Hur fungerar Motronic med luftklappa (944) egentligen?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
poh
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-13 14:22:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholmstrakten
Contact:

Hur fungerar Motronic med luftklappa (944) egentligen?

#1 Post by poh »

Att den sköter soppa och tändning är självklart, men hur sköter den soppan i detalj?

Har systemet 100-procentig koll på syremängden, eller höftas denna fram baserat på några normalvärden?

Men varmtråd har man full kontroll, men hur är det med luftklappan?

Luftklappan i sig kan inte tala om om det t ex är kall eller varm luft som strömmar förbi den.

Mäter man tryck och/eller temperatur också?
Patrik Öhrström
[url=http://www1.shellkonto.se/patriko/]Min Saab[/url]
För eller senare blir det en Porsche

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#2 Post by Magnus Åkerqvist »

Luftmängdmätare; Mäter volymen luft som sugs in i motorn, med hjälp av en klaff oftast, som öppnar sig när luften strömmar förbi. Klaffen påverkar en potentiometer som ger sprutet signal om hur stor mängd luft det handlar om.

Där sitter tempgivare i den, som används vid kallstart
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Tempgivaren används nog hela tiden, annars skulle motorn gå dåligt om väderleken förändrades under resans gång.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users