Momenthjälp

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Momenthjälp

#1 Post by djungel-Jim »

Tjoho! Det ser ut att kunna bli lite montering av turbon i helgen efter mycket, mycket om och men! Tänkte höra efter om någon har tips på generella moment man ska dra m6/m8:or o liknande med? Det känns rätt vettigt att skruva med rätt moment när man skruvar fast rören i turbon och wastegaten och så... Ungefär hur hårt ska man dra fast muttrarna som håller fast downpipen i turbon t.ex?? Eftersom jag nu kommer använda en krossring där istället för en kopparpackning känns det som jag bara har en chans på mig att få det rätt :shock: Snälla hjälp en stackars momentnovis :D
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#2 Post by 951master »

Lagom är bäst... :-) men på ett ungefär så kan man dra (naturligtvis lite beroende på kvalité) på en M6 ca.0.9-1.3kg och på en M8 ca.2.0-2.5kg...


ta nu inte detta som en regel, utan som en fingervisning...

för det finns säkert undantag...



Mvh/Richard
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by djungel-Jim »

Tackar för fingervisningen! Precis en sådan jag ville ha :)

Jag kollade igenom verkstadshandboken och såg att de angivit en del moment där.. T.ex:

"M8 20 + 2 Nm".. Vad menar dom med "+2" egentligen?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#4 Post by 951master »

står det inte + med - tecken under? då är det marginal på + - 2nm alltså min 18nm max 22nm (1.8kg till 2.2kg)




mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by djungel-Jim »

Njae inget minustecken vad jag kunde se.. jeje! 20Nm får det bli :)
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#6 Post by FSN »

Det är ganska stor skillnad på kg och Nm.

Generella åtdragningsmoment:

8.8 Skruv

M6 10 +/-1,5 Nm
M8 24 +/-4 Nm
M10 48 +/-8 Nm

10.9 Skruv

M6 12 +/-2 Nm
M8 30 +/-5 Nm
M10 60 +/-10Nm

Detta vid medel friktion. Vid låg friktion minskas momentet med ca 15% och vid hög friktion så ökas det med 15%
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users