Kupevärmeventil.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Kupevärmeventil.

#1 Post by Bosse »

Behöver en ny ventil för kupevärmen då min delade sig och läcker stort.
partnummer enligt PET är 928 574 573 03.
Någon som vet om det är en standard VAG del?
Bosse
PS. del 25 på bilden
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Jag gissar: inte.

Gissning är enbart baserad på de tre första sifforna i artikelnummret.
Last edited by Pär Hylander on 2006-08-20 21:37:42, edited 1 time in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Instämmer, så fort det är ett 'porsche'-nummer först brukar det vara en porschedel, är det 477 eller nått annat först kan det vara vw eller audi del.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Maxx »

Även delar med porschenummer kan vara vanliga standarddelar som sitter på andra bilmärken.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#5 Post by Anders Larsson »

Jag har sett tidigare att det skrivits på 968.net att det ska finnas en från Audi i metall som ska passa,vet ej om den håller ihop bättre men passar den så är den nog inte sämre
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#6 Post by Highway »

Jag tror att det var en annan 968 som pajjade den ventilen vid förra banmötet på Gelleråsen,, körde du med AC på?
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by Bosse »

Jo jag hörde att samma hade hänt en annan bil.
Jag har tyvärr inte AC. och värmen var avslagen (ventil stängd)
Låter som lite varning på ventilen.
En gång är ju ingen gång men två gånger är två för mycket.
Bosse

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#8 Post by Anders Larsson »

Jag har också pajat värmeventilen,nästan hela Knutstorp Ring blev halkigt då + lite kladdiga vindrutor 8)
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#9 Post by Anders Larsson »

Dessutom brukar ju StyrServooljan koka och trycka ut lite vätska på min bil så det blev en härlig cocktail när även lite sånt spolades av motorn o ned på banan :roll:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Anders Larsson wrote:Dessutom brukar ju StyrServooljan koka och trycka ut lite vätska på min bil så det blev en härlig cocktail när även lite sånt spolades av motorn o ned på banan :roll:
Coolt, det måste ju betyda att du är en snabb rattvridare!

Min gamla 951 hade en kylslinga för servooljan har jag för mig, satt väl framför pumpen, i fronten på höger sida. Är det en sån på 968orna oxo?

Lustigt nog så hade jag inte hört talas om trasig sån värmekran förrän nu. Och enbart nu på 968or? Är det en annan ventil på dessa jmf 944? Eller blir det kanske varmare (grenrör eller vatten?) eller högre tryck?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#11 Post by Anders Larsson »

Pär Hylander wrote:
Coolt, det måste ju betyda att du är en snabb rattvridare!
Njaa :lol: ..dels beror det nog på att kylningen saknas på min bil o dels tror jag att jag kör onormalt hårt..därmed inte nödvändigtvis fort :roll:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Bosse »

Har kollat lite på olika forum.
Många anser att man bör ha DME relä och HCV (heat control valve) med sig i bilen på 968or.
Jo det är samma ventil på 944or men den kanske sitter kallare monterad.
Någon 968 guru påstod att HCV skulle bytas var 4 år för att vara säker.
Det finns en ventil i metall som skall gå att använda från Audi 100 85-89.

En amerikansk Audi 5000 Q (troligen audi 100 i eu) hadde exakt samma ventil som 944-968. Vid byte fick han en ventil i metall.

Tydligen är det denna ventil man använder i stället för den i plast.
http://www.napaonline.com/masterpages/N ... ater+Valve
Passar Audi 5000 87
Bosse

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#13 Post by Tomas »

Anders Larsson wrote:Dessutom brukar ju StyrServooljan koka och trycka ut lite vätska på min bil så det blev en härlig cocktail när även lite sånt spolades av motorn o ned på banan :roll:
Är du säker att du inte har ett luftläckage på någon servoslang? Om det drar in luft på sugsidan av pumpen kan det få liknande symptom som att olja kokar.
För att koka olja fodras ju en ganska hög temperatur och den upphettas så mycket har troligen oljan förlorat mycket av sina ursprungliga egenskaper.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#14 Post by Anders Larsson »

Tomas wrote: Är du säker att du inte har ett luftläckage på någon servoslang? Om det drar in luft på sugsidan av pumpen kan det få liknande symptom som att olja kokar.
För att koka olja fodras ju en ganska hög temperatur och den upphettas så mycket har troligen oljan förlorat mycket av sina ursprungliga egenskaper.
Mjo..den kanske inte kokar men man får det intrycket iom att det trycker ut olja och tjuter som en kokande kylare vid riktigt hård bankörning...det krävs R-däck och maximum attack...har haft bilen inne hos Sandén i våras och han hittade inget fel..förutom då att kylningen saknas :?:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by firefish »

Någon som har p/n på denna påstådda hcv i metall (och som vet att den passar)?
Magnus W
www.bike.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users