Hårdare fjädrar fram eller nya krängare ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Hårdare fjädrar fram eller nya krängare ?

#1 Post by Dea »

Står lite i valet och kvalet, antingen nya fjäderben fram med ca 80 N/mm fjädrar (har redan hårdare bak som matchar detta) eller en uppsättning 968 CS m030 krängare fram och bak.

Om man bara får välja ett vilket ger mest resultat ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Björnson
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-04 22:47:51
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Västerås
Contact:

#2 Post by Björnson »

Jag var väldigt nöjd med krängarna. Min åsikt är att krängstyvheten är viktigare för att slippa åka på däcktexten i kurvorna än vad hårdare fjädrar är.

Har i o f s inte provat mina hårdare fjädrar ännu.
968 CS -93 maritimblau

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#3 Post by Jon80 »

Det ger väll iprincip samma effekt, i sväng alltså. Tror någon mer vis person sa att Krängningen är fjädern * krängaren.. låter vettigt. Fördelen med att ha relativt mjuka fjädrar, men hårda krängare är väll att bilen inte blir alltför jobbig att åka med utan njurbälte.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Rikard
Addict
Posts: 1713
Joined: 2004-03-29 19:10:36
Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#4 Post by Rikard »

För mig är valet enkelt! Nya dämpare med hårdare fjädrar ger definitivt en större uppgraderingseffekt än den lilla skillnaden i kränghämmare.


Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#5 Post by Björn Nilsson »

Kör på hårdare fjädrar om du bara ska göra en sak annars gör båda :)

Krängaren har du för finliret i roll

Totala rollmotstånd = fjäder + krängare

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Bilens krängning har en ganska liten betydelse för om man åker på däcktexten eller ej. Det handlar snarare om däckstryck, däcksprofil, fälgbredd och hjulinställning.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Cédric »

Inte om man har positiv camberkompensation :)..

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Dea »

Tackar för tipsen !
Problemet löstes genom att jag handlade båda.... så snart finns det ett främre Sandén kit med 50 N/mm fjädrar till salu.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users