Page 1 of 1

Byta växellådsolja på 924 '79 + lite transaxel

Posted: 2004-05-26 08:38:28
by notetoself
Hejhopp.

Ämnet har berörts i flera trådar, men jag vill konkritisera lite.
Ha lite svart på vitt typ.


Alltså.

1. Hur byter man växellådsoljan på min 924? Kollade lite skisser i haynes
fram och tillbaka, och att dränpluggen sitter i botten råder det väl inga
tvivel om. Men sen då - är påfyllningspluggen den stora insexen som
sitter på sidan?

2. Vilken storlek på den insexen isåfall?

3. Delar transaxel och transmission olja?

4. Några tips om hur man fyller på om den nu är den pluggen jag syftar
på. Staget till växellådan satt väl lite dumt i vägen. Jag tänkte eventuellt
bocka till ett DN15 (eller DN20) kopparrör med nån tratt i änden så att
man kan stå bakom bilen och fylla ner i röret. Men det finns säkert någon
smartare lösning. Tips?

Rock on dudes.

/ Mattias

Posted: 2004-05-26 17:34:40
by Magnus K
Kanske en dum fråga men är det den 4-petade eller 5-petade (med ettan nere till vänster?) lådan du har?

EDIT:
Jag plåtade den här (ganska luddiga) bilden av min 4-växlade Audi-låda. Urtappningspluggen är markerad med en röd cirkel och påfyllningen med en blå.

/Mangan

Posted: 2004-05-27 06:25:40
by notetoself
Hu vad sölig den var! =)

Getraglåda med 5 vxl.

Ja, det ser ut som på min då, då har jag fått lite
klarhet i denna fråga. Tips?

/Mattias

Posted: 2004-05-27 09:31:30
by Magnus K
Turbo-Puh wrote:Hu vad sölig den var! =)
Japp, läckage troligen vid packbox på utgående axel... :( Men lådan ska ev. bytas mot 5 petat Audi så... :)

Glömde skriva att mina oljepluggar vill ha en 17mm insex... Vet inte hur det är på Getrag-låddorna...

Mvh
Mangan

Posted: 2004-06-03 10:06:33
by notetoself
Det hela löste sig rätt så smidigt förutom att jag
höll på dra sönder påfyllningspluggen. Fick värma
med gasen och sedan svetsa på en 17mm långmutter
för m8, så nu har jag utvändigt 17 mm helt plötsligt.

Det blir ju lättare nästa gång. Dessutom la jag på
3 varv med gängatape på pluggen så fastnar den
_aldrig_, samtidigt som det blir garanterat tätt.
Generellt bör det ju ligga mellan 13-14 varv på
halvtum, men eftersom passningen är tight som
den är så var det bara för att den inte ska fastna
i fortsättningen.

/Mattias