När startar fläkten?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

När startar fläkten?

#1 Post by andgus »

En liten undran till ägare av N/A.....var står tempmätaren när kylfläkten startar på era bilar? Det finns ju tre streck innan det sista "varningsområdet"
Var i förhållande till dessa streck startar den alltså?
Har era bilar också en lite "nervös" visare? Alltså inte den tröghet som finns i bränslemätarn.
//Andgus

Björnson
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-04 22:47:51
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Västerås
Contact:

#2 Post by Björnson »

PÅ min bil startar den innan första strecket :?
Sedan oscillerar den 20sek på och 5 sek av tills motorn är helt kall.
Jag bytte den eländiga givaren i fjol och vill minnas att det stod 93/ 98 på den eller nåt sånt. Det är en S2 så givare har tre stift och fläktarna två farter. Jag vet inte om det är samma på 2,5 N/A.
Nu funderar jag på om det finns någon annan förklaring än att byta givarf-n igen :evil:

PS när den fungerade som den skulle var jag över andra strecket innan den slog till
968 CS -93 maritimblau

patrick
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2004-05-19 11:55:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

givaren

#3 Post by patrick »

hej Anders..
På min N/A sitter en givare med tre stift, troligtvis från en S2.
Men bara två av stiften används så man kan välja om fläkten ska gå in sent eller tidigt.
Med den gamla orginalgivaren startade fläkten ungefär när mina pormaskar sprutade ur pannan av nervositet. (alltså sent).
Enligt Porsche skall kontakten slå på cid c:a 92 grader c och av vid 87.
Thermostaten skall börja öppna vid 83-85 grader och vara fullt öppen vid 90.
Switchen till tidiga modellen är samma som VW golf, kolla med Mekonomen, jag tror den kostar en spottstyver.

Ha en skön sommar kollega!

Patrick
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!

andgus
Turbo-Poster
Posts: 441
Joined: 2004-05-01 09:55:24
Bilmodell: 944-83
Årsmodell: 1983
Location: Vänersborg
Contact:

#4 Post by andgus »

Tackar, tackar....same to you my friend.
Beträffande givaren så kanske jag byter innan jag bryter......ihop. :?
//Andgus

User avatar
Robert Littorin
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2004-03-30 12:29:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Upplands väsby
Contact:

#5 Post by Robert Littorin »

Tjena det finns lite info längre ner på sidan under ämnet motortemp, tex art/nr på givaren från mekonomen.
Robban76
944 N/A 83

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Ducati »

Köp inte mekonomen-givaren om du har nära till Biltema, köp deras istället, den kostar bara 59.90
Efter byte så startar fläkten på sista strecket och håller på tills den är i mitten, precis som det ska vara :P
innan jag bytte startade fläkten när den nästan var på varningssområdet :shock:
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#7 Post by boxsterpontus »

Björnson wrote:PÅ min bil startar den innan första strecket :?
Sedan oscillerar den 20sek på och 5 sek av tills motorn är helt kall.
Jag bytte den eländiga givaren i fjol och vill minnas att det stod 93/ 98 på den eller nåt sånt. Det är en S2 så givare har tre stift och fläktarna två farter. Jag vet inte om det är samma på 2,5 N/A.
Nu funderar jag på om det finns någon annan förklaring än att byta givarf-n igen :evil:

PS när den fungerade som den skulle var jag över andra strecket innan den slog till
Det låter mycket underligt att den startar så tidigt. Termostaten ska inte öppna förrän på mittenstäcket på mätaren, fläkten gör ju ingen nytta om inte termostaten är öppen Låter som du behöver byta både termostat och termobrytaren till kylaren.
Pontus Borg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users