Högre laddtryck?
-
- NA-Poster
- Posts: 17
- Joined: 2006-04-24 10:39:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Säffle
- Contact:
Högre laddtryck?
Hej hej! Undrar om ja kan ett laddtryck på 0,9 med orginal bränsletryck? Just nu ligger trycket på 0,7...
Har inte kollat på det så mycket men hur bär ja mej åt om ja ska höja det?
Någon som har några bra tips?
Har inte kollat på det så mycket men hur bär ja mej åt om ja ska höja det?
Någon som har några bra tips?
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Japp! Bästa tipset är att inte höja laddtrycket. Anledningen är att är många gjort det och att mångas motorer gått sönder. Det är ont om hela motorer och gått om sönderspikade sådana.
Ska man höja trycket någorlunda säker så behöver man kyla laddluften och säkerställa att tillräckligt med bränsle kommer fram. Sänkning av tändning är inte fel heller.
Edit: Jo, det funkar inte riktigt med bränsletryck på en såna gamla K-jet-försedda maskiner som vi har jmf med nyare med elektronisk styrd insprutning. Ska man ha mer soppa till motorn så är en metod att sänka styrstrycket (vilket inte detsamma som trycket som kommer från bränslepumpen). Det är ingen rakettekonoligi, men det är lätt att göra fel och skicka ytterligare en av dom ovanliga hela 931-maskinerna till dom sälla jaktmarkerna.
Ska man höja trycket någorlunda säker så behöver man kyla laddluften och säkerställa att tillräckligt med bränsle kommer fram. Sänkning av tändning är inte fel heller.
Edit: Jo, det funkar inte riktigt med bränsletryck på en såna gamla K-jet-försedda maskiner som vi har jmf med nyare med elektronisk styrd insprutning. Ska man ha mer soppa till motorn så är en metod att sänka styrstrycket (vilket inte detsamma som trycket som kommer från bränslepumpen). Det är ingen rakettekonoligi, men det är lätt att göra fel och skicka ytterligare en av dom ovanliga hela 931-maskinerna till dom sälla jaktmarkerna.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Som Pär skriver... ska man absolut höja trycket så måste man vara noga med att sänka tempen på laddluften. Dvs en laddluftkylare är ett måste! Även med laddluftkylare så är ett tryck över 0,9 bar väldigt riskabelt så vitt jag förstått.
Men det finns ju exempel på 931or som håller för att köra race med höjt laddtryck så visst GÅR det att göra om man har koll på läget. Men det är lätt att pajja kolvarna på dessa motorer!
Men det finns ju exempel på 931or som håller för att köra race med höjt laddtryck så visst GÅR det att göra om man har koll på läget. Men det är lätt att pajja kolvarna på dessa motorer!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 17
- Joined: 2006-04-24 10:39:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Säffle
- Contact:
Tack för era svar! ja en ic är det tänkt att det ska bli, hade tankar på ett kyl från audi som har bägge anslutningarna på samma sida, men så såg ja på en av era bilar att det fanns ic enligt carrera princip ådet såg ju mycket bättre ut. Men dom kanske är svåra att få tag på och säkert dyra?
Finns det några andra kylare som passar någorlunda?
Vill inte bygga om allt för mycket i motorrummet, tycker att det ser bra ut som det gör och funktionen är det ju inet fel på
Finns det några andra kylare som passar någorlunda?
Vill inte bygga om allt för mycket i motorrummet, tycker att det ser bra ut som det gör och funktionen är det ju inet fel på
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Bör man inte koppla in en knacksensor till motorn också? Så man har lite koll på om det spikar?
EDIT: Glömde ju att säga "VÄLKOMMEN TILL FORUMET!"
EDIT: Glömde ju att säga "VÄLKOMMEN TILL FORUMET!"
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag har IC från Nissan 200sx liggandes i garaget, den har suttit i min bil och ska passa fint framför originalkylaren. (Rördragningen blir lite knepig dock)$924TURBO$ wrote:Finns det några andra kylare som passar någorlunda?
Vet också att MickeJ fått ner en IC från en Volvo 740 i sin 931a men då fick han flytta originalkylaren och byta till en annan elfläkt original.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är säkert inte ett dumt förslag! Jag har ju tagit det säkra före det osäkra och monterat det på min otrimmade motor nu... man är som 931 ägare alltid rädd för spikningar... iaf jag...Jon80 wrote:Bör man inte koppla in en knacksensor till motorn också? Så man har lite koll på om det spikar?
EDIT: Glömde ju att säga "VÄLKOMMEN TILL FORUMET!"
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 17
- Joined: 2006-04-24 10:39:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Säffle
- Contact:
Tackar för välkomnandet!! Nu blev det avancerat, hur installerar ja en sådan då?patand wrote:Det är säkert inte ett dumt förslag! Jag har ju tagit det säkra före det osäkra och monterat det på min otrimmade motor nu... man är som 931 ägare alltid rädd för spikningar... iaf jag...Jon80 wrote:Bör man inte koppla in en knacksensor till motorn också? Så man har lite koll på om det spikar?
EDIT: Glömde ju att säga "VÄLKOMMEN TILL FORUMET!"
-
- NA-Poster
- Posts: 17
- Joined: 2006-04-24 10:39:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Säffle
- Contact:
- magnusb
- S2-Poster
- Posts: 289
- Joined: 2005-09-22 10:16:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge/ Stockholm
- Contact:
Hej & välkommen! Instämmer med tidigare inlägg. Bäst är det naturligtvis att ej höja trycket alls, men kan man inte låta bli så är en IC + knacksensor en lämplig investering inför höjningen av laddtrycket.
Att få dit en IC är alltid lite bökigt oavsett om man väljer vanlig placering framför kylaren eller "GT placering". Det är trångt under huven för slangarna... Knacksensor är däremot lätt att montera. Du skruvar helt enkelt fast en givare stumt mot toppen eller blocket som sedan kopplas till en mätare inne i bilen. (och +/- 12V så klart). Finns att beställa på tex motornord för runt 2000:- för en komplett sats.
Tillräckligt med soppa? Vad jag lyckats läsa mig till så räcker det gamla insprutet (förutsatt att det är friskt och väl fungerande) till för att ge soppa upp till 0.9 i laddtryck. Men sedan är det dax att titta efter andra eftermarknadssystem för soppa och tändning. Flertalet nya system använder sig även av lambdasond(er) för att säkerställa en korrekt luft/soppa blandning.
-Själv har jag fixat båda IC & Knacksensor till min 931a nu under vintern, men jag tänkte nog njuta av en fungerande bil nu i sommar efter att den stått i garage under ett par år och ev laddtryckshöjningar får vänta....
Att få dit en IC är alltid lite bökigt oavsett om man väljer vanlig placering framför kylaren eller "GT placering". Det är trångt under huven för slangarna... Knacksensor är däremot lätt att montera. Du skruvar helt enkelt fast en givare stumt mot toppen eller blocket som sedan kopplas till en mätare inne i bilen. (och +/- 12V så klart). Finns att beställa på tex motornord för runt 2000:- för en komplett sats.
Tillräckligt med soppa? Vad jag lyckats läsa mig till så räcker det gamla insprutet (förutsatt att det är friskt och väl fungerande) till för att ge soppa upp till 0.9 i laddtryck. Men sedan är det dax att titta efter andra eftermarknadssystem för soppa och tändning. Flertalet nya system använder sig även av lambdasond(er) för att säkerställa en korrekt luft/soppa blandning.
-Själv har jag fixat båda IC & Knacksensor till min 931a nu under vintern, men jag tänkte nog njuta av en fungerande bil nu i sommar efter att den stått i garage under ett par år och ev laddtryckshöjningar får vänta....
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är enkelt. Köp en Knock Link (finns b.la på motornord.se) och givare, sen skruvar du fast givaren i blocket och ansluter 4 st kablar enligt anvisningarna (2 till givaren och sen är det bara + och - polerna på indikatorn). Sen återstår bara att kalibrera lite och sen är det klart.$924TURBO$ wrote:Tackar för välkomnandet!! Nu blev det avancerat, hur installerar ja en sådan då?
Dock är det ju inte gratis grejer... kostar runt 2000 inklusive givare.
EDIT: Magnus hann före såg jag...
Last edited by patand on 2006-04-25 10:02:32, edited 2 times in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
För att rören skall få plast på min bil med ICn monterad så är det på originalhuven gjort en "bula". Dock borde det gå att dra på ett bättre sätt om man funderar lite.$924TURBO$ wrote:Det va just rördragningen ja tänkte på, är ju inte så jättgott om platspatand wrote: Jag har IC från Nissan 200sx liggandes i garaget, den har suttit i min bil och ska passa fint framför originalkylaren. (Rördragningen blir lite knepig dock)
Sen hänger det ju mycket på vilken IC man väljer att använda och var dess anslutningar hamnar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 17
- Joined: 2006-04-24 10:39:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Säffle
- Contact:
Ja får nog bänka mej i garaget en stund, för det där med knack sensor låter som bra idè sen blir det ic och det får nog räcka med 0,7 i laddtryck vill ju ha motorn i gott skick inför sommarens bravader såg att det va en hel del på gång på träffar
Ser fram emot att få rulla med likasinnade
Men funderar på att bygga japsraket om ja kan lösa detta
Ser fram emot att få rulla med likasinnade
Men funderar på att bygga japsraket om ja kan lösa detta
Last edited by $924TURBO$ on 2006-04-25 10:16:38, edited 1 time in total.
Same Shit Different Day
Porsche 924 Turbo -79
Cheva BelAir -58
VW Golf TD -91
Porsche 924 Turbo -79
Cheva BelAir -58
VW Golf TD -91
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Går det inte att lösa detta med en GPS *haha.. gud vad tokig jag är* (och tydligen rätt trött..)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users