Page 1 of 3

Bromsproblem

Posted: 2006-05-15 19:48:07
by headline
Var och provkörde en 944s idag med en kollega! Fint drag i motorn men den stora upptäckten var att min bromspedal är mycket slappare trots renoverade ok, nya stålomspunna slangar och ny vätska.

Jag har alltså något som strular med bromsarna. Den är inte alls stum så som den ska vara, det vet jag nu. Dessutom låser den upp på bakhjulen först vilket är lite väl spännande... :shock:

Jag har luftat flera gånger och senast trycksatte jag behållaren och luftade samtliga ok och började med hö bak, vä bak ,hö fram och sist vä fram. Kom stråle ur samtliga ok och jag såg inte en bubbla.

Vad är det för fel, huvudbromscylindern? Tycker luftningen är tillräcklig men det kanske behövs spolas rejält? Nån som har haft hela systemet tömt och vet hur man gör?

Som grädde på moset så börjar det låta från vä fram (tror jag) efter upprepade bromsningar. Det varierar om man svänger hö vä och försvinner om man lägger foten på pedalen.

Dessutom upplever jag en hack i känslan i pedalen och det ringer en klocka att Pär H haft problem med att oken skakar loss? Det lustiga är att allt verkar tajt när jag rycker och sliter i grejerna...

Snabba tips helst... hjälp!!

Mvh Gustav

Posted: 2006-05-15 22:08:35
by Daniel E
Jag hänger på din tråd. Har samma probs. Också bytt skangar, gått igenom oken, m.m. Slapp känsla i pedalen fast jag luftat som en tok, har till och med använt mig av vakumsug vid lyftnipplarna för att få ut luften. Men det har inte hjälpt. Kan det ha med att klossarna inte kommer tillbaka på exakt samma ställe? Vill också ha svar.

Posted: 2006-05-16 07:47:59
by patand
På förra långloppsbilen en volvo s40 så hade vi problem med ett hjullager, det visade sig så att man fick dubbeltrampa för att få bra bromsverkan (spännande under rejset...) och orsaken var att lagret var dåligt så att skivan vibrerade och tryckte ut bromsklossarna för mycket helt enkelt.

Kan det vara något liknande på era bilar? Skev skiva eller dåligt framhjulslager?

Posted: 2006-05-16 09:36:58
by Daniel E
Inte på min bil i alla fall. Jag har ännu inte kört den, bara luftat i garaget. Fler tips mottages tacksamt.

Posted: 2006-05-16 09:38:40
by patand
Läckande huvudbromscylinder? Dvs dåliga packningar så att vätskan läcker imellan kamrarna?

Posted: 2006-05-16 10:05:51
by headline
Jag ska dubbelkolla lagrena. Det läcker inte ut någon vätska i allafall men visst kan det vara något internt kajko. Ska lufta mer och kolla om det händer nåt.

Daniel>> Kan du pumpa pedalen hård? Tappar den tryck om du pumpar upp den pch håller pedalen, sjunker den alltså?

Om pedalen inte håller trycket så är det huvudbromscylindern, annars luft säger jag. Kan iofs ha missat nåt... Vet inte hur det är på min kärra än, ska kolla idag!

Mvh Gustav

Posted: 2006-05-16 11:18:06
by anders-f
Gustav!
Om jag inte är helt fel ute innehåller huvudcylindern två kolvar, en för resp krets. Om packningarna är dåliga på ena kolven ( t ex till främre kretsen ) kanske symptomen blir som du beskriver .konstig känsla i pedalen och att bakbromsarna tar först....
Bara en tanke....
Anders

Posted: 2006-05-16 11:53:50
by BigR
Jag hade också svampig känsla på mina bromsar. Jag spolade ur hela bromssystemet med ny bromsvätska och bromsluftningsverktyg (159:- mekonomen). Bromsvätskan var mörk och grumlig, ålder okänd. Jag var inte nöjd. Upptäckte att det sprutade upp bromsvätska i bromsvätskebehållaren när jag trampade på bromspedalen. Bytte tillslut huvudbromscylindern. Kändes som att bromsarna blev snäppet bättre/stummare. Besiktade igår och besiktningsmannen sa imponerat "Bromsarna tar superjämnt".

Posted: 2006-05-16 15:44:20
by Daniel E
headline wrote:Daniel>> Kan du pumpa pedalen hård? Tappar den tryck om du pumpar upp den pch håller pedalen, sjunker den alltså?
Mvh Gustav
Nej, pedalen sjunker inte när jag har den under konstant tryck.
Men vid en provtur idag märkte jag att den låser upp bak först. Läskigt när man bromsar inför en kurva på ett krön. Få se vad SBP säger i övermorgon.
Antar att nästa sak att se över är huvudbromscylindern.

Posted: 2006-05-16 16:46:56
by Jon80
Sitter det ingen bromsreduceringsventil någonstans för bakhjulen? Det är inte den som strula ordentligt då?

Posted: 2006-05-16 17:01:16
by Daniel E
Nej, det sitter ingen reducerventil på bilen. Det är olika storlek på cylindrarna och kolvarna som gör att man får olika mycket kraft fram och bak.

Posted: 2006-05-16 17:14:32
by Cédric
Mina bromsar är också ganska svampiga, trots stålomspunna slangar, renoverade ok samt bytta packningar i huvudbromscylindern. Verkar som det inte går att få det bättre.

Posted: 2006-05-17 21:16:08
by Jon80
Lyfter denna tråd lite, då jag fått på bromsok på bilen (lånade)
Bilen låser upp bak. Behållaren med bromsvätska var helt tom när jag skruvade på oken. Pumpade med bromspedalen tills ingen luft kom vid något av oken.

Kan det vara så att jag fortfarande har luft någonstans 'mitt i' systemet?

Gjorde bara en 10-minuters test igår på våt asfalt, så ännu är kanske läget lite osäkert, men finns det något mer att kolla?

Posted: 2006-05-18 14:11:07
by Daniel E
Var och besiktigade idag och var lite skraj att inte passera p.g.a. mina bromsproblem, se ovan. Men det gick überbra :D
I sista desperation så tömde jag hela systemet i går kväll och luftade igenom ordentligt, flera gånger. Använde mig av tryckvarianten som tar luft från ett hjul. Öppnade båda nipplarna på samma axel och kopplade sen på luften. På så vis luftades en "slinga" åt gången.
Jag är visserligen inte nöjd med pedalkänslan då den är alldeles för difus för min smak, men bromsar gör det. Och hos SBP fick jag värderna 2,3 & 2,1 fram och 1,4 på båda bak, vilket inte är helt fy skam. Tar som det skall med andra ord.

Posted: 2006-05-18 14:45:18
by BigR
Grattis! Visst är det en fröjd att lufta bromsar när man har ett bromsluftningsverktyg?