Page 1 of 2
Tryckprobbz
Posted: 2006-06-10 21:33:23
by Gillblade
Tjipp...
Min 951a har börjat tappa laddtryck + att det kommer VÄÄÄLDIGT sent, efter 4000 nån gång. Har tappat ca 0,3-0,4 bar i ladd. Funderar om det kan vara så att orginal wg´n håller på att ge upp. Har ju nya pryttlar liggandes som jag köpte av Gurra här på forumet (hans grejjor från den gröna) men ingen Wg typ Tial 38mm eller laddtrycksstyrning till det, så jag vill ju inte montera innan jag har alla grejjor, och att det kommer ju inte lira med org wg då det kommer ladda 1,4.
Finns det nått lätt sätt att kolla om WG´n håller på att ge upp.
Mvh Andreas G
Posted: 2006-06-10 22:46:06
by DLS
Du har inga andra problem?
Kan vara en stor avgasläcka som bara kommer när den börjar ladda.
Hur fräsch är turbon?
Är wastegaten chimsad nått?
Fjädern i wastegaten kan ju ha gått av.
Här har du i allafall hur du testar wastegaten
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/exh-02.htm
Posted: 2006-06-10 23:30:09
by Gillblade
Turbon har gått 4500mil ungefär. vad jag vet så är inte wg´n chimsad. om det är avgasläck, så borde det ju vara före turbon isf
Posted: 2006-06-11 06:36:36
by Jon80
Gillblade wrote:...om det är avgasläck, så borde det ju vara före turbon isf
Svar Ja.
Kolla wastegaten ordentligt. Ett 'dummie' test kan vara att täppa igen den slang som går från wastegaten, så den är heltät. På en frisk bil så laddar turbon, och laddar, och laddar. Kör ytterst försiktigt om du gör denna test. Bilen ska ladda tidigt, och ordentligt redan från 3000 varv. Märker du skillnad, så är Wastegaten paj.
Posted: 2006-06-11 08:40:29
by DLS
sorry glömde skriva att avgasläckan i såfall måste vara på crossover pipe:n

Re: Tryckprobbz
Posted: 2006-06-11 13:16:45
by dalu
[quote="Gillblade"]Tjipp...
det kommer ju inte lira med org wg då det kommer ladda 1,4.
Posted: 2006-06-11 14:45:19
by Gillblade
Whoops.... det där va ju inte så bra...... hur långt hade den packningen gått innan du började ladda 1,4
Posted: 2006-06-11 17:35:14
by dalu
Gillblade wrote:Whoops.... det där va ju inte så bra...... hur långt hade den packningen gått innan du började ladda 1,4
ca:2000 mil efter helrenovering, men ca:100mil med 1.2bar innan
Posted: 2006-06-11 17:39:12
by DLS
ojojoj.
Vad kör du med för packning nu då dalu (Fortfarande 1,4bar)?
Posted: 2006-06-11 17:46:06
by dalu
DLS wrote:ojojoj.
Vad kör du med för packning nu då dalu (Fortfarande 1,4bar)?
vet ej ännu, blir nog en original men 1,2mm tjock pga att blocket vart planat lite för mycke, och inte 1,4bar, ska nog "bara" testa 1bar först o mappa det med corleone, kommer att bli som en hästspark nu jämfört med 1,4 förut (förhoppningsvis)

Posted: 2006-06-11 18:26:12
by DLS
ok, skulle vilja se din bil i sommar dalu

Hoppas vi syns på nån träff.
Angående tryckproblemet
Fixade en stor avgasläcka på min bil idag som var mellan turbon o crossover röret.
Det är även vanligt att crossover röret spricker.
Min hade börjat ladda senare o senare samt kändes orkeslös + att den ryckte som F-n vid acc.
Vilken skillnad det blev

Posted: 2006-07-20 07:43:43
by HA
Hade samma fenomen med minskat laddtryck på min när det var en spricka i tunna slangen till BOW. Laddtryck kom vid 3700.
WG kan du enkelt testa genom att koppla på tryckluft och manometer direkt på slangen. Jag använder en cykelpump och en trevägskoppling.
Posted: 2006-07-20 12:34:25
by DLS
jag hörde det inte på min då jag har i stort sett rakt 3" hela vägen, brölar rätt fint.
och min läcka var ju bara vid belastning.
däremot så fick jag läckage vid grenrörspackingarna efter att jag tätat vid turbon o där tuffande det på tomgång så det hördes och kändes.
Posted: 2006-07-20 22:23:27
by sweanders
Jag har också kört med laddtryck uppemot 1,5 och toppackning såg fin ut när jag bytte den. Det var inte med originalchips dock.