Topplock 924 NA, vilken årsmodell? (Bild)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Topplock 924 NA, vilken årsmodell? (Bild)

#1 Post by Magnus K »

Tja!

Efter en sväng med funderingar kring varför mina nya tändkablar passade så illa så undrar jag vilken årsmodell av topplock som egentligen sitter på min 924a? Bilen är registrerad som en 1979a vid importen 1986, men tändkablarna jag beställde från Mekonomen passade inte alls...

Mekonomen hade två varianter av tandkablar, en modell för 924NA fram till dec -79, och en annan från jan -80 och senare. Den tändkabelsats som var till -> dec 79 passade inte alls på min bil, efter byte till den senare satsen så passade kablarna finfint...

Alltså, kan jag dra några slutsatser kring årmodell av topplock av detta strul? Vore ju skoj att veta, om inte annat så för att få rätt reservdelar framöver...

Mvh
Mangan
Last edited by Magnus K on 2004-06-01 09:25:53, edited 1 time in total.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Magnus K »

Så här ser toppen ut med tändkabelsats för "Från -80 och framåt":
Image

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#3 Post by Lars »

Hmmm..exakt så där såg inte min 924 -79 ut under huven..
Porsche kan ju vara lite luriga med sina "halvårsmodeller", och kan säkert ha lagt dit nya prylar etc. mitt under befintlig produktion. Det gör ju att det kan finnas flera olika varianter under samma år.
Kan ju vara en -79 ändå alltså...även om min såg lite annorlunda ut.
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#4 Post by notetoself »

Men alltså, passade inte alls? Var de inte tillräckligt
långa eller?

Min 924 '79 ser ut som på bilden, DOCK sitter
hållarna för tändkablarna inte som på din bil.
På din sitter de ju lixom mitt över ventilkåpan medans på
min så sitter de "långt till vänster på bilden". Typ
längs med ventilkåpan. Så de kablarna du har på
bilden skulle inte passa i mina fästen.

/Mattias
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Magnus K »

De kablar jag köpte först (passandes till 1979 och tidigare modeller) var alldeles för korta... Den längsta i den satsen var lagom till det tändstift som sitter närmast fördelaren...

Att mina tändkablar är feldragna är nog ingen omöjlighet. :) Plastpluttarna som håller ihop kablarna ligger lösa och hur kablarna egentligen ska dras vetekatten... Möjligt att de borde dras den vägen du beskriver, Turbo-Puh!

Mvh
Mangan

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Magnus K »

Nu är jag imponerad! Jag dundrade iväg ett email till Porsche Sverige och frågade om de visste något om 924ans topplocksmodeller... Blev uppringd av en Porsche-tekniker mindre än 10 minuter senare! *tumme upp!*

Svaret är att:
Nä, toppen har alltid sett ut sådär på 924 2,0 NA med fördelaren åt det hållet. Enda skillnaden är att senare årsmodellers ventilstyrningar klarar blyfritt bränsle.

Så det lutar nog åt att Mekonomen skickade fel tändkabelsats till mig... Jaja, sånt händer ju! :)

Mvh
Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#7 Post by notetoself »

Åfan. Han vidareutvecklade inte det där med
blyersättningen?

/M
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#8 Post by Magnus K »

Nä, han sa bara att från 1980 nångång så förändrades ventilstyrningarna så de klarade blyfritt bränsle. Det visste jag iofs redan, hade läst det på www.porsche.nu 's Ventilen...

Mvh
Mangan

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#9 Post by notetoself »

Vad är det som skiljer då?

/M
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Eftersom turbons tändstift sitter på andra sidan toppen (alltså vid insuget) så kanske du fått t-kablar till en turbo?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by Magnus K »

Pär << Låter mycket troligt! Dock märkligt om Mekonomen missade en sån sak? Jaja, löst nu iaf! :)

Turbo-puh << Vet inte faktiskt exakt vad som skiljer. Kanske annan legering i ventilstyrningarna som klarar sig utan smörjtillsatserna i "blyat" bränsle?

/M

User avatar
Mr Z
Carrera-Poster
Posts: 322
Joined: 2004-04-04 21:58:49
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm
Contact:

#12 Post by Mr Z »

Jag fick inte rätt kablar från mekonomen när jag köpte till min gamla 924:a... Det slutade med att jag plockade lösa längder... De var dessutom betydligt billigare än satsen de sålde....
Och de var blåa... :twisted:


/Peter Z
MVH Peter Z

I garaget: En röd 951 -86. Tyvärr med två skurna cylindrar :(

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Jag fick iaf rätt sats till min 924 när jag köpte förra veckan på mekonomen... rätt dyrt (över 800 spänn) men bilen går mycket finare med nya tänddelar så det var det värt! :D (dock fortfarande halvvarm problemet kvar, dvs går på 3 burkar vid start)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users