Page 1 of 2
Defroster knappen
Posted: 2006-05-26 12:10:50
by Mats Jacobsson
Har en fråga angående denna knappen i min bil. Vet att den är till defrostern men skall den inte fastna i intryckt läge?
Min fjädrar bara tillbaka.
Någon som kan svara på hur den fungerar?
Sitter i en 944 -86
Posted: 2006-05-26 14:08:22
by Chevalier
Jag tror det ska vara så att den fastnar inne, det funkar så på min 968, dock gjorde det inte det på min 944 -86:a. Vet inte om den råkade vara sönder på både din och min eller om det inte var så tidigare.
Posted: 2006-05-26 15:29:55
by Mats Jacobsson
Tack för svaret. skulle vara kul om någon har en fungerande knapp

Posted: 2006-05-26 16:47:39
by nordstedt
En tanke bara på min opel så fjädrar knappen också tillbaka de gör den för att defrostern slår av när rutan är frostfri. Tänkte att det kanske är samma funktion på din 944
Posted: 2006-05-26 22:26:51
by Peedster
Tror den är paj. Min fastnar inte heller, håller jag den intryckt så defrostar den men släpper jag så dör den.
Ingen aning var felet sitter dock?
Mågon defrosterexpert?
/Peter
Posted: 2006-05-26 22:27:26
by Mats Jacobsson
Mycket möjligt att det skulle kunna vara så
Posted: 2006-05-27 00:14:09
by Maxx
Har aldrig varit med om att knappen fjädrar tillbaka när rutan är frostfri. För övrigt, hur ska den simpla elektroniken veta när rutan är "ren"? Knappen väl inget mer än en snabbknapp för att sätta fläkten i högsta läget?
Knappen ska stanna inne när man trycker in den, och fjädra ut när man trycker på den igen.
Posted: 2006-05-27 07:23:30
by Mats Jacobsson
Det fins sådan elektronik, trodde inte det fans på Porschen men man kan inte vara säker.
Då är det så att min knapp är trasig och då får jag bytta ut den.
Tack för hjälpen
Posted: 2006-05-27 08:42:00
by Lars
Det finns ju knappar som helt enkelt bygger på tid. Dvs. en intryckt knapp åker ut igen efter ex. 10-12 minuter. Det är ju relativt simpel elektronik.
Jag har förövrigt bytt en liknande knapp på min bil, just för att den var trasig. Finns hos PCS men kan kosta nästan "omotiverat" mycket beroende på vilken knapp det gäller, upp till dvs. 4-siffrigt belopp.
Posted: 2006-05-27 09:49:58
by emm
Min knapp "trycks in" och en lampa på knappan tänds...
Posted: 2006-05-27 13:43:26
by Maxx
mats@deviaq.net wrote:Det fins sådan elektronik, trodde inte det fans på Porschen men man kan inte vara säker.
Tänkte mer på att bilen är 20 år gammal. Hur funkar sådan teknik för övrigt? På samma sätt som regnsensorer?
Lars wrote:Det finns ju knappar som helt enkelt bygger på tid. Dvs. en intryckt knapp åker ut igen efter ex. 10-12 minuter. Det är ju relativt simpel elektronik.
Jag ska inte svära på att knappen inte har en sådan tidsfunktion men jag har aldrig varit med om att knappen hoppar ut av sig själv. Å andra sidan är jag inte helt säker på att jag har haft den intryckt mer än 10-15 minuter någongång.
Posted: 2006-05-28 01:27:10
by Lasse
Det är varmblås på framrutan. ingen el-defroster.
Posted: 2006-05-28 08:52:09
by Mårten
Min knapp kräver ett extra tryck för att "komma ut" igen. Full fläkt + full värme + all luft mot rutan blir resultatet.
Posted: 2006-05-28 11:04:19
by Adde_k
mm det e precis som lasse säger, varmblås på framrutan. vet inte om man kan klassa det som defroster :/ i vilket fall som helst så ska den stanna inne, börja lysa, å sen sätta full värmeblås på framrutan
Posted: 2006-05-28 11:31:07
by Chriz75
Man får ju elvärme i backspeglarna också... de defrostas ju varjefall...
Kommer inte ihåg om min knapp stannar inne eller inte men den lyser varjefall när defrostning är igång.