Page 1 of 1

Bromsbelägg

Posted: 2004-06-01 08:04:51
by sssswe
Tänkte byta bromsklossar, har gjort det förut på Saab men ej på Porsche.

Största frågan är hur man "vevar" tillbaka cylindrarna som trycker klossarna mot skivan. (På Saab så är de bara en insexskruv att skruva på).

Någon som har en utförlig beskrivning på hur kloss byte går till!?!

Mycket tacksam för svar!

Re: Bromsbelägg

Posted: 2004-06-01 10:12:09
by Pär Hylander
sssswe wrote:Tänkte byta bromsklossar, har gjort det förut på Saab men ej på Porsche.

Största frågan är hur man "vevar" tillbaka cylindrarna som trycker klossarna mot skivan. (På Saab så är de bara en insexskruv att skruva på).

Någon som har en utförlig beskrivning på hur kloss byte går till!?!

Mycket tacksam för svar!
Man behöver inte "veva" tillbaka kolvarna, det är special på saab att det är så. På Porschen så bara trycker man tillbaka dom.

Posted: 2004-06-01 17:32:39
by Indischrot
Vet inte vilken modell du har men på en n/a är det bara att plocka bort de två decimeterlånga sprintarna (kan behöva knacka loss dom om dom sitter hårt)
Sen tar man bara en stor polgrip och trycker tillbaka kolven.
Då är det bara att plocka ut de gamla beläggen och sätta i de nya. Går på 10 minuter om man har tur.

Posted: 2004-06-01 19:27:14
by Mike-DK
Glöm inte att lösa locket på bromsvätskabehållaren, annars blir det svårt att trycka tilbaka kolven!

Posted: 2004-06-01 21:27:34
by 944_Driver
Glöm framför allt inte att hålla lite koll på nivån i behållaren när du trycker tillbaka kolvarna i oken. Det är så träligt att tvätta bort vätskan som rinner över ;)

//Magnus

Posted: 2004-06-01 21:28:07
by Röde Baron
Mike-DK wrote:Glöm inte att lösa locket på bromsvätskabehållaren, annars blir det svårt att trycka tilbaka kolven!
:?:
Har aldrig lyft på locket på någon av mina bilar (Volvo Nissan Porsche). Men så är jag duktigt stark åxå :wink:
Menar du att det blir lättare då?

MVH
Jonas A

Posted: 2004-06-01 23:46:41
by Dan Hovang
Röde Baron wrote:
Mike-DK wrote:Glöm inte att lösa locket på bromsvätskabehållaren, annars blir det svårt att trycka tilbaka kolven!
:?:
Har aldrig lyft på locket på någon av mina bilar (Volvo Nissan Porsche). Men så är jag duktigt stark åxå :wink:
Eller så har du kolsyrad bromsvätska, "big bubbles, lotsa trouble" :D

Byta belägg (iaf i Turbon) är bland det lättaste som finns. Tar en halvtimme på 4 hjul. Kan rekomendera Biltemas kolutpressningsverktyg. Det behövs väl inte, men det går lite fortare och är lite enklare.

Posted: 2004-06-04 08:33:05
by sssswe
Jag kanske bar ig dumt åt och lossade på nipplarna för att lättare kunna trycka tillbaka kolvarana.
Hur som helst fick jag en massa luft i systemet.
Har luftat lite men luften verkar aldrig ta slut.
Måste båda sidorna på oket luftas samtidigt eller räcker det med att lufta ena sidan?

Posted: 2004-06-04 09:02:22
by Anders Larsson
Börja med Oket längst bort från huvudcylindern,dvs höger bak,lufta en nippel i taget,glöm inte att fylla på bromsvätska efterhand.

Eh..dum fråga kanske men du vet väl att medans du öppnar o stänger nippeln ska bromspedalen vara nedtryckt?
Eller om du har satt huvudbromscylinder under tryck går ju bra med!

Posted: 2004-06-04 09:29:16
by sssswe
Hur mycket bromsvätska bör man ha tillgängligt för att lufta bromsarna?

Posted: 2004-06-04 10:55:51
by Anders Larsson
Tjaå det beror ju på hur mycket du behöver lufta... men en halvliter ska nog räcka iaf.

Posted: 2004-06-10 14:18:11
by JL
Var hittar jag bästa pris på skivor o klossar?
Prisskillnaderna är lite väl stora tycker jag?
Finns det Audi eller VW skivor/klossar man kan använda?
Kan ngn tipsa om vad som är rätt pris?

JL