Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696 Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:
#1
Post
by djungel-Jim » 2006-05-04 15:22:03
Tjoho! Det ser ut att kunna bli lite montering av turbon i helgen efter mycket, mycket om och men! Tänkte höra efter om någon har tips på generella moment man ska dra m6/m8:or o liknande med? Det känns rätt vettigt att skruva med rätt moment när man skruvar fast rören i turbon och wastegaten och så... Ungefär hur hårt ska man dra fast muttrarna som håller fast downpipen i turbon t.ex?? Eftersom jag nu kommer använda en krossring där istället för en kopparpackning känns det som jag bara har en chans på mig att få det rätt
Snälla hjälp en stackars momentnovis
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
951master
Turbo-Poster
Posts: 841 Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:
#2
Post
by 951master » 2006-05-04 23:10:27
Lagom är bäst...
men på ett ungefär så kan man dra (naturligtvis lite beroende på kvalité) på en M6 ca.0.9-1.3kg och på en M8 ca.2.0-2.5kg...
ta nu inte detta som en regel, utan som en fingervisning...
för det finns säkert undantag...
Mvh/Richard
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696 Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:
#3
Post
by djungel-Jim » 2006-05-05 06:10:53
Tackar för fingervisningen! Precis en sådan jag ville ha
Jag kollade igenom verkstadshandboken och såg att de angivit en del moment där.. T.ex:
"M8 20 + 2 Nm".. Vad menar dom med "+2" egentligen?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
951master
Turbo-Poster
Posts: 841 Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:
#4
Post
by 951master » 2006-05-05 11:58:37
står det inte + med - tecken under? då är det marginal på + - 2nm alltså min 18nm max 22nm (1.8kg till 2.2kg)
mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696 Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:
#5
Post
by djungel-Jim » 2006-05-05 12:19:56
Njae inget minustecken vad jag kunde se.. jeje! 20Nm får det bli
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
FSN
Raceputte
Posts: 1557 Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:
#6
Post
by FSN » 2006-05-05 14:39:34
Det är ganska stor skillnad på kg och Nm.
Generella åtdragningsmoment:
8.8 Skruv
M6 10 +/-1,5 Nm
M8 24 +/-4 Nm
M10 48 +/-8 Nm
10.9 Skruv
M6 12 +/-2 Nm
M8 30 +/-5 Nm
M10 60 +/-10Nm
Detta vid medel friktion. Vid låg friktion minskas momentet med ca 15% och vid hög friktion så ökas det med 15%
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
Users browsing this forum: No registered users