[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 1014: Undefined array key 3
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 1014: Undefined array key 3
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 1014: Undefined array key 3
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 1014: Undefined array key 3
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4130: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3009)
944 Sverige • Hjälp. Luftningsnipplarna på oken sitter fast.
Page 1 of 1

Hjälp. Luftningsnipplarna på oken sitter fast.

Posted: 2006-04-24 19:41:42
by Geson
Min 944 turbo -90 med 4-kolvsok har fastärgade nipplar. Eller någon tidigare som dragit dem för hårt. Jag vågar inte ta i. Är rädd att kvadda gängorna. Någon som har något tips?

Posted: 2006-04-24 19:43:53
by Lasse
1: Knacka med en hammare..
2: Rostlösning..
3:Värma vädigt försiktigt med en gaslåga..
Lycka till..

Posted: 2006-04-24 20:35:16
by AndreasNyström
De fastnar istort sett alltid, och du ska inte vara rädd för gängorna.
Det är snarare nipplen som kommer att gå av, och du får borra ur oket, och sätta i en ny.
Men gör som Lasse, fast ta ett don, och slå på sidorna av nippeln, och värm sedan.
Se upp med bromsslangar som kan "explodera då"...

Det brukar ge sig på ett eller annat sätt till slut =)
lycka till

Posted: 2006-04-25 08:08:01
by patand
Jag skulle nog föreslå att man börjar med att använda en riktigt bra rostlösare...

Posted: 2006-04-25 15:20:36
by Geson
Tack för tipsen. Min bilmek vågar inte lossa dem själv utan min tillåtelse. Han säger att beroende på att luftningsnipplarna har mutter 11mm så är det vanligt att folk drar dem för hårt. Han har sprayat dem med ett medel som heter X-1R. Är det det bästa? Något tips på annat bra medel?

Posted: 2006-04-25 17:37:37
by 944_Driver
Köp en uppsättning nya nipplar.
Spruta lite rostlösare och låt verka över natten eller nått.
Klipp till rejält rakt uppifrån på de med handsläggan samtidigt som du försöker lossa de med en ringnyckel av den sexkantiga modellen som inte drar skallen rund direkt.
Vill det inte så börja värma upp och försök igen.

//Magnus

Posted: 2006-04-25 19:02:57
by Geson
Om jag tar i så hårt att jag vrider av luftningsnipplarna går det verkligen att borra ut resten och ändå klara gängorna i oken? Eller blir jag då tvungen att köpa nya ok för gissningsvis 4000:- styck? Kan det vara så att någon tidigare ägare eller mekaniker har dragit så hårt så att gängorna skurit? Jag menar 11 mm bultmutter ger ju kraft nog för det. (på vanliga bilar är ju muttern bara ca 8 mm.) Om gängorna skurit går det att gänga om eller är det kört då?

Posted: 2006-04-25 19:27:28
by Karl Birgander
"grispitt" http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81086
funkar ofta.
I värsta fall är det ju inte omöjligt att borra upp och gänga nytt lite större.

Det är långt kvar innan du få ge upp på oket! Lycka till!

Posted: 2006-04-25 21:23:44
by Lasse
Problemet är aluminium det argar som faan.. Drar du isönder den så borra upp den o skaffa en ornapick(griskuk) Är en spetsig trekant som är felgängad så man kan dra upp ex. skruvar o dylikt..

Posted: 2006-04-25 21:51:01
by 944_Driver
Grispitt har nog aldrig funkat för mig, de måste ogilla mig eller nått...

Drar man av nippeln hämtar man svetsen! Sedan svetsar man på en mutter ovanpå det som är kvar och skruvar ut det. Värmen från svetsningen brukar knäcka all rost och oxid. Det kan kräva några försök men brukar funka på allt, har bara bommat på ett peugeot bromsok i alu som såg ut som kriget.

//Magnus

Posted: 2006-04-26 10:13:08
by Dan Hovang
Du kan prova att knacka en lite för liten hylsa över nipplen. Dom är ju av ganska mjuk metall .. Har funkat för mej på flera gamla ok.

Posted: 2006-04-26 17:37:45
by Geson
Tack för alla idéer. Jag fick loss dem till slut med hjälp av rostlösn.olja med molybdensulfid och en slagskruvmejsel med hylsa. Gängorna klarade sig också. :D