Frågade om det fanns några bättre bromsar som skulle passa på 924:an, och fick äntligen ett svar jag hade hoppats på!.
Audi 80 (B3) / VW Passats bromsar funkar bolt on!
Jag läste precis hans svar.
Det är fortfarande 924:ans bromskiva, och så använder han WV Passats "bromshållare" (den som man skruvar fast i spindelleden (heter det väl på audispråk)), och så kör han med själva kolvpaketet ifrån Audi 80 B3.
Vad är det för skivdiameter?
Jag har bromsokshållare som passar till GolfIII
för ventilerad skiva om någon vill köpa.
Kan det vara intressant med lite mått?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]
kristoffer petersson wrote:Man tackar för tippset ,Stack iväg så fort jag kunde i dag på morgonen och inhandlade prylarna! Hoppas bara det passar .
Kom med en rapport så fort som möjligt !
Jag såg passat-delen på båda sidor för 100:- på skroten, och oken för 400:-. kommer bli en bra uppgradering isåfall =)
Ja funkar det så är det ju super fick allt för 300. Ett av oken var så gott som nytt! Jag ska prova och se så att det passar i helgen. Det enda jag undrar över är vilka belägg man ska använda? Jag provade med audi beläggen på skroten men de passar inte så det får nog bli passsat belägg!
924an har 48mm kolvar i oken
Audin har (om jag är rätt informerad) 54mm.
Om ni har stora problem med att trumbromsarna låser upp bak så kanske det kan vara en bra idé att öka bromskraften fram med 26% genom att byta till Audi-ok annars låter det konstigt...
Målet är väl effektivare bromsar.
Original bromsar väl en 924 från 100->0 på 45meter om jag inte minns fel från TV's test på 80talet.
Dessutom slipper man rostplattorna på orginaloken hehe =)
När jag kör 924;an så känns den som den har betydligt sämre bromsar än min Audi 80, och då väger ändå 924:an betydligt mindre.
Vad är effektivare bromsar då, om man får ställa en retorisk fråga?
Hur många meter det tar att stanna från 100 knyck enstaka gånger är ju mest en fråga om bromsbalans och däck. Däcken påverkar man ju inte med andra ok, men bromsbalansen påverkas som utzon indikerar. Är det rätt då? Blir det bättre med mer broms fram och därmed mindre bak?
Större ok kan ha en lite, (obs liten) påverkan på prestanda för upprepade inbromsningar. Jag tror större massa i skivan, typ av bromsbelägg och kylning av bromsarna har större inverkan.
Mina 2 cent som man säger
Pär Hylander
Allt går att fixa med rätt ekonomi.. vilket jag tyvärr inte har, så jag får snål"uppgradera" såhär.
AndreasNyström wrote:Jag är bara ute efter att få en bil som stannare snabbare, till ett billigt pris.
Eftersom du tar bort bromskraft från bakhjulen med Audi-ok-metoden så kommer det att bli precis tvärt om, sämre retardation.
Du kommer nog att "uppleva" bromsarna som bättre eftersom du inte behöver trycka lika hårt på pedalen med Audi-ok-metoden men stoppsträckan blir garanterat längre.
Jag tror att du skulle bli mer nöjd om du bytte till en lite mindre huvudcylinder.
Varför skulle bromskraft försvinna från bakbromsarna? (Jag är lite newbie på det här, så det är av nyfikenhet jag frågar)
Jag räknade lite på det, med de data jag hade ifrån Hayes, och kom fram till att
Trycket skulle öka fram från ungefär 10000Newton till 12000Newton.
Bromsens kraft bak är lika stor, men %-tuellt, så kommer bakbromsen förlora
i kraft. Fick det ifrån 87% fram, och 13% bak, till 89% fram, och 11% bak.
Jag såg däremot att Turbon hade 54mm fram orginal, och då skulle detta säkerligen vara en billig utbytesbroms för de som behöver nya ok. (Om de passar)