Page 1 of 1

Motorkaraktärer, nära varvstoppet?

Posted: 2006-04-20 17:49:06
by Jon80
Tjoho!
Egentligen inte en specifik porsche fråga, utan mer en motorfråga.
Om man kollar på effekten ut ur en motor, så dör effekten oftast ganska ordentligt strax före varvstoppet. Är detta en chippnings-historia, att man sänker effekten för att få föraren att växla före varvstoppen slår till? Eller vad är det som ger denna böj?

Funderade framförallt då man kollar lite på F1, och de vill ju få upp varvtalet för att få ut mer effekt.

Mvh Jon

Posted: 2006-04-20 18:13:31
by Erol
Det har bl.a med att standard kammarna inte lyfter tillräckligt för att få in den bränsleblandning som beövs för att varva mer. På turbobilar är det också vanligt att avgashuset på turbon begränsar mängden avgaser som
kan pasera.

Med andra ord är det oftast bilens hårdvara som spelar in...

Mvh Erol

Posted: 2006-04-20 18:20:54
by gurra
Precis, det är till största del pga hårdvaran.

Posted: 2006-04-21 05:56:23
by Jon80
Å F-n.. där ser man.. har man lärt sig något nytt idag också :)
Tack för svaren grabbar