Slak rem!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Slak rem!

#1 Post by spirou944t »

Håller på att demontera toppen på min 944 turbo!
När jag fick bort kåporna så noterade jag hur spännda remmarna var.
Kamremmen skall jag kränka av, och tänkte iag få tillbaka den till det den var innan jag lossade! Den verkade vara ok gällande spänning och skick!
När jag kännde på balansremmen så var den väldigt slak.
låg inte ens emot en av stödrullarna.. Se bild

Image

Verkar inte helt rätt!?!?
Stödrullen är ju av spännartyp, och verkar inte vara tillräckligt "uppvriden"!
Borde väl vara rätt att vrida upp den!?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Jag har fått mig att den behöver vara otroligt slak för att inte väsnas (vina). Eller rättare sagt, det är den enda erfarenheten jag har, för jag har bara bytt på en bil.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#3 Post by Anders Larsson »

Balansremmen ska inte ligga emot stödhjulet på bilden utan det ska vara ett visst spel till remmen som står i manualen någonstans,den ska även vara mycket slakare spänd än kamremmen.

Ser nästan ut som det är liknande som det ser ut på 968:an..jag spänner min så den går att trycka ut med ett finger till mitten av bultskallen som syns i övre högra hörnet.(är dock inte säker på att det ser likadant ut)

Men det finns ju mer vetenskapliga sätt att mäta på :roll: :mrgreen:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Min erfarenhet är den samma, slak rem för att det ska vara tyst. Är också rätt säker på att det ska bara lite spel mellan hjulet och remmen och att man mäter upp det som ett avstånd från nått annat hjul eller nått. Jag tror det står på clarks-garage iaf hur man ska göra.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

#5 Post by sssswe »

Min rem ligger emot denna rulle och den var ditsatt av Porschecenter i höstas. Visserligen var den ny då men det sägs ju att den ej behöver efterspännas?

Dessutom undrar jag vad du menar med slak, ju slakare rem desto närmre rullen borde den ju ligga? (Rullen ligger ju under remmen och slak rem borde ju hänga ner på rullen?)

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#6 Post by Anders Larsson »

Det nedre icke tandade hjulet ska ha ett avstånd av 0.5mm till remmen..iaf. på 968..finns väl ett övre släphjul också..där 0-1 mm spel..den kan alltså nudda tydligen.
Dom här hjulen ska ju bara stödja remmen när den rör på sig,därav att det ska vara lite spel.

Hur slak remmen ska vara är nog rätt svårt att förklara utan att kunna visa o känna på plats.Löst spänd men ändå inte slapp,den får ju inte fladdra.
Känn på hur den känns innan ni tar dän den,gör som jag ta ett mått hur långt den går att dra ut tex.eller hur mycket den går att vrida runt..och sedan när ni monterar dit den igen så sätt den aaaaningen hårdare eftersom det nog har slakat lite med tiden...provstarta innan kåporna sätts dit..viner den mycket så släpp aningen igen...fladdrar remmen mycket o slår emot släta stödhjulen så spänn lite till..
Ny rem ska efterspännas ganska snart igen också...

Man får ganska snabbt lite känsla för hur det ska vara när man får se höra o känna några gånger enl. ovan.
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

sssswe
NA-Poster
Posts: 45
Joined: 2004-04-15 07:47:50
Contact:

#7 Post by sssswe »

Ska balansremmen också efterspännas när man har monterat ny?
Porschecenter i Stockholm menade att det bara var kamremmen som behövde efterspännas?

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#8 Post by Anders Larsson »

Jaå balansremmen har ingen automatisk justering så när den töjs och blir längre så blir den slakare och kan hoppa av..
Den ska efterjusteras efter 3-400 mil och därefter kollas varje 4000 mila service (även kamremmen ska inspekteras såklart)

Detta ur servicebok till 968 men bör gälla som riktvärde även på 944

Vad var det för mekaniker på Porschecenter..PRYO eller? :shock:
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

En annan grej att ta hänsyn till när man jobbar med remmarna är om motorn är varm eller kall. Den utviddgar sig en del av värme och remmarna sträcks av detta.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

"När jag kännde på balansremmen så var den väldigt slak.
låg inte ens emot en av stödrullarna.. "

Så vitt jag kan se ser remmen spänd ut på fotot??
Enligt bilden så är enda möjligheten till att den skulle ligga emot stödrullen att den skulle vara ännu mer slak.

(Håller förövrigt med övriga att den ska vara rätt slak)

Ps. Det är exakt samma arrangemang på 944 o 968.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 505
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by spirou944t »

Hej o tack för alla svar!!
Slak...ja ordet kanske var mindre rätt i sammanhanget.
Mindre spänd var den i allafall. Remmen hängde inte som en slak lina.
Så det skall inte vara kontakt mellen rem och spännrullen man ser!! OK!!
Kamremmen verkade som sagt ok, skall läsa lite mer på Clarks sida.

MVH Erik
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

944_Driver wrote:En annan grej att ta hänsyn till när man jobbar med remmarna är om motorn är varm eller kall. Den utviddgar sig en del av värme och remmarna sträcks av detta.

//Magnus
Om vi räknar med ett deltaT på 80° och 500 mm mellan remhjulen så växer avståndet lite mindre än 1 mm mellan remhjulen.

Däremot så har jag omvänt på min motor, remmen viner när motorn är kall och det slutar vina efter ett par minuter. Har alltid tolkat det som att remmen viner när den är kall och tystnar sen när den blir varm och mjuk i gummit. Vet ej om det är så.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by 944_Driver »

Jodå, det är samma sak med min, den slutar låta illa när den blir varm. Att remmarna sträcks av värmen är inget jag räknat på utan bara nått jag tycker det känns som. Jag tyckte helt enkelt de kändes mer sträckta efter att jag varmkörde motorn då jag bytte remmarna.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users