DME-projekt

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Jesus
NA-Poster

DME-projekt

#1 Post by Jesus »

Jag hade egentligen tänkt stoppa i ett nytt eprom i min dme, som var för fel årsmodell, men jag hittade en billig dme på ebay för min årsmodell. Så nu har jag en över.
Den hade jag tänkt experimentera lite med.

Jag har redan gjort en layout på ett extrakort som jag ska montera i den, som jag ska skicka på tillverkning om några dar. Det kommer att bli några kort över, så om någon mer är intresserad, och har synpunkter, kan jag kanske ändra eller lägga till något.

Det här är i alla fall vad jag gjort nu:
*Sockel för ett 29040 flash som går att dela in i 4kB x 128 eller upp till 64kB x 8 sektorer som sen går att välja med switchar på kortet eller från en extern switch (bara 64kB x 8 med extern switch).

*En avr med a/d för att kunna monitorera vilka spänningar DME:n ser.

*En rs232-drivare för både avr:en och 8051:an.

*Fyra analoga buffrar för att säkert kunna mäta på analogspänningar.

*16 kombinerade lysdioddrivare/mätbuffar för digitala signaler.

*Ett externt kort med rs232-kontakter samt switch för att välja eprombank.

*Ett externt kort med 16 lysdioder, mätkontakter samt switch för att välja eprombank.

Funktionerna är oberoende av varandra så att man skulle kunna montera komponenter bara för det som man vill göra. Jag hade primärt tänkt använda kortet för reverse-engineering och felsökning, men senare för lite trim också hoppas jag. Fast först måste jag hitta varför det är dålig CO-halt på min bil.

Några andra saker som jag skulle vilja göra sedan, men som vi får se om det blir tid till:

Program för att läsa ut det interna minnet i 8051:an. (Nästan klart.)
Monitorprogram för avr:en som pratar som en megasquirt, så man kan köra med något av megasquirtprogrammen för loggning och sånt.
Plugin för pemu så att man kan köra dme-koden i datorn på något praktiskt sätt.

Det verkar ju vara några här på forumet som mekat lite med dme:n, någon som skulle vara intresserad av lite informationsutbyte eller av att lägga ut lite information på något gemensamt ställe?

FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by FekZen »

Roligt projekt!

Jag har hållt på endel med 944ans DME , eller iallafall programmet.
En grej som faktiskt finns efterfrågan på är adapters för 944 82-85 med äldre styrsystemet. Adapter som omvandlar de gamla OTP minnena på 1kb styck till ett Eprom på 4 kb. Vilket gör att man kan gå in och justera efter eget behag.
Dessa adapters såldes i canada förr i tiden för 750 kr men finns inte att få tag på längre, själva adaptern var ganska enkel, vet dock inte exakt hur den var uppbyggd.

PS. tips på dålig CO-halt, ett standardfel är att spjäll-potentiometern inte går i båtten och därmed tror DME att det är dellast trots att bilen står på tomgång. Lösning, lyssna om det "klickar" över till tomgång då du drar lite i fasvajjern och sedan släpper. Kan vara så att gasvajjern är för hårt spänd.
Har du tur så kan det vara lösningen.

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86

#3 Post by 944_Driver »

Själv har jag rensat ur en DME-box och monterat ett VEMS i den istället. Nu kan jag skicka LMM på soptippen och mappa allt som jag vill. Återstår lite småpyssel innan det hela rullar ut på gatan.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Jesus
NA-Poster

#4 Post by Jesus »

FekZen wrote: Jag har hållt på endel med 944ans DME , eller iallafall programmet.
Bara mapparna, eller koden också?

Jag skulle vara väldigt tacksam för all info om koden som inte redan finns på nätet.
FekZen wrote: En grej som faktiskt finns efterfrågan på är adapters för 944 82-85 med äldre styrsystemet. Adapter som omvandlar de gamla OTP minnena på 1kb styck till ett Eprom på 4 kb. Vilket gör att man kan gå in och justera efter eget behag.
Dessa adapters såldes i canada förr i tiden för 750 kr men finns inte att få tag på längre, själva adaptern var ganska enkel, vet dock inte exakt hur den var uppbyggd.
Den här menar du?
http://www.frwilk.com/944dme/board_s.htm

750,- för den, det låter som en affärside (eller ett rövarpris).

Är gamla motronicen samma som den här:
http://www.ludd.luth.se/~rotax/motronic/main.html
Det verkar i alla fall så på numret, som är nästan samma, men dom ser inte riktigt lika ut.
Är den på volvosidan den, enligt FR Wilk, ovanliga 85 versionen med EPROM?
I så fall kanske folk borde leta på skroten i stället.
FekZen wrote: PS. tips på dålig CO-halt, ett standardfel är att spjäll-potentiometern inte går i båtten och därmed tror DME att det är dellast trots att bilen står på tomgång. Lösning, lyssna om det "klickar" över till tomgång då du drar lite i fasvajjern och sedan släpper. Kan vara så att gasvajjern är för hårt spänd.
Tack för tipset, ska kolla i morgon, vore skönt att slippa det problemet. Så att man kan koncentrera sig på något roligare i stället, bensinpumpen till exempel, som lät som en getingsvärm i söndags, eller kanske den något motsträviga växellådan :wink:

Jesus
NA-Poster

#5 Post by Jesus »

944_Driver wrote:Själv har jag rensat ur en DME-box och monterat ett VEMS i den istället. Nu kan jag skicka LMM på soptippen och mappa allt som jag vill. Återstår lite småpyssel innan det hela rullar ut på gatan.
Jag funderade på att göra någonting liknande också, men jag kom fram till att det nog inte var det jag borde göra först i alla fall.
Det skulle nog innebära ganska många steg tillbaks, och inte så många framåt, för mig i alla fall, som inte än är så bra på motorstyrning.
Då verkade det bättre att först försöka förstå sig på dme:n. Man behöver ju inte börja helt från noll, det finns ju en hel del information att hitta. Både ett nästan korrekt schema och en hel del info om koden. Bara 8k binärkod att ta sig igenom :)
Och när jag väl kan mäta på alla intressanta signaler borde det gå lite lättare.

Sen så vill jag försöka hålla mig så orginal som möjligt också. Nu blir förhoppningsvis slutresultatet bara ett modifierat prom.
Och skulle det bli platsbrist går det ju också att montera upp till ett 64k byte eprom utan att modifiera kortet. Man behöver bara flytta på tre byglar. Så det borde gå att få plats med vad man nu skulle vilja lägga till i koden, om nu den slöa processorn hinner med att göra något mer.

LMM:en hoppas jag också kunna slänga så småningom.
Till förmån för en MAF, inte MAP, för att få modifiera så lite som möjligt.

Men jag har ju två boxar, och lite sugen är jag allt också på att rensa ut det ålderstigna innehållet, men det får bli ett senare projekt ...

FekZen
Turbo-Poster
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab

#6 Post by FekZen »

Jesus wrote: Bara mapparna, eller koden också?

Jag skulle vara väldigt tacksam för all info om koden som inte redan finns på nätet.
I stort sett bara datadelen, jag är inte överdrivet insatt i assembler-programmering så har inte funnit något intresse att lära mig hur processorn och eprom kommunicerar. Jag har kikat mer på styrsystemets mappar, adressregistret osv, för att kunna justera tändvinkel, lambdamappar, varvstopp och annat...

Jesus wrote: Den här menar du?
http://www.frwilk.com/944dme/board_s.htm

750,- för den, det låter som en affärside (eller ett rövarpris).

Är gamla motronicen samma som den här:
http://www.ludd.luth.se/~rotax/motronic/main.html
Det verkar i alla fall så på numret, som är nästan samma, men dom ser inte riktigt lika ut.
Är den på volvosidan den, enligt FR Wilk, ovanliga 85 versionen med EPROM?
I så fall kanske folk borde leta på skroten i stället.
Japp, var den adaptern jag tänkte på, dock säljs inte Euro versionen längre.
Numret på gamla P944 boxen om jag minns rätt är 200 006. Det är en tidigare variant än den från volvo, dock kan du ha rätt i att volvo-boxen passar (programmet ser ungefär lika dant ut minns jag) dock byter man självfallet ut eprommet till P944. Jag har nog en volvobox ligger, kan kika på hur den ser ut, vore ju trevligt om det gick att köra med sådan box.

Mvh
Adde
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

944_Driver
Addict

#7 Post by 944_Driver »

När vi ändå är inne på motronic.
Är det någon som vet hur signalen från motronicen till 944:ans förbrukningsmätare ser ut? Jag missa att mäta upp den inna jag koppla ur boxen...

Jag gissar att det är någon pulsbreddsmodulerad signal som motsvarar den tid spridarna står öppna men vet inte säkert. Det skulle vara kul att få liv i mätaren igen efter sprutbytet.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95

Jesus
NA-Poster

#8 Post by Jesus »

944_Driver wrote:När vi ändå är inne på motronic.
Är det någon som vet hur signalen från motronicen till 944:ans förbrukningsmätare ser ut? Jag missa att mäta upp den inna jag koppla ur boxen...

Jag gissar att det är någon pulsbreddsmodulerad signal som motsvarar den tid spridarna står öppna men vet inte säkert. Det skulle vara kul att få liv i mätaren igen efter sprutbytet.

//Magnus
Är det pinne 11 på motronicen?
Jag har undrat varför den går till varvräknaren, min varvräknare visar ju bara varvtal, och det är väl pinne 21 som styr det?
Dom signalerna ska jag i alla fall dokumentera när jag har byggt mina kort, om du orkar vänta.

/Daniel

944_Driver
Addict

#9 Post by 944_Driver »

Jepp, pinne 11.
Varvräknaren går iaf i min bil direkt på tändspolens minussida eller pinne 1 i motronickontakten om man så vill.

Lite väntan är inget problem, låt inte mig stressa dig. Själv funderar jag just nu varför min bredbandslambda visar så ruskigt feta värden hela tiden. Vid cirka 0,85 går motorn bra på låg last, på 1,0 vid låglast nästan dör den av bränslebrist... Misstänker starkt nått skumt med själva mätningen, frågan är bara vad för den visar helt rätt i ren luft.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95

Tomas
Addict
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988

#10 Post by Tomas »

//Magnus
Jag tror detta är rätt. I turbons DME är den kopplad till insprutardrivaren, vilket tyder på att signalen är synkad med insprutarna, dock fär den ju inte inkopplad i en turbobil.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Jesus
NA-Poster

#11 Post by Jesus »

944_Driver wrote: Varvräknaren går iaf i min bil direkt på tändspolens minussida eller pinne 1 i motronickontakten om man så vill.
//Magnus
På 85/2 och senare N/A motronic är pinne 21 samma signal som pinne 1, (men med mindre drivförmåga). Men den kanske inte drivs på tidiga motronic.
Schema någon?

/Daniel

Jesus
NA-Poster

#12 Post by Jesus »

//Magnus
Nu har jag fått igång mina kort och provkört dom i bilen.

Förbrukningsmätarsignalen ser nästan exakt ut som styrsignalen till insprutningen, dvs aktiv låg PWM, samma pulsbredd, men hög är 12V i stället för 5V.

/Daniel

Jesus
NA-Poster

#13 Post by Jesus »

FekZen wrote:
PS. tips på dålig CO-halt, ett standardfel är att spjäll-potentiometern inte går i båtten och därmed tror DME att det är dellast trots att bilen står på tomgång. Lösning, lyssna om det "klickar" över till tomgång då du drar lite i fasvajjern och sedan släpper. Kan vara så att gasvajjern är för hårt spänd.

Mvh
Adde
Nog var det knas med TPS:en alltid, men inte justeringen, den var ok när jag kollade förut. Men nu när jag ser vilka signaler som går in i DME:n såg jag att switchen var trasig.

Men hur kan det ge dålig CO-halt? Den ska väl ändå justera in efter lambdan? Eller har jag fel på något mer?
Dom andra signalerna in till DME:n som jag kollade på verkade alla rimliga.

Någon som vet om 944 606 113 01 (Bosch #0 280 120 308) motsvarar VOLVO 1 306 938 och VOLVO 3 517 068?

Såg det på ett ställe, men Bosch ecat verkar inte riktigt hålla med.

/Daniel

Jesus
NA-Poster

#14 Post by Jesus »

Nu går det att göra följande med min test-DME:
Via serieporten kolla lambda rich/lean, bränslepumpsstyrningen, AFM och kylarvatten NTC-resistans, AFM vinkel, TPS:en och 12V spänningen.
Sen finns fyra analoga mätbuffrar samt alla relevanta digitala signaler på lysdioder och mätpunkter.

Är det någon i Stockholmstrakten med suspekta DME-problem på en 924S / 944 85/2- (ej turbo) så kanske jag kan ta en titt. Skulle möjligtvis gå på tidigare 944 också, i testsyfte, men dom skulle nog gå som en kratta.
Jag har en uppsättning omonterade kort också, om någon skulle vilja göra en egen test-DME.

/Daniel

Jesus
NA-Poster

#15 Post by Jesus »

Nu har jag lagt upp lite kod och information här:
http://opendme.sourceforge.net/
Lite knapphändig dokumentation dock än så länge.

Programmet för att läsa ut interna 8051 ROM:et fungerar nu.
Och jag har gjort ett program för att läsa och dumpa hela maptabellen samt plotta alla maparna med gnuplot. (Bara källkoden går att ladda ned just nu).

/Daniel

Post Reply