Page 1 of 1

Hårdare fjädrar fram eller nya krängare ?

Posted: 2006-04-26 16:26:32
by Dea
Står lite i valet och kvalet, antingen nya fjäderben fram med ca 80 N/mm fjädrar (har redan hårdare bak som matchar detta) eller en uppsättning 968 CS m030 krängare fram och bak.

Om man bara får välja ett vilket ger mest resultat ?

/Dea

Posted: 2006-04-26 17:25:08
by Björnson
Jag var väldigt nöjd med krängarna. Min åsikt är att krängstyvheten är viktigare för att slippa åka på däcktexten i kurvorna än vad hårdare fjädrar är.

Har i o f s inte provat mina hårdare fjädrar ännu.

Posted: 2006-04-26 17:31:09
by Jon80
Det ger väll iprincip samma effekt, i sväng alltså. Tror någon mer vis person sa att Krängningen är fjädern * krängaren.. låter vettigt. Fördelen med att ha relativt mjuka fjädrar, men hårda krängare är väll att bilen inte blir alltför jobbig att åka med utan njurbälte.

Posted: 2006-04-26 18:22:15
by Rikard
För mig är valet enkelt! Nya dämpare med hårdare fjädrar ger definitivt en större uppgraderingseffekt än den lilla skillnaden i kränghämmare.


Rikard

Posted: 2006-04-27 07:31:29
by Björn Nilsson
Kör på hårdare fjädrar om du bara ska göra en sak annars gör båda :)

Krängaren har du för finliret i roll

Totala rollmotstånd = fjäder + krängare

Mvh Björn

Posted: 2006-04-27 08:05:25
by Pär Hylander
Bilens krängning har en ganska liten betydelse för om man åker på däcktexten eller ej. Det handlar snarare om däckstryck, däcksprofil, fälgbredd och hjulinställning.

Posted: 2006-04-27 08:16:18
by Cédric
Inte om man har positiv camberkompensation :)..

Posted: 2006-04-27 20:31:17
by Dea
Tackar för tipsen !
Problemet löstes genom att jag handlade båda.... så snart finns det ett främre Sandén kit med 50 N/mm fjädrar till salu.

/Dea