Högre laddtryck?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
$924TURBO$
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2006-04-24 10:39:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Säffle
Contact:

Högre laddtryck?

#1 Post by $924TURBO$ »

Hej hej! Undrar om ja kan ett laddtryck på 0,9 med orginal bränsletryck? Just nu ligger trycket på 0,7...
Har inte kollat på det så mycket men hur bär ja mej åt om ja ska höja det?
Någon som har några bra tips? :lol:

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Japp! Bästa tipset är att inte höja laddtrycket. Anledningen är att är många gjort det och att mångas motorer gått sönder. Det är ont om hela motorer och gått om sönderspikade sådana.

Ska man höja trycket någorlunda säker så behöver man kyla laddluften och säkerställa att tillräckligt med bränsle kommer fram. Sänkning av tändning är inte fel heller.

Edit: Jo, det funkar inte riktigt med bränsletryck på en såna gamla K-jet-försedda maskiner som vi har jmf med nyare med elektronisk styrd insprutning. Ska man ha mer soppa till motorn så är en metod att sänka styrstrycket (vilket inte detsamma som trycket som kommer från bränslepumpen). Det är ingen rakettekonoligi, men det är lätt att göra fel och skicka ytterligare en av dom ovanliga hela 931-maskinerna till dom sälla jaktmarkerna.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#3 Post by Magnus Åkerqvist »

Går det inte att Gnistra bränslehuvudet som man gör på volvo b21et med k-jet ?
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Som Pär skriver... ska man absolut höja trycket så måste man vara noga med att sänka tempen på laddluften. Dvs en laddluftkylare är ett måste! Även med laddluftkylare så är ett tryck över 0,9 bar väldigt riskabelt så vitt jag förstått.

Men det finns ju exempel på 931or som håller för att köra race med höjt laddtryck så visst GÅR det att göra om man har koll på läget. Men det är lätt att pajja kolvarna på dessa motorer!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

$924TURBO$
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2006-04-24 10:39:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Säffle
Contact:

#5 Post by $924TURBO$ »

Tack för era svar! ja en ic är det tänkt att det ska bli, hade tankar på ett kyl från audi som har bägge anslutningarna på samma sida, men så såg ja på en av era bilar att det fanns ic enligt carrera princip ådet såg ju mycket bättre ut. Men dom kanske är svåra att få tag på och säkert dyra? :cry:
Finns det några andra kylare som passar någorlunda?
Vill inte bygga om allt för mycket i motorrummet, tycker att det ser bra ut som det gör och funktionen är det ju inet fel på :P

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#6 Post by Jon80 »

Bör man inte koppla in en knacksensor till motorn också? Så man har lite koll på om det spikar?

EDIT: Glömde ju att säga "VÄLKOMMEN TILL FORUMET!" ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

$924TURBO$ wrote:Finns det några andra kylare som passar någorlunda?
Jag har IC från Nissan 200sx liggandes i garaget, den har suttit i min bil och ska passa fint framför originalkylaren. (Rördragningen blir lite knepig dock)

Vet också att MickeJ fått ner en IC från en Volvo 740 i sin 931a men då fick han flytta originalkylaren och byta till en annan elfläkt original.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Jon80 wrote:Bör man inte koppla in en knacksensor till motorn också? Så man har lite koll på om det spikar?

EDIT: Glömde ju att säga "VÄLKOMMEN TILL FORUMET!" ;)
Det är säkert inte ett dumt förslag! Jag har ju tagit det säkra före det osäkra och monterat det på min otrimmade motor nu... man är som 931 ägare alltid rädd för spikningar... iaf jag... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

$924TURBO$
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2006-04-24 10:39:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Säffle
Contact:

#9 Post by $924TURBO$ »

patand wrote:
Jon80 wrote:Bör man inte koppla in en knacksensor till motorn också? Så man har lite koll på om det spikar?

EDIT: Glömde ju att säga "VÄLKOMMEN TILL FORUMET!" ;)
Det är säkert inte ett dumt förslag! Jag har ju tagit det säkra före det osäkra och monterat det på min otrimmade motor nu... man är som 931 ägare alltid rädd för spikningar... iaf jag... :)
Tackar för välkomnandet!! Nu blev det avancerat, hur installerar ja en sådan då? :roll:

$924TURBO$
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2006-04-24 10:39:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Säffle
Contact:

#10 Post by $924TURBO$ »

patand wrote: Jag har IC från Nissan 200sx liggandes i garaget, den har suttit i min bil och ska passa fint framför originalkylaren. (Rördragningen blir lite knepig dock)
Det va just rördragningen ja tänkte på, är ju inte så jättgott om plats :shock:

User avatar
magnusb
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2005-09-22 10:16:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge/ Stockholm
Contact:

#11 Post by magnusb »

Hej & välkommen! Instämmer med tidigare inlägg. Bäst är det naturligtvis att ej höja trycket alls, men kan man inte låta bli så är en IC + knacksensor en lämplig investering inför höjningen av laddtrycket.

Att få dit en IC är alltid lite bökigt oavsett om man väljer vanlig placering framför kylaren eller "GT placering". Det är trångt under huven för slangarna... Knacksensor är däremot lätt att montera. Du skruvar helt enkelt fast en givare stumt mot toppen eller blocket som sedan kopplas till en mätare inne i bilen. (och +/- 12V så klart). Finns att beställa på tex motornord för runt 2000:- för en komplett sats.

Tillräckligt med soppa? Vad jag lyckats läsa mig till så räcker det gamla insprutet (förutsatt att det är friskt och väl fungerande) till för att ge soppa upp till 0.9 i laddtryck. Men sedan är det dax att titta efter andra eftermarknadssystem för soppa och tändning. Flertalet nya system använder sig även av lambdasond(er) för att säkerställa en korrekt luft/soppa blandning.

-Själv har jag fixat båda IC & Knacksensor till min 931a nu under vintern, men jag tänkte nog njuta av en fungerande bil nu i sommar efter att den stått i garage under ett par år och ev laddtryckshöjningar får vänta....
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

$924TURBO$ wrote:Tackar för välkomnandet!! Nu blev det avancerat, hur installerar ja en sådan då? :roll:
Det är enkelt. Köp en Knock Link (finns b.la på motornord.se) och givare, sen skruvar du fast givaren i blocket och ansluter 4 st kablar enligt anvisningarna (2 till givaren och sen är det bara + och - polerna på indikatorn). Sen återstår bara att kalibrera lite och sen är det klart.

Dock är det ju inte gratis grejer... kostar runt 2000 inklusive givare. :roll:

EDIT: Magnus hann före såg jag... :shock:
Last edited by patand on 2006-04-25 10:02:32, edited 2 times in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

$924TURBO$ wrote:
patand wrote: Jag har IC från Nissan 200sx liggandes i garaget, den har suttit i min bil och ska passa fint framför originalkylaren. (Rördragningen blir lite knepig dock)
Det va just rördragningen ja tänkte på, är ju inte så jättgott om plats :shock:
För att rören skall få plast på min bil med ICn monterad så är det på originalhuven gjort en "bula". Dock borde det gå att dra på ett bättre sätt om man funderar lite.

Sen hänger det ju mycket på vilken IC man väljer att använda och var dess anslutningar hamnar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

$924TURBO$
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2006-04-24 10:39:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Säffle
Contact:

#14 Post by $924TURBO$ »

Ja får nog bänka mej i garaget en stund, för det där med knack sensor låter som bra idè sen blir det ic och det får nog räcka med 0,7 i laddtryck vill ju ha motorn i gott skick inför sommarens bravader såg att det va en hel del på gång på träffar :D
Ser fram emot att få rulla med likasinnade :D :D

Men funderar på att bygga japsraket om ja kan lösa detta :?
Last edited by $924TURBO$ on 2006-04-25 10:16:38, edited 1 time in total.
Same Shit Different Day

Porsche 924 Turbo -79
Cheva BelAir -58
VW Golf TD -91

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#15 Post by Jon80 »

Går det inte att lösa detta med en GPS :roll: :roll: *haha.. gud vad tokig jag är* (och tydligen rätt trött..) ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users