Kylarfläkten går nästan hela tiden.. Varför?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

Kylarfläkten går nästan hela tiden.. Varför?

#1 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Startar med jämna mellanrum..

Stannar 5 sek, går järnet 10 sek, stannar 5 sek.. :roll:

Hela tiden som tändningen är på.. Tempen går upp till första
strecket och stannar där..

Dvs.. Motortempen verkar inte bli så värst hög. :?

Vad kan vara fel.. Är det nån fläktgivare som fått nåt spatt..?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
rewrew
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2006-03-04 22:45:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lidköping
Contact:

#2 Post by rewrew »

Har du AC???

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Nix.. Ingen a/c.. Kör endast med K/D... (Korsdrag).. :lol:

Och så har jag ju taklucka.. :wink:

Gör det nån skillnad om man har a/c ?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
rewrew
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2006-03-04 22:45:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lidköping
Contact:

#4 Post by rewrew »

Om AC jobbar för att kyla och bilen står still ökar köldmedie-trycket i kondensorn ganska snabbt.
Vet inte hur det ser ut på Porsche, men på min Saab(skitbil) finns en tryckgivare på AC´n som startar fläkten ungefär som du beskriver.
Du har rätt, K/D är så mycket bättre, inget som krånglar
men för att återgå till topic verkar det som du inte har tillräcklig cirkulation i kylet som då kanske blir för varmt

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Men som jag skrev här innan så går ju inte tempen upp nog högt...?

Tempmätarens visare stannar och rör sig nån mm upp o ner vid det första strecket på mätartavlan.. Thats it.. :?

Känner inte nån oro precis att den ska koka.. Dock att fläkten kommer skära pga utmattning. :wink:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
rewrew
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2006-03-04 22:45:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lidköping
Contact:

#6 Post by rewrew »

Jag kan inte tillräckligt om detta, men är det inte separata givare för kylets värme (startar fläkten) och instrumentets givarplacering. Om så är fallet kan kylaren vara varm, men instrumentet visa svalare som tyder på dålig cirkulation, och det kan vara allt från stopp i kylet, taskig termostat eller luft.
Blir det någon ändring om du reglerar värmen i bilen? Eller när bilen är kall eller varm?
Men som du säger så verkar det vara med en regelbundenhet som ett blinkrelä, tja, kanske något elektriskt, men vad skulle det kunna vara förutom temp-givaren (ganska långsökt)
Men som sagt, jag vet inte var och hur det är placerat

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Nä.. Man får vällan snacka med nån verkstad.. :?

Fasen.. Heureka.. Jag har det.. :lol: Jag ringer ju Sandén..
Han borde väl om nån varit med om detta problem..

Tackar för visat intresse i mitt lilla stora problem.. Bilen går bra, men det
är ju så jäkla irriterande när fläkten går stup i ett.. :?
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Bosse »

På 968an så sitter det ett relä som styr kylfläkten i säkringslådan.
Detta relä strulade för mig och fläkten ville inte stänga av i bland.
Kommer inte på rak arm ihåg relänummer men det är ett av de större relän som sitter i boxen och har ofärgat aluminiumhölje.
Jag öppnade relät genom att vika upp plåthöljet i underkant och rengjorde kretskortet från oxid och ärg. Sedan har det fungerat klanderfritt.
Bosse

User avatar
Lars
S2-Poster
Posts: 291
Joined: 2004-03-30 08:33:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Södra norrland
Contact:

#9 Post by Lars »

Bosse wrote:På 968an så sitter det ett relä som styr kylfläkten i säkringslådan.
Detta relä strulade för mig och fläkten ville inte stänga av i bland.
Kommer inte på rak arm ihåg relänummer men det är ett av de större relän som sitter i boxen och har ofärgat aluminiumhölje.
Jag öppnade relät genom att vika upp plåthöljet i underkant och rengjorde kretskortet från oxid och ärg. Sedan har det fungerat klanderfritt.
Bosse
Hmm..Min har AC men kör också med K/D nu. Jag har haft samma fläktproblem på min S2. Jag köpte ett nytt "aluminiumrelä" för att testa. Tyvärr kvarstod problemet oavsett vilket av de två reläena jag testade, så nu kör jag helt utan reläet, vilket innebär att fläkten aldrig går igång....dvd. det är fartvinden som kyler :D
Jag ska nog se till att få fläkten fixad denna sommar, men vet att det kostar uppåt 5000 kr...då hela reglageinsatsen får bytas.
Hoppas relärengöring funkar i ditt fall !
PCS 7895 / 944 S2 -91 Pantherometallic
Saab 9-3 vector -04
SSIW

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#10 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Tackar för alla svar..

Ska gå ut o kolla om jag kan lokalisera reläet.. Om inte så får
nån guida.. :lol:
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#11 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Hittade reläet (dubbelrelä), plockade isär, blåste o pillade lite
på kontaktytorna på vipporna.. Bröt lite i stiften och testade reläet..

Funkar nu hur bra som helst... :d=:

Tackar för hjälpen..

Har varit småless på detta ett tag men har varit både slö o glömsk..

Tur att det finns kunnigt folk att fråga. :D
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Björnson
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-04 22:47:51
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Västerås
Contact:

#12 Post by Björnson »

Tackar för det!

Det måste jag också prova. Har haft samma problem ett tag.
Jag skrev om det nån gång på forumet, men nu ser det ut som om det finns en lösning i sikte :)
968 CS -93 maritimblau

User avatar
Frejkan
Carrera-Poster
Posts: 376
Joined: 2004-04-07 20:59:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Falun
Contact:

#13 Post by Frejkan »

Råkade ut för samma sak. Köpte ett begagnat relä från en skrot. Problem solved.
Austin Cooper -67
Volvo 165 byggd av Yngve Nilssons Karosserifabrik i ett exemplar -72
Volvo 240 GLT 1991
Ford Fiesta 1.1 VIP 1985
har haft: Porsche 944 turbo -86

www.klassiker.nu

www.garaget.org/FredrikNyblad

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users