Problem med kylsystem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

Problem med kylsystem

#1 Post by Andreas »

Hej!

Var igår ute på min första tur i år med Porschen. Upptäckte efter bara någon halv kilometer att motortemperaturen inte riktigt betedde sig som vanligt. Den stod på tok för lågt. Kollade då expansionskärlet och såg inget konstigt. Efter ytterligare några kilometer började jag bli lite orolig och bestämde mig för att stanna. (Då stod fortfarandes motortemperaturen på det lägsta av de 2 sträcken.) Nu upptäckte jag att vattnet i expansionskärlet hade stigt odentligt i nivå och när jag försiktigt öppnade locket svämmade det över.

Gick in i bilen igen och slog på tändningen. Nu stod helt plötsligt temperaturmätaren på det övre av de 2 sträcken. (fortfaranes en bra bit under rött, men en bra bit över där den brukar vara vid normal körning)

Vad kan ha hänt och vad bör jag göra?
Termostaten?
Luft i kylsystemet?

Tacksam för svar!
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Testa till att börja med att lufta systemet och justera vätskenivån. Hjälper det inte så får du forska vidare om orsaken.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#3 Post by Isse »

Termostaten kanske har ärjat fast efter vintern?
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#4 Post by Andreas »

Hej oxh tack för svaren.

Verkar som det har löst sig. Hällde ur lite av kylarvätskan så att nivån bara hamna precis över minimum (istället för i mitten som det tidigare varit). Efter det verkar bilen kyla som vanligt igen.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Kolla nivån med kall motor och öppna luftskruven och se om det inte finns någon luft där, det låter lite märkligt att allt blivit bra av att bara tappa ur vätska om du inte fyllt på för mycket tidigare.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#6 Post by Andreas »

Jag skulle vara duktig och fylla på nivån innan jag tog ut bilen för sesongen. Man måste ju se till att allt är i sin ordning. Fyllde på så att nivån låg precis mellan min och max. Det gillade den tydligen inte. Nu har jag nivån som jag alltid haft den innan (precis över min) och det funkar bra.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#7 Post by Jon80 »

Trådkapar lite: Vart luftar man kylsystemet på en 951:a? Måste man trycksätta och krångla?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Jag tror inte kylproblemen och dess lösning har med vätskenivån att göra på det sättet, det är nog tillfällgheter. Kärvande termostat som lossnat efter en stund låter mera sannolikt t.ex
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#9 Post by Andreas »

Pär Hylander wrote:Jag tror inte kylproblemen och dess lösning har med vätskenivån att göra på det sättet, det är nog tillfällgheter. Kärvande termostat som lossnat efter en stund låter mera sannolikt t.ex
Kan mycket väl vara så. Bilen går mycket bra nu iaf.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#10 Post by Millen »

Även min kyler bättre när gränsen är vid minimum.
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Lasse
Turbo-Poster
Posts: 611
Joined: 2004-05-06 10:29:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: 1991
Location: Strövelstorp
Contact:

#11 Post by Lasse »

Ingen som haft det problemet att fläktarna ej startat när tempen gått upp? Var nåt vajsing med termostaten tror jag för jag rev bort den o kör nu utan.. O det är det bästa jag gjort har en mycket bättre arbetstemperatur i maskinen nu.
Mvh Lasse
Porsche 944 -85B Mogges gamla
Porsche 944 -85b med turbofront. Skrotad
Farsan 944 S2 Cab -90 Såld..
Morsan 944 S -87
Skåne/Strövelstorp

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users