Vi med frontmotor Porsche åker ju runt med Audi lådor, och då undrar ju en vän av ordning om det finns någon som har koll på om man skulle kunna ta en lamell diff från någon när besläktad audi låda och trycka dit.
Man tycket ju att det borde vara rätt så lika, dock är det ju stor pris skilnad. audi lamell diff är billig.......
//Niklas
Diff funderingar..
-
- NA-Poster
- Posts: 36
- Joined: 2004-03-31 09:21:24
- Bilmodell: 968 92/skrot
- Location: karlskrona
- Contact:
Diff funderingar..
Niklas Ellström
"ELLracing"
968 -92
"ELLracing"
968 -92
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Diff funderingar..
Det är väl i stora drag samma låda som till Audi 100? Fanns det verkligen lamelldiff till dom?925T wrote:Vi med frontmotor Porsche åker ju runt med Audi lådor, och då undrar ju en vän av ordning om det finns någon som har koll på om man skulle kunna ta en lamell diff från någon när besläktad audi låda och trycka dit.
Man tycket ju att det borde vara rätt så lika, dock är det ju stor pris skilnad. audi lamell diff är billig.......
//Niklas
968:an och Audi 200s lådor lär ha motsvarande släktskap(?). Känns som större chans till diffbroms på en sådan. Vet dock inte hur lika 968:ans och 944:ans lådor är i innanmätet.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- NA-Poster
- Posts: 27
- Joined: 2004-04-01 08:48:18
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ja det är klart, men man behöver ju komponterna och dom får man ju då norpa från en annan låda eller köpa en nya eftermarknadskomponenter. I första fallet är det ju meninglöst om lådan med diffbroms är ok och har vettig utväxling, då är det ju lättare att byta hela lådanNeeoo wrote:En fråga i frågan dågår det att bygga om en låda utan diff så att man får diff broms ?? å är det nån som provat ???
/N
I andra fallet så blir det mycket pengar, vet inte hur mycket men jag är rätt säker på att det är mycket. Tror att bla Quaife tillverkar diffbroms av torsentyp.
Dessutom har jag hört (dvs vet inte säkert) att det är rätt känsligt att få till kuggflankspel osv.
Slutsatsen är alltså att det i normalfallet inte är lönt, bättre att försöka få tag i beg låda med diff. Växellåda är rätt lätt att byta.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- S-Poster
- Posts: 173
- Joined: 2004-03-29 08:51:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Tror lindsey säljer Quaife diffar för ca 900 dollar om jag inte minns helt fel. En del pengar men enligt dem klart bättre än orginal...vet dock ingen som har monterat en och provat.
Har hört att man kan använda sig av slutväxel från en Audi 100 till 944 lådorna så visst släktskap lär väl finnas. Hörde det av en banåkare som skulle köra med slutväxel från en Audi 100 tdi för att få till bättre utväxling för banåka. Men detta borde väl du Pär ha koll på, eller?
Har hört att man kan använda sig av slutväxel från en Audi 100 till 944 lådorna så visst släktskap lär väl finnas. Hörde det av en banåkare som skulle köra med slutväxel från en Audi 100 tdi för att få till bättre utväxling för banåka. Men detta borde väl du Pär ha koll på, eller?
Mvh
Björn Olsson
Porsche 951 -89
Björn Olsson
Porsche 951 -89
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Det visste jag inte, men det kan mkt väl vara så. Fast lite ologiskt är det ju ändå, för en dieselrova varvar ju mindre än en bensinräser, så det borde ju innebära en mer "långbent" utväxling? I övrigt så lär lådorna vara mkt lika, som jag fattat det så är det bara "kopplingskåpan" och var axeln till växelspaken som skiljer för att kunna montera den direktBjörn wrote:Tror lindsey säljer Quaife diffar för ca 900 dollar om jag inte minns helt fel. En del pengar men enligt dem klart bättre än orginal...vet dock ingen som har monterat en och provat.
Har hört att man kan använda sig av slutväxel från en Audi 100 till 944 lådorna så visst släktskap lär väl finnas. Hörde det av en banåkare som skulle köra med slutväxel från en Audi 100 tdi för att få till bättre utväxling för banåka. Men detta borde väl du Pär ha koll på, eller?
Oj, jag trodde Quaifediffarna var mkt dyrare. Själv har jag ingen erfarenhet med jag har läst om inte gillar dom till banåka pga den princip som dom jobbar enligt, Torsen. Denna jobbar med en vridmomentsbiasering vilket gör diffen kan uppföra sig lite olika från ena gången till den andra (i samma kurva), tydligen var det ett trassel på Audi Urqauttro rallybilar som hade mellandiff enligt Torsen-typ. Ur ett ingegörsperspektiv kan jag se bristen, men jag har ingen aning om den verkligen spelar roll i verkligheten.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users