Etanolkonvertering

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Prillan
Turbo-Poster
Posts: 447
Joined: 2005-09-04 16:26:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Etanolkonvertering

#1 Post by Prillan »

Är det någon som vet om man kan etanolkonvertera en 924?
Det är väl relativt enkelt att höja bränsletrycket men hur bra klarar sig slangar packningar och framförallt bränslepumpen?

\Per
Last edited by Prillan on 2006-07-26 12:58:26, edited 2 times in total.

User avatar
BigR
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2005-10-04 07:09:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Umeå
Contact:

#2 Post by BigR »

Prova sök på E85, det finns många inlägg i ämnet.

Apropå packningar så finns inga garantier. Däremot känner jag ingen som har fått läckage pga etanolanvändning. Jag fick inga läckage eller andra problem på det dryga halvår jag körde på varierande inblandning av E85 i min Ford Granada med K-Jet insprutning.

Utan någon anpassning kunde jag använda 50/50 E85/Bensin men när jag körde på ren E85 blev den svag och fick ruskigt ojämn tomgång. På långfärder kunde jag ha högre inblandning utan märkvärdiga skillnader, upp till 75% E85. Bränsleförbrukningen ökade något med E85.
"bästa sättet att spara tid är att använda den"

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Etanolkonvertering

#3 Post by Pär Hylander »

Prillan wrote:Är det någon som vet om man kan etanolkonvertera en 924?
Det är väl relativt enkelt att höja bränsletrycket men hur bra klarar sig slangar pckackningar och framförallt bränsle pumpen?

\Per
Du har K-jetronic på en 924, vilket innebär att åtgärdena inte är "att höja bränsletrycket" som det brukar sägas på bilar med lite elektronik som styr spridarna.

Det normala är snarare att sänka det så kallade styrtrycket.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Prillan
Turbo-Poster
Posts: 447
Joined: 2005-09-04 16:26:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Prillan »

Okej men om man sänker styrtrycket så innebär väl det att man får högre tryck till spridarna. För det man vill uppnå är väl ändå högre bränsleflöde.
Men hur är det med bränslepumpen. Jag har hört att den badar i bensin och anledningen till att inte alltihop börjar brinna är att det inte finns något syre närvarande men etanol innehåller ju syre.

\Per
Per Carlsson

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Tror trycket till spridarna är tämligen oförändrat, däremot öka flödet och det är ju det som är det intressanta. Risken är dock att luftvågen bottnar innan max varvtal vid fullgas vilket gör att man kan riskera att det går magert på toppvarv.

Man kan justera styrtrycket genom att modifiera en del styrtrycksregulatorer (från t.ex Audi 200) eller genom att parallellkoppla en strypventil över styrtrycksregulatorn

Inte heller etanol kan brinna utan luft (syre). Ngn kemist kan säker förklara detta mkt bättre än jag, men den ensamma syreatomen i alkoholmolykylen är bunden i just den alkoholen, och för att skapa en oxidation (förbränning) krävs ytterligare syre. Däremot så är det brännbara blandningsfönstret mycket större för etanol än för bensin, dvs risken för olyckor/bränder är större med etanol.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Prillan
Turbo-Poster
Posts: 447
Joined: 2005-09-04 16:26:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Prillan »

Jag har läst att man kan shimsa upp eller ner systemtrycket. Detta borde väl ge ett högre flöde?
Såg att någon här på forumet använt sig av en fjäder som drar ner motvikten i bränslevågen och på så vis ökat flödet, men den lösningen känns inte riktigt bra. Som jag fattar det så är luftkannalen i bränslevågen utformad så att man får fet blandning vid tomgång aningen mager vid normal körning och fet igen vid full-last. Om man manipulerar bränslevågen borde man väl hamna fel på den skalan.

\Per
Per Carlsson

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

OM det ger ngn skillnad ö h t att ändra systemtrycket så är det nog ytterst marginellt, jag har inte kunnat mäta upp ngn skillnad, jag vägde bränslet och antagligen ligger total mätosäkerhet inom 2-3%

Även ändring av styrtryck påverkas luftvågen, då styrtrycket via hydraulik ger en motkraft på luftvågen, lägre tryck ger lägre motkraft och därmed gör vågen större utslag vid samma luftmängd, därav det jag skrev att vågen kanske bottnar vid höga effektuttag.

Ska du ha det teoretiskt superperfekt är nog K-jetronic en svår väg att vandra.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Cédric »

Enligt mina erfarenheter så finns det en rätt bra justermån. Har labbat lite med olika shims då bilen gick lite för fett. Tror att en snubbe som kallar sig Qaz som finns här på forumet har gjort en liknande modifiering för att få det att funka. Sök på forumet och se om du kan hitta nåt om hans konstruktion.

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

#9 Post by CBlue »

www.etanol.nu finns gott om info när det gäller etanolkonverteringar bland annat det här inlägget av en kille med just en Porsche 924.

Så här står det på etanol.nu
Varför drar bilen mer när den går på E85?
Etanolen innehåller redan ca 30% syre. Det gör att det går åt mindre luft i förhållande till bränslet. Därför måste motorn få 38.9% mer bränsle för att förbränningen fortfarande ska bli fullständig (lambda = 1,000). Man skulle teoretisk sett lika gärna kunna strypa lufttillförseln men detta är inte utprovat och ej att rekommendera. Eftersom etanolen har ett högre oktantal och man därför får ut mer effekt blir bränsleökningen per mil oftast kring 30% (man behöver inte gasa lika mycket). Om bilen inte självmant drar ca 30% mer bränsle på ren E85 måste den sannolikt konverteras.
Vad som menas är att etanolens molekylkedja består av 2 kol- + 5 väte- + 1 syre- + 1 väteatom och när bränslet förbränns behöver 2 väteatomer paras ihop med en syre atom för att bilda vatten(H2O) och kolatomerna ska paras ihop med en(ofulständig förbränning) eller två(fulständig förbränning) syreatomer och bilda kolmonooxid(CO) respektive koldioxid(CO2) Men eftersom etanolen redan innehåller en syreatom så behövs det inte lika många syremolekyler per bränslemolekyl som vid fallet för vanlig bensin.

För att svara på din fråga om etanolen kan antändas utan tillförsel av extra syre utifrån pga av att den redan innehåller en syreatom så är svaret nej eftersom ytterligare syreatomer än dem som redan finns för att kunna skapa nya molekyler. Hoppas det förtdligade något. Är över fem år sen jag läste kemi i gymnasiet och har inte direkt använt den till något sen dess så om det är något som inte stämmer så rätta gärna till mig.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users