Kupevärmeventil.
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Kupevärmeventil.
Behöver en ny ventil för kupevärmen då min delade sig och läcker stort.
partnummer enligt PET är 928 574 573 03.
Någon som vet om det är en standard VAG del?
Bosse
PS. del 25 på bilden
partnummer enligt PET är 928 574 573 03.
Någon som vet om det är en standard VAG del?
Bosse
PS. del 25 på bilden
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag gissar: inte.
Gissning är enbart baserad på de tre första sifforna i artikelnummret.
Gissning är enbart baserad på de tre första sifforna i artikelnummret.
Last edited by Pär Hylander on 2006-08-20 21:37:42, edited 1 time in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Även delar med porschenummer kan vara vanliga standarddelar som sitter på andra bilmärken.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Jo jag hörde att samma hade hänt en annan bil.
Jag har tyvärr inte AC. och värmen var avslagen (ventil stängd)
Låter som lite varning på ventilen.
En gång är ju ingen gång men två gånger är två för mycket.
Bosse
Jag har tyvärr inte AC. och värmen var avslagen (ventil stängd)
Låter som lite varning på ventilen.
En gång är ju ingen gång men två gånger är två för mycket.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Coolt, det måste ju betyda att du är en snabb rattvridare!Anders Larsson wrote:Dessutom brukar ju StyrServooljan koka och trycka ut lite vätska på min bil så det blev en härlig cocktail när även lite sånt spolades av motorn o ned på banan
Min gamla 951 hade en kylslinga för servooljan har jag för mig, satt väl framför pumpen, i fronten på höger sida. Är det en sån på 968orna oxo?
Lustigt nog så hade jag inte hört talas om trasig sån värmekran förrän nu. Och enbart nu på 968or? Är det en annan ventil på dessa jmf 944? Eller blir det kanske varmare (grenrör eller vatten?) eller högre tryck?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Har kollat lite på olika forum.
Många anser att man bör ha DME relä och HCV (heat control valve) med sig i bilen på 968or.
Jo det är samma ventil på 944or men den kanske sitter kallare monterad.
Någon 968 guru påstod att HCV skulle bytas var 4 år för att vara säker.
Det finns en ventil i metall som skall gå att använda från Audi 100 85-89.
En amerikansk Audi 5000 Q (troligen audi 100 i eu) hadde exakt samma ventil som 944-968. Vid byte fick han en ventil i metall.
Tydligen är det denna ventil man använder i stället för den i plast.
http://www.napaonline.com/masterpages/N ... ater+Valve
Passar Audi 5000 87
Bosse
Många anser att man bör ha DME relä och HCV (heat control valve) med sig i bilen på 968or.
Jo det är samma ventil på 944or men den kanske sitter kallare monterad.
Någon 968 guru påstod att HCV skulle bytas var 4 år för att vara säker.
Det finns en ventil i metall som skall gå att använda från Audi 100 85-89.
En amerikansk Audi 5000 Q (troligen audi 100 i eu) hadde exakt samma ventil som 944-968. Vid byte fick han en ventil i metall.
Tydligen är det denna ventil man använder i stället för den i plast.
http://www.napaonline.com/masterpages/N ... ater+Valve
Passar Audi 5000 87
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Är du säker att du inte har ett luftläckage på någon servoslang? Om det drar in luft på sugsidan av pumpen kan det få liknande symptom som att olja kokar.Anders Larsson wrote:Dessutom brukar ju StyrServooljan koka och trycka ut lite vätska på min bil så det blev en härlig cocktail när även lite sånt spolades av motorn o ned på banan
För att koka olja fodras ju en ganska hög temperatur och den upphettas så mycket har troligen oljan förlorat mycket av sina ursprungliga egenskaper.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Mjo..den kanske inte kokar men man får det intrycket iom att det trycker ut olja och tjuter som en kokande kylare vid riktigt hård bankörning...det krävs R-däck och maximum attack...har haft bilen inne hos Sandén i våras och han hittade inget fel..förutom då att kylningen saknasTomas wrote: Är du säker att du inte har ett luftläckage på någon servoslang? Om det drar in luft på sugsidan av pumpen kan det få liknande symptom som att olja kokar.
För att koka olja fodras ju en ganska hög temperatur och den upphettas så mycket har troligen oljan förlorat mycket av sina ursprungliga egenskaper.

PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users