Page 1 of 2

Caster block

Posted: 2006-04-27 13:20:01
by Highway
Var uppe hos Sandén och bytte mina Casterblock på lunchen idag och måste säga att det är den absolut mest prisvärda uppgradering som man kan göra för väghållningen,,, vilken skillnad!

Image

Posted: 2006-04-27 13:22:16
by Jon80
*Giggling*.. ser fram emot att prova mina egenhändigt komponerade block ;)

Får man fråga vad dessa kostar?

Posted: 2006-04-27 13:34:51
by Chevalier
Och du går gärna samtidigt berätta för en stackars okunnig vad de är bra för... :|

Posted: 2006-04-27 13:56:16
by Jon80
Jag gör ett försök, trots dåliga bilder.. Här är främre svängarmen:

http://echooff.no-ip.com/kpv_performanc ... angarm.jpg

Det lilla blocket nere till vänster kallas för casterblocket. Den håller iof reda på mer än hjulet's castervinkel, men det sitter en excentrisk bult igenom detta block, som vid vridning får castern att ändra sig. Om detta block blir dåligt får du även problem med Toe vinkeln, och dålig känsla i ratten.

Edit: Lovar att ta ett kort på hur det ser ut i bilen när jag kommer hem

Posted: 2006-04-27 14:43:47
by DLS
Härligt att höra :)
Ska bli kul att se om det är nån skillnad på min när jag tar ut den.

Dom kostar 440 eller om det var 460kr/st??

Re: Caster block

Posted: 2006-04-27 14:49:19
by Pär Hylander
Highway wrote:Var uppe hos Sandén och bytte mina Casterblock på lunchen idag och måste säga att det är den absolut mest prisvärda uppgradering som man kan göra för väghållningen,,, vilken skillnad!

Image
Hur märkte du skillnad?

Posted: 2006-04-27 14:55:51
by Highway
styrningen känns mycket bättre än tidigare,,, ett av dom gamla casterblocken var totalt slut

Posted: 2006-04-27 15:00:00
by patand
Highway wrote: ett av dom gamla casterblocken var totalt slut
Då lär man ju märka skillnad... frågan är ju om man märker någon skillnad på nya original och på andra casterblock?! Om jag fattar bilderna rätt så har jag polyuretanbussningar i mina casterblock...

Posted: 2006-04-28 06:11:29
by qvisfr
Highway wrote:styrningen känns mycket bättre än tidigare,,, ett av dom gamla casterblocken var totalt slut
Kan bara hålla med, Magnus. Har också fått dessa monterade och jag tycker den har blivit bättre. :D

Posted: 2006-04-28 07:11:20
by Jon80
Lyckades inte få någon bra bild ute vid bilen igår, så jag knåpade lite i Solid Works:

Image

Den stora 'svarta klumpen' är ditt däck (dax för däcksbyte kanske ;)), och pilen (den svarta) visar körriktningen. Casterblocket är det lilla blocket som är friliggande högstupp. 3-kanten är bärarmen. Det går egentligen en excentrisk bult ifrån bärarmen och ut till casterblocket.

Genom att vrida på denna excenterbult, flyttas den bakre infästningen in/ut i blå pilens riktning, och detta flyttar då däcken något frammåt / bakåt (den andra blå pilen).

Hoppas jag lyckades förklara det hyffsat denna gång ;)

Posted: 2006-04-28 07:12:28
by Pär Hylander
Alltså typ responsen på styrrörelser?

Posted: 2006-04-28 07:40:56
by Highway
Pär Hylander wrote:Alltså typ responsen på styrrörelser?
Ja så kan man nog säga

Posted: 2006-04-28 13:30:23
by Mike-DK
Går det att byta den framre busningen - finns en kille frågat eftersom han vil sätte i nya i org. gummi och inte något hårdt material.

Posted: 2006-04-28 13:36:29
by Highway
Mike-DK wrote:Går det att byta den framre busningen - finns en kille frågat eftersom han vil sätte i nya i org. gummi och inte något hårdt material.
Powerflex har den främre bussningen,, finns även en massa amerikanska grejjer att sätta där

Posted: 2006-04-28 13:53:08
by Mike-DK
Tackar Highway, men killen vill ha gummibusninger. Han har hårda busninger nu och gillar inte det. Porsche har inte de busningarne utan man måsta köp hela bärarmen!!!