Page 1 of 1

Servoläckage, never ending story...

Posted: 2006-09-07 20:19:37
by fredriq
Styrservon la ner verksamheten ett par dagar efter att jag köpt bilen och det började läcka ut servoolja ur ändarna på styrväxeln.
Har haft isär styrväxlen och bytt de oringar och packboxar som är inblandade.
I dag var det dax för lite prov, men samma resultat...

Till saken hör att den enl uppgift inte ska ha läckt tidigare, utan verkar bara ha kommit helt plötsligt, nu på senare har tanken slagit mej att det kanske inte var renovering av styrväxeln som behövdes utan att det är något annat i systemet som ställer till det, därav det fortsatta läckaget trots nya packningar.

Jag misstänker att det är för högt tryck i systemet, någon som haft isär pumpen och vet om det sitter någon form av tryckreglering där som kan tänkas vara boven i dramat ?

Posted: 2006-09-07 20:33:08
by Pär Hylander
Arrh, så tråkigt

Läcker det på samma ställe? (var?, var det inte änden av styrstången?)

Posted: 2006-09-07 20:48:20
by fredriq
Det är på samma ställe som sist:
http://www.944sverige.com/forum/download.php?id=1072

Kan skadan på röret inverka? Det borde krävas en större skada för att öka trycket i systemet ?

Posted: 2006-09-08 08:08:01
by Raukman
Slå i en burk omega (vet ej vad det heter mer) !!! Ett dundermedel till detta. kostar en femhundring, men det funkar ypperligt.
Lite tråkigt att behöva hälla i massa gojs för att fixa nåt, men i nödfall så...

//Peder

Posted: 2006-09-08 09:27:32
by fredriq
Raukman wrote:Slå i en burk omega (vet ej vad det heter mer) !!! Ett dundermedel till detta. kostar en femhundring, men det funkar ypperligt.
Lite tråkigt att behöva hälla i massa gojs för att fixa nåt, men i nödfall så...

//Peder
Tack för försölaget, men jag tror inte det är rätt lösning på problemet tyvärr.
Eftersom läckaget är såpass stort hjälper nog inga mirakelmedel i världen.

Jag har sjlälv tätat en styrväxel på en Audi med Omega 917 som jag vill minnas att det heter, men då gick det bara åt någon dl servoolja på 100 mil, nu tömmer det behållaren innan man kommit ur garaget...

Posted: 2006-09-08 10:23:57
by Pär Hylander
Oj, då är det väl närmast värre nu?

Det är inte så enkelt att du råkat vränga inre läppen på tätningen när du monterade den? Verkade tätningen stämma i måtten för övrigt?

Om du vågar så skulle jag rekommedera att du försöker kika exakt var vätska kommer, det innebär att medhjälpare får vrida på ratten med motorn igång (kanske måste bilen stå på hjulen för att det ska blir ett vridande moment, dvs att framhjulen står på klossar). Kanske inte helt mysigt att ligga där just då, men för att se exakt var det kommer ifrån känns ju viktigt.

Posted: 2006-09-13 20:49:38
by fredriq
Eftersom damaskerna är fulla med olja precis som de var innan är det ju i packboxarna till själva kuggstången det läcker, så jag vet vart det läcker, men inte varför...
Antara tt det läcker ungefär lika mycket nu som det gjorde innan prylarna var isär.
Ska försöka mäta upp pumpen.