på bilen och när jag skulle få till det så visade sig att www.clarks-garage.com instruktion inte var riktigt rätt, på en turbo så sitter det lite metall rör ivägen.

För o komma till saken.. detta tvingade mig att plocka loss hela huset till gasspjället och då kunde man lika bra rengöra det med....


Så nu ligger tomgången på 1000 varv stabilt... vad göra för att få ner den till de riktiga 850 +-40 var som det ska vara.

Var skruvar jag? ska man bara strypa luftillförseln?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#2 Post by Mr Z »

Det sitter en liten skruv ovanpå spjällhuset.... Skruva innåt....

/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by boxsterpontus »

Det första du skall kolla är att brytaren för "ingen gas" verkligen slår till och fungerar. Brytaren sitter i spjällhuset och indikerar att man inte gasar, det går att höra ett litet tick när den växlar läge. Vippa lite på gasreglaget så höra du den.

Utan den signalen tror databoxen att du gasar och sprutar in soppa, motorbroms funkar dåligt.

Skruven som Peter pratar om styr hur mycket luft som ska åka förbi gasspjället.

Du glömde väl inga vacuumslangar? ;)
Pontus Borg

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

boxsterpontus:

Brytaren klickar när jag drar i gasvajern och då åt bägge hållen.. så det ska fungera.

Men appropå vacum slangar...

Det finns en liten slang som går till ett hål i underkant av gasspjällets hus... var går den och var reglerar den.

Ett intressant fenomen är att bilen släpper tillbaka gasen saktare än innan. Tittar man på varvräknaren så droppar den inte lika snabbt.. kanske inget o bry sig om, har inte hunnit köra bilen någonting efter rengöringen.. så får undersöka det lite mer senare....

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#5 Post by broberg »

hmm.. samma skruv att skruva på när det gäller en 82:ans n/a?

på tok för hög tomgång på min med..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Ducati »

Man ska inte ställa tomgången själv. Motronicen sköter om det själv, om du har fel tomgång beror det på att databoxen fått felaktiga signaler
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#7 Post by claves »

Någon form av justering finns det...

Kan tänka mig att det finns en tomgångs stabilisator men tomgången får man nog kunna justera själv.

broberg detta kan vara något för dig.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-08.htm
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

På de tidiga bilarna (före 85B) är det bara att justera på skruven i spjället då det saknas styrning av tomgångsvarvet. På de senare bilarna finns detta och då får man läsa länken till Clarks garage i claves inlägg.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#9 Post by broberg »

tackar så mycket, då blir det att fingra lite på skruven vid spjället då!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by boxsterpontus »

claves wrote: Det finns en liten slang som går till ett hål i underkant av gasspjällets hus... var går den och var reglerar den.

/Claves
Den går in under insugsgrenrören och dyker upp vid soppatrycksregulatorerna för att styra soppatrycket.
Pontus Borg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users