Insprutning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

Insprutning

#1 Post by sssswe »

944 S2 vad är det för insprutningssystem på en sådan.


Har för mig, Bosch Jetronic någonting.

Kan det vara K-Jetronic?

Tacksam för svar.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Motronic...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

... 3.1 gissar jag, det lär stå på databoxen.

K-jet hittar man på bland annat 924:an, det är ett mekaniskt system.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

#4 Post by sssswe »

OK!
Men KE-motronic, M-motronic, MED-motronic eller Mono-motronic?

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#5 Post by Lars »

Det är Bosch L-Jetronic i S2...
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#6 Post by Tomas »

Nej, det är L-Motronic M2.1

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by 944_Driver »

Kanske det kan vara olika versioner beroende på årsmodell?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#8 Post by Lars »

Hmm..nu blev jag faktiskt ställd...? I min verkstadshandbok till 944 nämner de Bosch L Jetronic, liksom på flera "porschesidor" på nätet.
Samtidigt finns såklart Bosch Motronic electronic fuel injection också, dvs. L-Motronic M2.1
Jag måste nog gräva fram instruktionsboken till min kärra och kolla vad som står i den.
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#9 Post by Tomas »

Av någon anledning kallar Porsche ibland den för L-Jetronic i sina manualer. Det är dock en Motronic.
Skillnaden är att dels att Jetronic systemen endast skötte bränsle, ej tändning, dels att L-Jetronic var ett analogt system, dvs ingen digital mikroprocessor. Ett L-Jetronic system går t.ex inte att chiptrimma, det har ju ingen processor som går att programmera om.
Om ni tittar på styrenheten så står det säkert Motronic på den.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

#10 Post by sssswe »

Den som verkar mest säker säger att det ska vara L-Motronic.

Jag lyckas inte hitta detta system i Bosch handbok. L-Jetronic finns och det stämmer att Motronic är kombinerad tändning och insprutning.

Någon som vill utreda mer exakt vad L-Motronic är i och med att detta namn ej är med i Bosch-handboken(kanske Porsche-utvecklat system?)?

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Tomas »

Du ska inte bara gå efter vem som låter mest självsäker, det finns en hel del felaktig information på internet och i diskusionforum liknande detta som utsägs med mycket stor självsäkerhet. ;-)
Om du verkligen vill veta så ta fram styrenheten och titta vad det står på den.

Detta är den vanliga standard Bosch motronicen ofta benämnd utan "L". L-et står för flärpgivaren som mäter luftflödet, senare kom en version som heter LH-motronic med "Hot wire" mängdmätare.
Den finns i olika versioner, från tidiga 944 med version 1.1, 951 med version 3.1 till dagens modeller som jag tror är version 7 eller 8.

Mer info finns på denna sida.
http://frwilk.com/944dme/

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#12 Post by Lars »

Tomas har helt rätt. När jag t ex. kollade upp 944 hittade jag sidor som nämnde flera olika varianter insprutningssystem på bilen. Ibland hade de tom. blandat ihop det med 928:ans system :)
Varför inte helt enkelt maila eller ringa PorscheCenter eller nån auktoriserad verkstad och fråga, de borde ju veta vad som gäller ?

Jag har själv ringt flera gånger om allt från olja till muttrar.
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

#13 Post by sssswe »

Jo, nog vet jag att man inte kan lita på allt man läser men det gäller inte bara nätet.

Allt man hör måste man kolla upp själv.

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

Vi får väl gå ut och titta i våra bilar vad det står på boxen och skapa en referenslista utan fel. 8)

944 -83 NA
Motronic
Bosch
0 261 200 016
944.618.111.02

Vet tyvärr inte vilken version det är för det står det inte på boxen. Men det är säkert nån tidigt, 1.1 eller 1.2 med tanke på bilens ålder. 1.0 kom väl i BMW -79 eler nått?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

#15 Post by poh »

För att förvirra ytterligare :
Saabs 16-ventilstubos hade LH-Jetronic ända fram till introduktionen av Saabs eget system Trionic.
Enda undantaget är 900:an mellan 1990-1993 som hade Lucas.

Där var man föregångare långt före Porsche, och körde med varmtrådsmätning istället för luftklappa.
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users