Page 1 of 2
Verktygtips
Posted: 2006-04-28 09:01:47
by Pär Hylander
Patand rekommenderade ju verktyg till transaxel - kopplingskåpa. Kanske värt en egen tråd
patand wrote:Jag köpte en ledad ringnyckel med spärrfunktion på biltema på vägen hem igår ENKOM för att underlätta ditsättande av den övre (vänstra sidan är värst) 17mm bulten på transaxeln bara för att jag mindes hur dj-vlig den var att få bort.
Det är numera ett av mina absoluta favoritverktyg, rekommenderas STARKT just för transaxelbultarna!
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87659
Posted: 2006-04-28 09:02:27
by Pär Hylander
Jag avser 924/931. Säkert helt annorlunda på 944
Posted: 2006-04-28 09:03:47
by Pär Hylander
Den här gillar jag
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=79599
Bra när det är trångt för vanliga verktyg men muttern/skruven går så trögt att man inte kan vrida med enbart fingrarna. Tåler dock antagligen inte hårda tag...
Posted: 2006-04-28 09:33:29
by patand
Bra initiativ Pär! Denna tråden borde "klistras" längst upp i Teknik & Trim forumet. Jag får inte klistra trådar tyvärr...
Losas fram vagnsbalken från rambenen är inga problem med en 17 mm hylsa och spärrskaft heller... eller det verktyg jag förslog i översta inlägget till transaxlen.
Den sista har jag också ett ex av... men aldrig använt faktiskt...

Posted: 2006-04-28 09:36:10
by anders-f
Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders
Posted: 2006-04-28 09:47:36
by patand
anders-f wrote:Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders
Det går iaf bra att lyfta i och ur motorn på en 924/931 utan att lossa bärarmarna (casterblocket fick lossas förståss).

Posted: 2006-04-28 09:57:43
by Utzon.se
Posted: 2006-04-28 10:05:21
by patand
Alltid bra att ha!
Posted: 2006-04-28 12:01:04
by headline
Pär Hylander wrote:
Jag avser 924/931. Säkert helt annorlunda på 944
Det är lika jäkligt på 944 om du menade problemet med att lossa skruvarna mellan transaxel och kopplingskåpa. Sänk ner hela motorpaketet för bättre åtkomst om möjlighet finns!
Jag använder dessa med gott resultat:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76656
Patands förslag är ju lyxigare och mer lättjobbat men här får man nycklar som täcker upp ganska många områden!
Mvh Gustav
Posted: 2006-04-28 12:05:06
by headline
anders-f wrote:
Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders
Hallå Anders!
Man måste lossa bärarmen (den inre fästpunkten åtminstone) för att kunna lossa motorfästena. Bärarmen är ivägen för muttern!
OT: dämparna är på väg!
Mvh Gustav
Posted: 2006-04-28 12:06:57
by patand
Gustav: Pär menade framvagnsbalken... därav citatet av sig själv i inlägget.
Lednyckeln har inte en chans att klå den 17 mm nyckel jag använde igår för att dra bultarna till transaxeln... har själv provat lednyckel och den är inget alternativ alls när man skaffat en ledad oringnyckel med spärrfunktion... fast billigare är det ju förståss.

Posted: 2006-04-28 12:25:10
by FSN
headline wrote:Pär Hylander wrote:
Jag avser 924/931. Säkert helt annorlunda på 944
Det är lika jäkligt på 944 om du menade problemet med att lossa skruvarna mellan transaxel och kopplingskåpa. Sänk ner hela motorpaketet för bättre åtkomst om möjlighet finns!
Jag använder dessa med gott resultat:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76656
Patands förslag är ju lyxigare och mer lättjobbat men här får man nycklar som täcker upp ganska många områden!
Mvh Gustav
Jag löste detta problem på ett annat sätt (dom övre skruvarna är riktigt jobbiga faktiskt). Eftersom jag har helt isoleringsfri räserbil så borrade jag ett 20-25mm hål med hålsåg i torpedväggen axiellt från dom ävre transaxel skruvarna. Klippte till en liten plåt och popnitade dit. När motorn skall ut så borrar jag ut nitarna och tar skruvarna men spärrskaft inifrån bilen. Kan vara ett bra tips till er som lyfter ut motorn 3-4 ggr / år.
Posted: 2006-04-28 12:29:54
by patand
Bra tips fredrik! Men varför inte använda sig av plåtskruv för att hålla plåten så slipper du borra ur popnitarna...
Borde f-n vara en servicelucka placerad på det stället på bilen...

Posted: 2006-04-29 08:12:31
by FSN
patand wrote:Bra tips fredrik! Men varför inte använda sig av plåtskruv för att hålla plåten så slipper du borra ur popnitarna...
Borde f-n vara en servicelucka placerad på det stället på bilen...

Det fanns popnit hemma den dan och dom vibrerar inte loss.

Posted: 2006-04-29 14:22:17
by anders-f
headline wrote:anders-f wrote:
Betyder det, att man då kan byta motorfästen utan att lossa bärarmarna = förenkling av proceduren??
undrar
Anders
Hallå Anders!
Man måste lossa bärarmen (den inre fästpunkten åtminstone) för att kunna lossa motorfästena. Bärarmen är ivägen för muttern!
OT: dämparna är på väg!
Mvh Gustav
OK, Gustav, jag var rädd för det! Det får aldrig bli för lätt! Funderar på byte av motorfästena i sommar.....
Trevlig Valborg!
/Anders