Page 1 of 2
Byta ratt - airbag problem?
Posted: 2006-09-19 16:46:48
by Torbjorn968
Senast jag körde var jag lite besvärad av vad jag betraktade som understyrning, men tittar man på hjulvinklarna vid 1/4 rattvarv så är de inte så stora. Det vore mer en fråga om att kunna få ratten närmare och med lite mindre diameter så det blir lättare att ratta utan omtag.
Har kört en mocka upplaga av vad jag tror är Momo Monter Carlo. Liten och skön. Men min bil har Airbag. Innebär det att jag inte får byta ratt?
Mvh
TL
Posted: 2006-09-19 19:19:25
by Andreas
Krävs särskilld utbildning för att hantera airbags. Har man inte den bör man inte ge sig på att pilla med dem. Men visst funkar det för det mesta att göra hemma i garaget men hört väldigt otrevliga historier om folk som slarvat och skadat sig ordentligt.
Huruvida du kan byta till en annan ratt med eller utan airbag kan jag dock inte svara på.
Fråga en verkstad vad de anser, du bör ändå inte göra det själv om du inte har utbildningen.
Posted: 2006-09-19 20:01:13
by Torbjorn968
Tänkte framförallt på bilprovningen. Mecka brukar jag låta bli annat än det enklaste.
Mvh
TL
Posted: 2006-09-19 20:14:04
by Andreas
Man får åtminstone montera bort passagerar airbags eftersom de anses kunna vara en säkerhetsrisk för barnstolar. Vet däremot inte hur det är på förrar sidan. Men kontakta bilprovningen, deras mailsupport brukar vara väldigt tillmötesgående.
Posted: 2006-09-19 20:14:27
by Pär Hylander
Andreas wrote:Krävs särskilld utbildning för att hantera airbags. Har man inte den bör man inte ge sig på att pilla med dem. Men visst funkar det för det mesta att göra hemma i garaget men hört väldigt otrevliga historier om folk som slarvat och skadat sig ordentligt.
Fråga en verkstad vad de anser, du bör ändå inte göra det själv om du inte har utbildningen.
Förvisso i sak klokt, att inte pilla med sånt som man inte är utbildad för. Men skulle man praktisera det fullt ut så finns det inte mycket en hemmamekare kan göra, t.ex så är ju mek med bromsar och hjulupphängningar no-no för dom flesta isf. Och pratar vi sen ombyggnationer så är det inte många kvar i detta landet, för hur många är utbildade på såväl avancerad fordonsdynamik, avancerade hållfasthetsberäkningar samt dessutom har fullödig mekanikerutbildning....
Själv har jag haft öppna rutor, dörrar och garageportar samt har hörselskydd på mig. Dessutom höll jag mig ur "skottlinjen" när jag mekade airbag.
Posted: 2006-09-19 21:54:02
by Mårten
Vill bara meddela att fy f.n vad det smäller när en airbag löser ut. Vi har brandprovat transportemballagen, d v s eldat en "lastpall" med airbags, det flyger delar långts som tusan och som sagt det smäller HÖGT - Var försiktig när du mekar med en airbag!!!!!
Posted: 2006-09-20 07:50:29
by Jon80
Bilprovningen tror jag inte bryr sig. Är lite luddigt på deras hemsida dock, för där avhandlar de bara om airbaglampan lyser (vilket den gör vid byte av ratt

). Och det är inget som ingår i deras protokoll.
Posted: 2006-09-20 14:07:43
by Bosse
Automobil tog bort Airbag ratten på sin CS (vad den nu hadde där att göra i första läget)
3 omh resistor i oranga kopplingen till airbagen fixar varningsljuset.
Slut kretsen med resistorn så tror systemet att resistorn är tändaren för krutladdningen.
Här en länk hur du gör
http://www.944s2.com/how-to/how-to.htm#airbag_deletion
Ett utmärkt document ligger här nu.
ftp://944sverige:tl944@ftp.work1.vallagruppen.com
/bosse/csratt.pdf
Får inte till det så man kan se dokumentet rakt upp och ner.
Dra hem det till din egen hårddisk.
Högerklicka och Öppna fungerar.
Bosse
Posted: 2006-09-20 18:18:41
by 944_Driver
Koppla bort batteriet och vänta en timme, sedan lär det krävas mycket för att spränga airbagen. Men försiktigthet är naturligvis klokt iaf.
//Magnus
Posted: 2006-09-20 21:04:02
by Torbjorn968
Kollade med bilprovningen så det är grönt.
Ny gäller det bara att identifiera rätt Momo, en som är ganska djup så man sitter bättre.
TL
Posted: 2006-09-20 21:38:38
by Highway
Torbjorn968 wrote:Kollade med bilprovningen så det är grönt.
Ny gäller det bara att identifiera rätt Momo, en som är ganska djup så man sitter bättre.
TL
Jag kör med denna ratt
http://www.demontweeks.co.uk/products/P ... 1111811311 och den är väldigt bra för man får ratten närmare samt att den är skön att hålla i
Posted: 2006-09-20 22:08:57
by emm
Highway wrote:Torbjorn968 wrote:Kollade med bilprovningen så det är grönt.
Ny gäller det bara att identifiera rätt Momo, en som är ganska djup så man sitter bättre.
TL
Jag kör med denna ratt
http://www.demontweeks.co.uk/products/P ... 1111811311 och den är väldigt bra för man får ratten närmare samt att den är skön att hålla i
Hittade den innan idag när jag slösurfade... sicket minne man har...
http://www.motorshop.nu/shop/momo/info.asp?modid=27
Posted: 2006-09-21 06:14:59
by Torbjorn968
Då är det väl bara frågan om det är 07 eller 08 man skall köra med, 08 är ännu lite djupare.
TL
Posted: 2006-09-26 20:37:07
by xanlar
Pär Hylander wrote:
Hur många är utbildade på såväl avancerad fordonsdynamik, avancerade hållfasthetsberäkningar samt dessutom har fullödig mekanikerutbildning....
Jag jobbar på det! är certificerad Bil- och Lastbilsmekaniker. Läser nu maskinteknik på chalmers 200p.
om fem år när jag är civilingenjör inom automotive engineering kanske jag kan räkna fram om jag vågar lossa en länkarm

.haha
Nej men till ett svar på frågan:
Om du kopplar bort batteriet en halvtimma innan du kopplar ur airbagen så kan du vara lugn.
kom ihåg att kolla så du har radiokod!
Posted: 2006-09-27 07:58:59
by kimmy
Mårten wrote:Vill bara meddela att fy f.n vad det smäller när en airbag löser ut.
Kan meddela att den är inte skön att få i ansiktet heller, fick det av min Audi S4. Piper i öronen, bränner hål i kläderna samt lite shyssta brännskador på händerna

Bara för att förtydliga så krockade jag med en Skoda oktavia som hade svårt med avståndsbedömningen vid en väjnings plikt
