Lufta kylsystemet på 924 2.0

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Lufta kylsystemet på 924 2.0

#1 Post by patand »

Har haft problem med att tempen i motorn inte vill hålla sig uppe när man kör landsväg. Misstänkte då att termostaten läckte.

Har nu bytt termostat men har samma problem (dock är det något bättre). Hur är procerduren för att lufta kylsystemet? Det står i motorrummet att man skall lossa "luftningskorken" och den vet jag var den sitter men sen vet jag inte vilken procedur som skall följas då jag ej har handboken till bilen.

Kan problemet verkligen bero på luft i systemet? Jag har lite tankar på att packningen på termostaten sitter på fel sida om denna så att det kanske läcker iaf (satte den nya packningen på samma sida som den gamla satt när jag bytte). Vilken sida om termostaten skall packningen sitta, in mot motorn (den varma sidan om termostaten?) eller ut/upp från motorn?

Tacksam för all hjälp! :)

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Magnus K »

Luftningsproceduren bör vara:
- Lossa urluftningspluggen
- Kupévärme på full värme
- Fyll upp expansionskärlet
- Starta upp motorn
- Kör på lite förhöjt tomgångsvarv tills motorn börjar bli varm
- Plugga igen avluftningen när det slutar bubbla och det bara kommer vatten ur hålet.

Se till att expansionskärlet inte töms under urluftningen.

Jag hade locket till expansionskärlet av under första delen men när motorn blev varm så steg trycket i kärlet så jag var tvungen att stänga det. Kanske dålig topplockspackning på min bil?

Mvh
Mangan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Låter som den procedur jag har följt faktiskt... undrar om det kan vara packningens placering vid termostaten som är problemet då... ska nog prova att byta plats på den.

Ingen som VET vad som är rätt sida för packningen? Tar ju inte lång stund att prova iof...

Om det inte hjälper vad kan det då vara för fel?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users