Dagens 924 tips! (nya bromsok!)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

Dagens 924 tips! (nya bromsok!)

#1 Post by AndreasNyström »

Frågade om det fanns några bättre bromsar som skulle passa på 924:an, och fick äntligen ett svar jag hade hoppats på!.
Audi 80 (B3) / VW Passats bromsar funkar bolt on! :)

http://www.924board.org/viewtopic.php?p=151153#151153
- 924 n/a -79

Hakan
Carrera-Poster
Posts: 343
Joined: 2006-01-08 13:44:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huskvarna
Contact:

#2 Post by Hakan »

Trevlig överraskning!
Så det är bara att hänga på dessa bromsok (inte skivor?) utan någon större ansträngning?

Håkan gillar Bolt on :D

Btw: Vilka årsmodeller är B3:an producerad i?
Last edited by Hakan on 2006-04-19 20:53:30, edited 1 time in total.
Tidigare bilar:
Porsche 924 -79
Porsche 944 Gemballakittad -86

Hakan
Carrera-Poster
Posts: 343
Joined: 2006-01-08 13:44:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huskvarna
Contact:

#3 Post by Hakan »

Dubbelpost!
Tidigare bilar:
Porsche 924 -79
Porsche 944 Gemballakittad -86

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by AndreasNyström »

Jag läste precis hans svar.
Det är fortfarande 924:ans bromskiva, och så använder han WV Passats "bromshållare" (den som man skruvar fast i spindelleden (heter det väl på audispråk)), och så kör han med själva kolvpaketet ifrån Audi 80 B3.

B3 = 87->91 om jag inte är ute och cyklar.
- 924 n/a -79

User avatar
kristoffer petersson
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2005-11-06 14:12:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Växjö
Contact:

#5 Post by kristoffer petersson »

Man tackar för tippset ,Stack iväg så fort jag kunde i dag på morgonen och inhandlade prylarna! :D Hoppas bara det passar . :(

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by spirou944t »

Vad är det för skivdiameter?
Jag har bromsokshållare som passar till GolfIII
för ventilerad skiva om någon vill köpa.
Kan det vara intressant med lite mått?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#7 Post by AndreasNyström »

kristoffer petersson wrote:Man tackar för tippset ,Stack iväg så fort jag kunde i dag på morgonen och inhandlade prylarna! :D Hoppas bara det passar . :(
Kom med en rapport så fort som möjligt ! :D
Jag såg passat-delen på båda sidor för 100:- på skroten, och oken för 400:-. kommer bli en bra uppgradering isåfall =)
- 924 n/a -79

User avatar
kristoffer petersson
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2005-11-06 14:12:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Växjö
Contact:

#8 Post by kristoffer petersson »

:D Ja funkar det så är det ju super fick allt för 300. Ett av oken var så gott som nytt! Jag ska prova och se så att det passar i helgen. Det enda jag undrar över är vilka belägg man ska använda? Jag provade med audi beläggen på skroten men de passar inte så det får nog bli passsat belägg!

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#9 Post by Utzon.se »

Det här låter spännande!
Vad är målet?

924an har 48mm kolvar i oken
Audin har (om jag är rätt informerad) 54mm.

Om ni har stora problem med att trumbromsarna låser upp bak så kanske det kan vara en bra idé att öka bromskraften fram med 26% genom att byta till Audi-ok annars låter det konstigt...
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by AndreasNyström »

Målet är väl effektivare bromsar.
Original bromsar väl en 924 från 100->0 på 45meter om jag inte minns fel från TV's test på 80talet.
Dessutom slipper man rostplattorna på orginaloken hehe =)

När jag kör 924;an så känns den som den har betydligt sämre bromsar än min Audi 80, och då väger ändå 924:an betydligt mindre.
- 924 n/a -79

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Cédric »

Kanske har med skicket att göra. Tycker att bromsarna tar bra, även när man hårdkör så funkar dom. Oftast finns mer broms än vad man behöver på banan :)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

Vad är effektivare bromsar då, om man får ställa en retorisk fråga?

Hur många meter det tar att stanna från 100 knyck enstaka gånger är ju mest en fråga om bromsbalans och däck. Däcken påverkar man ju inte med andra ok, men bromsbalansen påverkas som utzon indikerar. Är det rätt då? Blir det bättre med mer broms fram och därmed mindre bak?

Större ok kan ha en lite, (obs liten) påverkan på prestanda för upprepade inbromsningar. Jag tror större massa i skivan, typ av bromsbelägg och kylning av bromsarna har större inverkan.

Mina 2 cent som man säger
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#13 Post by AndreasNyström »

Jag är bara ute efter att få en bil som stannare snabbare, till ett billigt pris.
Bromsbalansen kommer givetvis att påverkas negativt, men det får den vara tills man fått tag på andra bakbromsar.
Allt går att fixa med rätt ekonomi.. vilket jag tyvärr inte har, så jag får snål"uppgradera" såhär.
- 924 n/a -79

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#14 Post by Utzon.se »

AndreasNyström wrote:Jag är bara ute efter att få en bil som stannare snabbare, till ett billigt pris.
Eftersom du tar bort bromskraft från bakhjulen med Audi-ok-metoden så kommer det att bli precis tvärt om, sämre retardation.

Du kommer nog att "uppleva" bromsarna som bättre eftersom du inte behöver trycka lika hårt på pedalen med Audi-ok-metoden men stoppsträckan blir garanterat längre.

Jag tror att du skulle bli mer nöjd om du bytte till en lite mindre huvudcylinder.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by AndreasNyström »

Varför skulle bromskraft försvinna från bakbromsarna? (Jag är lite newbie på det här, så det är av nyfikenhet jag frågar)

Jag räknade lite på det, med de data jag hade ifrån Hayes, och kom fram till att
Trycket skulle öka fram från ungefär 10000Newton till 12000Newton.
Bromsens kraft bak är lika stor, men %-tuellt, så kommer bakbromsen förlora
i kraft. Fick det ifrån 87% fram, och 13% bak, till 89% fram, och 11% bak.

Jag såg däremot att Turbon hade 54mm fram orginal, och då skulle detta säkerligen vara en billig utbytesbroms för de som behöver nya ok. (Om de passar)
- 924 n/a -79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users