Lustig gång

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

Lustig gång

#1 Post by sssswe »

Något lustigt hände I går!
Bilen började sacka men efter en stund hostade den till och kom igen, dessutom så baktände den. Detta upprepade sig flera gånger. Senare så gick bilen bra på tomgång men så fort man gasade lite så ville den dö.

Jag har haft bilen tre somrar och haft liknande fel förut men då har den oftast dött helt och inte gått bra på tomgång. När bilen sedan fått vila lite så har problemet varit borta. Sedan kan felet komma när som helst efter att gått bra I flera månader. Oftast men inte alltid så har problemet dykt upp I sammband med vatten (regn eller tvätt). När jag tvättar bilen har jag lärt mig att inte spola I främre hjulhusen för kraftigt för då går det ej att start förens dagen efter.

Att bilen inte gillar vatten känns ju inte så )B¡Éjättekonstigt )B¡É men varför kan problemet dyka upp även när vatten ej varit i bilden nyligen.

Jag har bytt bränslepumpsreläet och tändkablar men problemet dyker upp ändå ibland.

Detta känns inte tryggt då man ej vet när det dyker upp nästa gång.

Jag har haft olika Porsche experter att titta på bilen samt rådfrågat men ingen har löst det.

Några ideer!?!
ra ideer!?!

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#2 Post by notetoself »

Vad är det för bil?

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

#3 Post by sssswe »

Förlåt misade det, 944 s2 -89.

Mikael Larsson
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2004-03-31 11:35:24
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Märsta
Contact:

#4 Post by Mikael Larsson »

Vet då rakt inte hur din motor funkar, men jag tycker ju att det låter som om att du har problem med bränsletsystemet.
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#5 Post by Porrsche »

Tror på det elektriska. Kolla rotor, fördelare, jordpunkter.

Bilen skall tåla vatten, körde själv Örebro-Sundbyberg i måndags em i fullkomligt hällregn. Förutom vattenplaning några gånger gick den som den skall.

Lycka till
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Ruckat lite på kontakten till luftmängdsmätaren? Det och lite 5-56 kan fixa biffen med lite tur.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Peter L
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2004-04-16 18:25:34
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

#7 Post by Peter L »

Baktändning tyder på fel blanndning och det är inte bra! prova rengör insuget.
Peter L

User avatar
Andy
S-Poster
Posts: 87
Joined: 2004-03-29 11:55:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Andy »

Jag har haft lite av dessa symptom också. Kan ni specificera hur man

* kollar kontakten till luftmängsmätaren?
* rengör insuget
* vad ska man kolla på rotor och fördelare?

Var sitter alla dessa saker? Rotor och fördelarlock är väl den (på min bil) bruna saken som tändkablarna sitter fast i?

//Novis-Andy
************************
Andreas Richard Hagemann
951 -90 Pantherometallic
PCS# 8733
************************

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Kontakten: Dra/peta loss kontakten och kollar om det är nån oxid eller så i den. Är det skit i den så gör rent och ge den några droppar 5-56 eller dylikt. Tryck dit och dra loss några gånger så bör det vara god kontakt igen. Samma princip kan användas på många andra kontakter också, det kan dock vara bökiga "clips" på vissa som kräver nått att peta med för att lossa. Luftmängdsmätaren hittar du mellan luftfiltret och gasspället, grå pryl i alu med ett svart lock av plast på ena sidan.

Insuget: Skruvar loss hela härligheten och går på det med avfettning och vattenslang. En massa mek som kräver nya packningar mm, inget man gör bara för att det är kul. Rimliga mängder skit här i ska inte göra nått heller så låt det vara tills vidare.

Fördelare och rotor: Kolla efter sprickor i plasten. Se hur metallytorna på insidan ser ut. Har gnistan gröpt ur en massa material så kan det vara läge för byte. Fördelaren är den sak du tänker på. Lossas genom att skruvarna trycks inåt och vrids.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users