Den korta turbobulten

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Den korta turbobulten

#1 Post by djungel-Jim »

Finns det några alternativ till den korta turbobulten som håller turbon på plats? Mitt insexhål blev lite halvrundt när jag drog loss gamla turbon så jag beställde en ny bult från porsche.. Det kan ta ett tag innan jag får den levererad dock så jag tänkte höra om det är ok att köra någon alternativ bult från en järnhandel eller om det är bäst att vänta in originalbulten?

Måste jag dra åt dessa bultar med något visst moment?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#2 Post by 951master »

en vanlig M8 bult för sjutton :-) ta en med bra kvalité, minst 10.9, alt. en rostfri... det kör jag med...

generellt moment för en M8 bult är ca 2.2kg, något hårdare kan man dra med bra kvalité...

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by djungel-Jim »

Ah tack! då var det ju inte så knepigt nej! :D finns det egentligen någon anledning till varför dom använder insexbultar där!? funderar på om man skulle köra med vanliga istället..
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#4 Post by 951master »

kanske lite för trångt med vanliga "sexkantsbultar" tror jag, en insexbult med bra kvalité bör du nog ha... men det finns ju att köpa nästan var som helst...

/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
rewrew
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2006-03-04 22:45:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lidköping
Contact:

#5 Post by rewrew »

Lite nyfiken bara, vad kostar en "orginal äkta Porsche-bult"

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by djungel-Jim »

Ok en insex får det bli då, tack för hjälpen!

33:- kostar bultarna från porsche! :D
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users