Tryckprobbz

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

Tryckprobbz

#1 Post by Gillblade »

Tjipp...

Min 951a har börjat tappa laddtryck + att det kommer VÄÄÄLDIGT sent, efter 4000 nån gång. Har tappat ca 0,3-0,4 bar i ladd. Funderar om det kan vara så att orginal wg´n håller på att ge upp. Har ju nya pryttlar liggandes som jag köpte av Gurra här på forumet (hans grejjor från den gröna) men ingen Wg typ Tial 38mm eller laddtrycksstyrning till det, så jag vill ju inte montera innan jag har alla grejjor, och att det kommer ju inte lira med org wg då det kommer ladda 1,4.

Finns det nått lätt sätt att kolla om WG´n håller på att ge upp.

Mvh Andreas G
Statistics say 1 person of 5 has a mental disorder. If you have 4 persons around you and they look normal,its not good!

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3239
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

Du har inga andra problem?

Kan vara en stor avgasläcka som bara kommer när den börjar ladda.

Hur fräsch är turbon?

Är wastegaten chimsad nått?

Fjädern i wastegaten kan ju ha gått av.

Här har du i allafall hur du testar wastegaten

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/exh-02.htm
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#3 Post by Gillblade »

Turbon har gått 4500mil ungefär. vad jag vet så är inte wg´n chimsad. om det är avgasläck, så borde det ju vara före turbon isf
Statistics say 1 person of 5 has a mental disorder. If you have 4 persons around you and they look normal,its not good!

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Gillblade wrote:...om det är avgasläck, så borde det ju vara före turbon isf
Svar Ja.

Kolla wastegaten ordentligt. Ett 'dummie' test kan vara att täppa igen den slang som går från wastegaten, så den är heltät. På en frisk bil så laddar turbon, och laddar, och laddar. Kör ytterst försiktigt om du gör denna test. Bilen ska ladda tidigt, och ordentligt redan från 3000 varv. Märker du skillnad, så är Wastegaten paj.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3239
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#5 Post by DLS »

sorry glömde skriva att avgasläckan i såfall måste vara på crossover pipe:n ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

dalu
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2004-04-10 23:14:01
Telefon: 0761285229
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1985B
Location: Skärblacka
Contact:

Re: Tryckprobbz

#6 Post by dalu »

[quote="Gillblade"]Tjipp...
det kommer ju inte lira med org wg då det kommer ladda 1,4.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Gillblade
S-Poster
Posts: 138
Joined: 2005-05-14 22:35:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#7 Post by Gillblade »

Whoops.... det där va ju inte så bra...... hur långt hade den packningen gått innan du började ladda 1,4
Statistics say 1 person of 5 has a mental disorder. If you have 4 persons around you and they look normal,its not good!

dalu
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2004-04-10 23:14:01
Telefon: 0761285229
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1985B
Location: Skärblacka
Contact:

#8 Post by dalu »

Gillblade wrote:Whoops.... det där va ju inte så bra...... hur långt hade den packningen gått innan du började ladda 1,4
ca:2000 mil efter helrenovering, men ca:100mil med 1.2bar innan

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3239
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#9 Post by DLS »

ojojoj.

Vad kör du med för packning nu då dalu (Fortfarande 1,4bar)?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

dalu
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2004-04-10 23:14:01
Telefon: 0761285229
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1985B
Location: Skärblacka
Contact:

#10 Post by dalu »

DLS wrote:ojojoj.

Vad kör du med för packning nu då dalu (Fortfarande 1,4bar)?
vet ej ännu, blir nog en original men 1,2mm tjock pga att blocket vart planat lite för mycke, och inte 1,4bar, ska nog "bara" testa 1bar först o mappa det med corleone, kommer att bli som en hästspark nu jämfört med 1,4 förut (förhoppningsvis) :D

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3239
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#11 Post by DLS »

ok, skulle vilja se din bil i sommar dalu :)
Hoppas vi syns på nån träff.

Angående tryckproblemet

Fixade en stor avgasläcka på min bil idag som var mellan turbon o crossover röret.

Det är även vanligt att crossover röret spricker.

Min hade börjat ladda senare o senare samt kändes orkeslös + att den ryckte som F-n vid acc.

Vilken skillnad det blev :D
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
HA
S-Poster
Posts: 84
Joined: 2005-07-15 08:43:16
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm/Ekerö
Contact:

#13 Post by HA »

Hade samma fenomen med minskat laddtryck på min när det var en spricka i tunna slangen till BOW. Laddtryck kom vid 3700.

WG kan du enkelt testa genom att koppla på tryckluft och manometer direkt på slangen. Jag använder en cykelpump och en trevägskoppling.
Håkan
Ekerö/Stockholm

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3239
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#14 Post by DLS »

jag hörde det inte på min då jag har i stort sett rakt 3" hela vägen, brölar rätt fint.
och min läcka var ju bara vid belastning.

däremot så fick jag läckage vid grenrörspackingarna efter att jag tätat vid turbon o där tuffande det på tomgång så det hördes och kändes.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#15 Post by sweanders »

Jag har också kört med laddtryck uppemot 1,5 och toppackning såg fin ut när jag bytte den. Det var inte med originalchips dock.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users