Page 1 of 1

Problem med kylsystem

Posted: 2006-04-22 09:31:50
by Andreas
Hej!

Var igår ute på min första tur i år med Porschen. Upptäckte efter bara någon halv kilometer att motortemperaturen inte riktigt betedde sig som vanligt. Den stod på tok för lågt. Kollade då expansionskärlet och såg inget konstigt. Efter ytterligare några kilometer började jag bli lite orolig och bestämde mig för att stanna. (Då stod fortfarandes motortemperaturen på det lägsta av de 2 sträcken.) Nu upptäckte jag att vattnet i expansionskärlet hade stigt odentligt i nivå och när jag försiktigt öppnade locket svämmade det över.

Gick in i bilen igen och slog på tändningen. Nu stod helt plötsligt temperaturmätaren på det övre av de 2 sträcken. (fortfaranes en bra bit under rött, men en bra bit över där den brukar vara vid normal körning)

Vad kan ha hänt och vad bör jag göra?
Termostaten?
Luft i kylsystemet?

Tacksam för svar!

Posted: 2006-04-22 09:52:52
by 944_Driver
Testa till att börja med att lufta systemet och justera vätskenivån. Hjälper det inte så får du forska vidare om orsaken.

//Magnus

Posted: 2006-04-22 12:12:24
by Isse
Termostaten kanske har ärjat fast efter vintern?

Posted: 2006-04-23 01:16:08
by Andreas
Hej oxh tack för svaren.

Verkar som det har löst sig. Hällde ur lite av kylarvätskan så att nivån bara hamna precis över minimum (istället för i mitten som det tidigare varit). Efter det verkar bilen kyla som vanligt igen.

Posted: 2006-04-23 01:20:27
by 944_Driver
Kolla nivån med kall motor och öppna luftskruven och se om det inte finns någon luft där, det låter lite märkligt att allt blivit bra av att bara tappa ur vätska om du inte fyllt på för mycket tidigare.

//Magnus

Posted: 2006-04-24 21:39:00
by Andreas
Jag skulle vara duktig och fylla på nivån innan jag tog ut bilen för sesongen. Man måste ju se till att allt är i sin ordning. Fyllde på så att nivån låg precis mellan min och max. Det gillade den tydligen inte. Nu har jag nivån som jag alltid haft den innan (precis över min) och det funkar bra.

Posted: 2006-04-25 06:24:04
by Jon80
Trådkapar lite: Vart luftar man kylsystemet på en 951:a? Måste man trycksätta och krångla?

Posted: 2006-04-25 07:21:54
by Pär Hylander
Jag tror inte kylproblemen och dess lösning har med vätskenivån att göra på det sättet, det är nog tillfällgheter. Kärvande termostat som lossnat efter en stund låter mera sannolikt t.ex

Posted: 2006-04-25 20:53:46
by Andreas
Pär Hylander wrote:Jag tror inte kylproblemen och dess lösning har med vätskenivån att göra på det sättet, det är nog tillfällgheter. Kärvande termostat som lossnat efter en stund låter mera sannolikt t.ex
Kan mycket väl vara så. Bilen går mycket bra nu iaf.

Posted: 2006-04-26 19:28:12
by Millen
Även min kyler bättre när gränsen är vid minimum.

Posted: 2006-04-26 19:43:02
by Lasse
Ingen som haft det problemet att fläktarna ej startat när tempen gått upp? Var nåt vajsing med termostaten tror jag för jag rev bort den o kör nu utan.. O det är det bästa jag gjort har en mycket bättre arbetstemperatur i maskinen nu.