En liten undran till ägare av N/A.....var står tempmätaren när kylfläkten startar på era bilar? Det finns ju tre streck innan det sista "varningsområdet"
Var i förhållande till dessa streck startar den alltså?
Har era bilar också en lite "nervös" visare? Alltså inte den tröghet som finns i bränslemätarn.
//Andgus
När startar fläkten?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 441
- Joined: 2004-05-01 09:55:24
- Bilmodell: 944-83
- Årsmodell: 1983
- Location: Vänersborg
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 106
- Joined: 2004-04-04 22:47:51
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1993
- Location: Västerås
- Contact:
PÅ min bil startar den innan första strecket
Sedan oscillerar den 20sek på och 5 sek av tills motorn är helt kall.
Jag bytte den eländiga givaren i fjol och vill minnas att det stod 93/ 98 på den eller nåt sånt. Det är en S2 så givare har tre stift och fläktarna två farter. Jag vet inte om det är samma på 2,5 N/A.
Nu funderar jag på om det finns någon annan förklaring än att byta givarf-n igen
PS när den fungerade som den skulle var jag över andra strecket innan den slog till
Sedan oscillerar den 20sek på och 5 sek av tills motorn är helt kall.
Jag bytte den eländiga givaren i fjol och vill minnas att det stod 93/ 98 på den eller nåt sånt. Det är en S2 så givare har tre stift och fläktarna två farter. Jag vet inte om det är samma på 2,5 N/A.
Nu funderar jag på om det finns någon annan förklaring än att byta givarf-n igen
PS när den fungerade som den skulle var jag över andra strecket innan den slog till
968 CS -93 maritimblau
-
- NA-Poster
- Posts: 36
- Joined: 2004-05-19 11:55:56
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Enköping
- Contact:
givaren
hej Anders..
På min N/A sitter en givare med tre stift, troligtvis från en S2.
Men bara två av stiften används så man kan välja om fläkten ska gå in sent eller tidigt.
Med den gamla orginalgivaren startade fläkten ungefär när mina pormaskar sprutade ur pannan av nervositet. (alltså sent).
Enligt Porsche skall kontakten slå på cid c:a 92 grader c och av vid 87.
Thermostaten skall börja öppna vid 83-85 grader och vara fullt öppen vid 90.
Switchen till tidiga modellen är samma som VW golf, kolla med Mekonomen, jag tror den kostar en spottstyver.
Ha en skön sommar kollega!
Patrick
På min N/A sitter en givare med tre stift, troligtvis från en S2.
Men bara två av stiften används så man kan välja om fläkten ska gå in sent eller tidigt.
Med den gamla orginalgivaren startade fläkten ungefär när mina pormaskar sprutade ur pannan av nervositet. (alltså sent).
Enligt Porsche skall kontakten slå på cid c:a 92 grader c och av vid 87.
Thermostaten skall börja öppna vid 83-85 grader och vara fullt öppen vid 90.
Switchen till tidiga modellen är samma som VW golf, kolla med Mekonomen, jag tror den kostar en spottstyver.
Ha en skön sommar kollega!
Patrick
95% av befolkningen tillhör gruppen egoistiska konformister.
Våga stå upp!
Våga stå upp!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 441
- Joined: 2004-05-01 09:55:24
- Bilmodell: 944-83
- Årsmodell: 1983
- Location: Vänersborg
- Contact:
- Robert Littorin
- S-Poster
- Posts: 57
- Joined: 2004-03-30 12:29:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Upplands väsby
- Contact:
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Köp inte mekonomen-givaren om du har nära till Biltema, köp deras istället, den kostar bara 59.90
Efter byte så startar fläkten på sista strecket och håller på tills den är i mitten, precis som det ska vara
innan jag bytte startade fläkten när den nästan var på varningssområdet
Efter byte så startar fläkten på sista strecket och håller på tills den är i mitten, precis som det ska vara
innan jag bytte startade fläkten när den nästan var på varningssområdet
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
- boxsterpontus
- Raceputte
- Posts: 149
- Joined: 2004-03-29 23:37:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Det låter mycket underligt att den startar så tidigt. Termostaten ska inte öppna förrän på mittenstäcket på mätaren, fläkten gör ju ingen nytta om inte termostaten är öppen Låter som du behöver byta både termostat och termobrytaren till kylaren.Björnson wrote:PÅ min bil startar den innan första strecket
Sedan oscillerar den 20sek på och 5 sek av tills motorn är helt kall.
Jag bytte den eländiga givaren i fjol och vill minnas att det stod 93/ 98 på den eller nåt sånt. Det är en S2 så givare har tre stift och fläktarna två farter. Jag vet inte om det är samma på 2,5 N/A.
Nu funderar jag på om det finns någon annan förklaring än att byta givarf-n igen
PS när den fungerade som den skulle var jag över andra strecket innan den slog till
Pontus Borg
Who is online
Users browsing this forum: No registered users