Page 1 of 1
Bromsolja mängd..?
Posted: 2006-04-23 18:02:47
by Lasse
Nån som vet hur mycket bromsolja det går åt vid ett byte på en 944 -85b?
Nån som kör på 5.1 olja? Bra el anus..?

Posted: 2006-04-23 18:08:03
by Jon80
Detta har blivit behandlat förut, och då tror jag det var så att 1liter räcker precis, eller precis inte. Så 2 liter är bra att ha till hands!
Tror det även var så att Dot 4 och Dot 5.1 går fint, men _inte_ DOT 5.. Någon som kan konfirmera detta?
Posted: 2006-04-23 18:32:37
by Lasse
Inte för o vara petig men jag vill veta den exakta mängden, hittar inget angivet verkstadshandboken..
5 skall man inte använda för att den innehåller silikon. Varför man inte skall använda en silikon baserad olja vet jag däremot inte..?
Posted: 2006-04-23 18:36:10
by Jon80
... fast det tror jag att jag vet.. Silikonet drar inte åt sig vattnet, utan vattnet blir stående.
Posted: 2006-04-23 18:37:28
by Pär Hylander
Det går inte att säga "exakt" mängd, det beror på hur bra man "luftar" mm, hur noga man är med vara säker på att den blir kontamineringsfri från den gamla etc. Jag klarade mig med 0,5 liter vid byte förra året. Tror jag har likadana bromsar som du. Om det heter dot 3 4 eller 5.1 spelar inte så stor roll (för banåka), det är egenskaper som torr och våt kokpunkt som är intressant. Ska du inte åka bana kan du köpa dot 4 eller 5.1 från Biltema t.ex.
F ö så är det ingen olja, utan jag tror det är glykolbaserat (?)
Posted: 2006-04-23 18:41:04
by Tord
Lasse wrote:Inte för o vara petig men jag vill veta den exakta mängden, hittar inget angivet verkstadshandboken..
5 skall man inte använda för att den innehåller silikon. Varför man inte skall använda en silikon baserad olja vet jag däremot inte..?
Siliconebromsvätska komprimeras mer vid aktiv körning vilket resulterar i att pedalen tar längre ner och ibland tom bottnar. Siliconebromsvätskan är igentligen framtagen av militären (amerikanska) för att användas i syfte att fordonens bromsystem inte skall ta skada när dom förvaras i mobförråd. Eftermarknaden började använda den till veteranfordon för samma orsak. (garage på vintern)
Jag själv har provat den i både motorcykel och bil. Kan inte rekommendera den till någon som skall köra på något annat sätt än standard körning.
Den är rent av livsfarlig att använda i en racemotorcykel. Detta står iofs att läsa om dessa bromsvätskor om man söker lite på internet.
Posted: 2006-04-23 18:57:09
by headline
Hallå!
Porsche specificerar 1000 ml för broms/koppling och det gäller 944 NA. Om den volymen räcker för att fylla på från tomt till fullt inklusive luftning framkommer inte. Jag har köpt en liter vätska som jag ska byta när bilen är ihopsatt och räknar med att det räcker gott.
Mvh Gustav
Posted: 2006-04-23 19:07:02
by Highway
Det gick åt 1 liter för mig härom veckan
Posted: 2006-04-23 19:58:37
by Fimpan
När vi byter bromsvätska på jobbet med maskinen, tappar vi ut totalt 1 liter (more or less).
Detta är med kopplingscylindern inräknad.
Det är vad behållaren som vi tappar ur rymmer.
Har för mig att det står att man ska ha nippeln öppen minst 90 sekunder.
Iofs är detta med maskinen, & inte manuell luftning/byte.
Posted: 2006-04-23 20:15:48
by Dan Hovang
DOT 3, 4 och 5.1 är gykolbaserade vätskor, DOT 5 är silikonbaserade. Största skillnaden är att silikonbaserade vätskor inte löser vatten. Därför samlar sej vattnet separerat från bromsvätskan på lägsta punkten i bromssystemet (eftersom vatten väger mer än bromsvätskan). Om inte bromssystemet är konstruerat med detta i åtanke så är vanligen bromsoken lägsta punkten. Eftersom vatten kokar vid 100 grader så är det ganska dåligt. En glykolbaserad vätska löser vattnet och kokpunkten i vätskan minskar gradvis.
En annan stor skillnad är att silikonbaserade vätskor håller sitt viskositetsindex bättre vid väldigt låga temperaturer (typ -20 och kallare). Det är därför armerikanska armen använder dom. Dock så vill dom byta tillbaka till glykolbaserade (som utvecklats och blivit bättre) med det är lite svårt eftersom vätskorna inte är blandbara så bra och det är i princip omöjligt att få rent ett bromssystem när man väl hällt i silikonvätska.
Vidare är det lite svårare att får bort luftbubblorna om man har DOT 5; silikonvätskan "slinker" runt bubblorna och för att det ska bli bra måste man byta vätskan med utrustning som trycksätter hela bromssystemet. Har man bubblor så blir bromssystemet svampigt.
Posted: 2006-04-23 20:28:47
by Fimpan
Hade in en 911 på jobbet som hade silicon vätskan.
Hela behållaren var som en stor geléklump!
Var ett h-vete att rengöra & få ur allt ur behållaren & systemet.
Men det gick, tog ett par luftningar med maskinen bara...